recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Min hjemmebiograf
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Min lille men hyggelige hjemmebio :)
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Min lille men hyggelige hjemmebio :)

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Nielsen84 Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 19-Januar-2018
Status: Offline
Point: 9
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Nielsen84 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Min lille men hyggelige hjemmebio :)
    Sendt: 04-April-2019 kl. 21:01
Hej alle

Da vi sidste år byggede nyt hus, besluttede vi fra starten at vi ville have et dedikeret rum til hjemmebiograf. Dog var det ikke på tale med 30+ kvadratmeter, ligesom det skulle være et rum der engang også kunne bruges til andet hvis det var. Så løsningen blev et rum på 13 kvadratmeter som let kan laves om til børneværelse eller kontor hvis man engang måtte ønske det.

Men for nu er det altså min hjemmebio, og jeg har besluttet mig for at dele med jer hvilket udstyr jeg har valgt og hvordan den ser ud :)

Jeg kan ikke finde ud af at uploade og link til mine billeder virker ikke, så jeg har bare indsat det som links. Hvis nogen kan hjælpe hører jeg gerne om det :)

Sådan ser rummet ud fra sweet spot:


Lærredet er et Elite Screens fastrammelærred på 100"
Front og center er M&K Sound S150 som jeg har købt brugt. Jeg har stillet dem på nogle AcouFoam isolation pads. Det ser både godt ud og får vinklen til at passe.

2 af rummets væge er malet sort mens de resterende 2 væge er holdt i hvid. Skulle jeg gøre det om havde jeg nok bare malet hele rummet sort. Det giver en god effekt. Især sammen med de røde biografstole og sofa som i kan se her:

https://www.dropbox.com/s/dm0cau6v7uwdvzb/IMG_0627.jpg?dl=0

Som baghøjttalere har jeg købt et sæt Klipsch RP-140SA som egentlig er Atmos højttalere, men de passede godt i både størrelse, form og pris så nu gør de det ud som baghøjttalere. Jeg fik elektrikeren til at trække tomrør til kablerne, så de er helt skjult i vægen hele vejen over til forstærkeren på den anden side af rummet.

Projektoren er en BenQ W1070+ som jeg synes gør det helt fornuftigt. Rummet er meget smalt, så den var oplagt da den kan lave et 100" billede på meget kort afstand. Jeg havde ellers udset mig nogle fede brugte Sony projektorer, men så blev billedet desværre for småt med den korte afstand.

Biografstolene er fra www.biograf-stole.dk. De er skruet fast i nogle Europaller hvor jeg har lagt et lækkert blødt tæppe fra Ikea over. Sofaen er kommet ind for nyligt da vi af og til manglende pladser til ekstra børn, og den er også fra Ikea. Junior har midlertidigt fået lov at have sit bordfodboldbord, men det ryger snart ud igen :) Skabene rummer en masse DVD og Blu-ray.

Til subwoofer gik jeg i gang med det store gør-det-selv projekt. Det er 2 stk. Dayton Audio Ultimax 15" i knock-down kabinetter (trykkammer). De spiller helt vanvittigt fedt, men jeg udnytter dem SLET ikke i de lille rum. Men det er dejligt at vide man kan hvis man vil :P Jeg har købt en miniDSP UMIK-1 men har endnu ikke haft tid til at sætte mig ind i at få dem kalibreret udover auto tuningen i NuForcen Embarrassed

https://www.dropbox.com/s/l3n8l5bogsiffau/IMG_0636.jpg?dl=0

Valget af processer faldt på en NuForce AVP-18 da jeg elsker dens simple tilgang og design. Valget af forstærker til mine subs faldt hurtigt på Behringer iNuke NU6000DSP, og så endte jeg pludselig med Inuke forstærkere til de øvrige højttalere også. Så jeg har 2 stk iNuke NU3000 til front og center samt en iNuke NU1000 til baghøjttalerne. Så skulle der vist også være effekt nok :)

Som Blu-ray afspiller og spilkonsol har jeg en PS4 og derudover streames alle film, serier og sport til en Chromecast. Der har også sneget sig en gammel Nintendo Wii ind da ungerne godt kan lide den :)

https://www.dropbox.com/s/zbv6hohc0zaf4h7/IMG_0631.jpg?dl=0

Det hele er kablet op med kabler i god, tyk OFC kvalitet men ikke noget religiøst.

Til sidst lidt stemningsbilleder Smile

Baghøjttalere og projektor: https://www.dropbox.com/s/shvorwvdbngvurk/IMG_0630.jpg?dl=0

M&K Sound S150 centerhøjttaler: https://www.dropbox.com/s/xpca3zqgjnenurz/IMG_0637.jpg?dl=0

Ved indgangen til rummet har jeg stillet lidt skabe op med forskelligt ragelse. Skal virkelig have talt med manse om det bordfodboldbord :P: https://www.dropbox.com/s/i6s6gpud29vav4g/IMG_0639.jpg?dl=0

Fronthøjtalere og den ene sub i baggrunden: https://www.dropbox.com/s/pkcaetmis0kz7qm/IMG_0638.jpg?dl=0


Glæder mig til at høre jeres spørgsmål og kommentarer :)

Til top
jacobe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-Februar-2006
Sted: Lund, Sverige
Status: Offline
Point: 1858
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jacobe Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-April-2019 kl. 21:58
Hej Nielsen,

allerførst, lær lige at uploade billeder, ikk? Det er altså ikke så svært! Tongue

Nåhmen, det er sgu en fin lille bio! Gennemført og rigtigt pænt, godt udstyr men måske lidt overkill til det lille rum, synes jeg. Til sammenligning spiller vi fint et 30 m2 stort rum op med én receiver og én subwoofer.

To lidt kritiske spørgsmål:

1) 1070+ er en temmelig lysstærk projektor. Bliver det ikke meget lyst i det rum??

2) Har du gjort noget som helst for at kontrollere akustikken?
Jeg ved hvad jeg taler om, jeg har selv læst det på nettet!
Se vores hyggelige hjemmebiograf :)
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Marts-2011
Status: Offline
Point: 4416
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-April-2019 kl. 22:31
Oprindeligt skrevet af jacobe jacobe skrev:

Gennemført og rigtigt pænt, godt udstyr men måske lidt overkill til det lille rum, synes jeg. Til sammenligning spiller vi fint et 30 m2 stort rum op med én receiver og én subwoofer.

Tror nærmere én lille sub til 30m2 er under-kill :)

Men det ser godt ud! Som Jacobe siger, har du gjort noget for akustikken? Det kan gøre underværker for lyden og der skal ikke så meget til for væsentlige forbedringer.
Til top
Nielsen84 Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 19-Januar-2018
Status: Offline
Point: 9
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Nielsen84 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-April-2019 kl. 09:06
Hej med jer Smile

Det kan godt være det ikke er svært at uploade billeder, men jeg kan simpelthen ikke finde ud af hvor man gør det. Kan du give mig et hint? Tongue

Nej jeg har bestemt ikke problemer med at det bliver for lyst. Tror også jeg kører den i eco mode.

Jeg har faktisk ikke gjort noget for akustikken (endnu). Der er tæppe på gulvet, og umiddelbart er lyden virkelig god og overraskede mig faktisk selv. Hvad ville i eventuelt anbefale jeg kastede mig ud i? Umiddelbart tænker jeg noget med bagvægen hvor man kunne sætte noget akustisk på vægen.


Mvh. Rune
Til top
Deschain Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-August-2017
Sted: San Junipero
Status: Offline
Point: 960
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Deschain Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-April-2019 kl. 11:13
Oprindeligt skrevet af Nielsen84 Nielsen84 skrev:

Hej med jer Smile

Det kan godt være det ikke er svært at uploade billeder, men jeg kan simpelthen ikke finde ud af hvor man gør det. Kan du give mig et hint? Tongue


Klik på billedikonet (det der ligner et træ).
Til top
jacobe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-Februar-2006
Sted: Lund, Sverige
Status: Offline
Point: 1858
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér jacobe Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-April-2019 kl. 12:08
Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:

Oprindeligt skrevet af jacobe jacobe skrev:

.... Til sammenligning spiller vi fint et 30 m2 stort rum op med én receiver og én subwoofer.


Tror nærmere én lille sub til 30m2 er under-kill :)

Tja, det synes vi jo så ikke, men bevares, vi har jo også bass-shakers til hjælp. Vi ville helt sikkert få mere jævn bas med to subs, men vi synes virkelig ikke vi behøver mere bas.

Oprindeligt skrevet af Nielsen84 Nielsen84 skrev:

(vedr. akustik) ... umiddelbart er lyden virkelig god og overraskede mig faktisk selv. Hvad ville i eventuelt anbefale jeg kastede mig ud i? Umiddelbart tænker jeg noget med bagvægen hvor man kunne sætte noget akustisk på vægen.

Rune, hvis du synes det lyder godt, så er der ingen grund til at gøre noget som helst.  Hvis du satte noget op ville du (formodentlig) kun forbedre lyden, men i sidste ende er det hvad du oplever, som er det vigtigste - ikke hvad der teoretisk set er rigtigt eller forkert.  En ting er sikkert - hvis du først begynder at måle ... så er der ingen vej tilbage Wink
Jeg ved hvad jeg taler om, jeg har selv læst det på nettet!
Se vores hyggelige hjemmebiograf :)
Til top
Nielsen84 Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 19-Januar-2018
Status: Offline
Point: 9
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Nielsen84 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-April-2019 kl. 19:54
Oprindeligt skrevet af Deschain Deschain skrev:

Oprindeligt skrevet af Nielsen84 Nielsen84 skrev:

Hej med jer Smile

Det kan godt være det ikke er svært at uploade billeder, men jeg kan simpelthen ikke finde ud af hvor man gør det. Kan du give mig et hint? Tongue


Klik på billedikonet (det der ligner et træ).

Altså jeg må jo være totalt idiot, men når jeg trykker på træet kan jeg kun uploade nogle få "test" billeder. Hvordan uploader jeg mine egne billeder?
Til top
JørgenT Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 21-Marts-2004
Sted: 9530, DK
Status: Offline
Point: 5206
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JørgenT Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-April-2019 kl. 20:08
Oprindeligt skrevet af Nielsen84 Nielsen84 skrev:

Oprindeligt skrevet af Deschain Deschain skrev:

Oprindeligt skrevet af Nielsen84 Nielsen84 skrev:

Hej med jer Smile

Det kan godt være det ikke er svært at uploade billeder, men jeg kan simpelthen ikke finde ud af hvor man gør det. Kan du give mig et hint? Tongue


Klik på billedikonet (det der ligner et træ).

Altså jeg må jo være totalt idiot, men når jeg trykker på træet kan jeg kun uploade nogle få "test" billeder. Hvordan uploader jeg mine egne billeder?
Nederst til venstre (efter træet) er der en knap der hedder "Vælg fil" som på PC åbner Explorer, hvormed du finder dit billede. Wink
Mvh. JørgenT
Til top
jacobe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-Februar-2006
Sted: Lund, Sverige
Status: Offline
Point: 1858
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jacobe Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-April-2019 kl. 22:56
Jeg ved hvad jeg taler om, jeg har selv læst det på nettet!
Se vores hyggelige hjemmebiograf :)
Til top
Nielsen84 Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 19-Januar-2018
Status: Offline
Point: 9
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Nielsen84 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-April-2019 kl. 09:19
Mange tak for hjælpen med billedupload. Af én eller anden grund mangler jeg knapperne "Gennemse" og "Upload". Jeg har forsøgt med fortskellige browsere men uden held. Kan det være noget med min brugerprofil?


Mvh. Rune


Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu