recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > PC hardware & software
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - VMware newbie hjælp:
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

VMware newbie hjælp:

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Bjur Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juni-2004
Sted: Lejre, Sjælland
Status: Offline
Point: 2554
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bjur Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: VMware newbie hjælp:
    Sendt: 07-April-2019 kl. 08:31
Hej med jer. Jeg overvejer at lave min Windows 10 maskine med Hyper-V om til en VMware maskine, men er helt ny i VMware så har brug for noget starthjælp. 

Mine spørgsmål er følgende:
1. Jeg kan se man kan køre VMware på en USB stick, men ivl man miste noget ift. Performance mod en SSD og kan man i så fald mounte de forskellige OS på andre diske? 
2. I mit nuværende setup kører jeg med Stablebit Drivepool på W10 med forskellige interne og eksterne diske. Kan jeg lave en W10 image og mounte de interne og eksterne diske på samme måde?
3. Kan jeg tage mit nuværende W10 og lave til et VMware image så jeg slipper for at sætte det op igen?
Til top
Eeyore Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 05-Februar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 360
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Eeyore Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-April-2019 kl. 14:44
1. Nej, når først WMware er loadet fra USB, så bruger den ikke disken til mere. Dine VM's skal selvfølgeligt ligge på en separat SSD eller NVME for bedst performance.
2. Du kan passthrough dine fysiske diske eller en hel controller til en VM, hvis din hardware understøtter det.
3. Det kan lade sig gøre, jeg har dog aldrig prøvet selv. Der er guides på nettet.

Hvad vil du opnå ved at skifte fra Hyper-V til VMware? Jeg startede med VMware og gik til Hyper-V. Syntes at der var for meget bøvl med den gratis udgave af det. Du kunne også kigge på UNRAID, det virker umiddelbart til at det er nemmere at have med at gøre hvis du f.eks. vil passthrough en GPU og ikke har et Quadro eller Firepro.
Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-August-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5570
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér claus_jac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-April-2019 kl. 16:13
nu snakker du vmware og hyper-v - i win10 får du mulighed for at køre hyper-v sideløbende med din windows. det gør du IKKE hvis du vil bruge esxi/vsphere som det umiddelbart ser ud til du snakker om. - Det betyder at din maskine rent teknisk ikke er "brugbar" lokalt, men at du tilgår alle VM's fra andre maskiner (og i øvrigt også styrer det via vcenter som kører som en html5 platform på maskinen, og tilgås udelukkende fra andre maskiner.

Umiddelbart vil jeg sige et meget klart NEJ til dine storageønsker. måden diske håndteres på i win10 og i linux (vmware) er vidt forskellige, og med mindre din hardware supporterer directed io og passthrough, så er der ingen måde at tilgå data på på samme måde.

Rent teknisk kan du godt lave en "backup" af din win10, men det er på ingen måde som du forventer. VMware  har ikke direkte support for VHD og skal derfor konverteres til .vmdk format, men der kan utroligt let forekomme fejl selvom man  bruger https://www.starwindsoftware.com/starwind-v2v-converter til at konvertere med og at det reelt er "lige ud af landevejen".


MIT råd til dig er NEJ vsphere/esxi er enterprise grade virtualiseringsløsninger til datacentre/serverrum og ikke beregnet til hjemmebrug. Dit setup skal være helt anderledes hvis du ønsker at "konvertere" til vmware fra MS.  Hvis du vil bruge noget, så kør din win10 og brug vmware workstation i stedet for hyper-v. Det koster penge (der er også en player, men er lidt mere omstændeligt da man skal have de virtuelle maskiner "prefab" da den ikke kan oprette virtuelle maskiner, men man kan få en "blank" VM med storage oprettet, og så køre en install af et OS under opstart, og på den måde få det til at virke, men det er på ingen måde det samme som vmware workstation)

Skal du lege med esxi/vpshere (og det kan jeg da kun anbefale) så skal du have en anden maskine, og du skal sikre dig at HW er i HCL, ellers risikerer du problemer med drivere i host-OS og med mindre man er velbevandret i at injecte drivere i et linux OS - så er det nok ikke den vej man skal gå først.


Af ren og skær nysgerrighed - hvad bruger du virtuelle maskiner til?
Til top
Bjur Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juni-2004
Sted: Lejre, Sjælland
Status: Offline
Point: 2554
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bjur Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-April-2019 kl. 20:51
Tak for svarene til jeg begge to. For lige at uddybe hvad jeg egentlig skal bruge det til. Idag kører jeg allerede med Windows 10, hvilket jeg bruger som en server hvor jeg har Plex, Snapraid, DrivePoolog nogle andre tjenester installeret. Derudover har jeg på Windows 10 Hyper-V kørende med en Ubuntu hvor der er installeret PIA. Ved siden af den server har jeg en NUC der står for TVHeadend samt en RPI der står for Newcs kortserver.
Planen var at lave en Esxi Server, der kunne køre W10, TVHeadend, PIA, simulere RPI med kortserver.
Jeg ved ikke hvad der giver mest mening så?
Tak for hjælpen. 
Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-August-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5570
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér claus_jac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-April-2019 kl. 20:29
Det lyder ærligt talt lidt overkill med alle de maskiner?

Bruger du win10 maskinen til noget "almindeligt"? - altså surfe, skrive dokumenter, chatte etc? - hvis ja, så er ESXI et no go, hvis nej - hvorfor så overhovedet bruge en win10 maskine? storagemæssigt er der så mange andre mere interessante (og bedre) løsninger end win10. Plex server kører fint som en docker container eller i en separat VM. - det er tidligere blevet snakket om Unraid - kører en selv, og den håndterer egentlig også ganske fint, men alt det du har angivet i dit indlæg kan laves med en alm ubuntu maskine hvor ZFS on linux, docker og eventuelt KVM (til virtualisering, hvis der ikke findes noget docker app til det) er installeret. KVM er native, da det reelt er integreret dybt ind i OS og er det samme som unraid bruger. (KVM=kernel virtual machine)

Jeg har "næsten" det samme som dig. en TV-headend server med et gammelt J1900 bundkort, en HP microserver gen8 med en celeron G1610 der kører unraid (ikke kraftig nok til at køre nogle VM's, så derfor jeg kører med j1900 maskinen også). Havde microserveren været kraftigere havde jeg udelukkende kørt en ubuntuserver headless i en VM på den, da den ikke kræver det store. Unraid bruger så ikke ZFS men BTRFS i stedet.

afhængig af konfig af maskinen, så ville jeg nok snarere kigge på proxmox CE (community edition) - den understøtter blandt andet ZFS som storagelag direkte, men du kan fx også køre en freenas eller openmediavault som storagelag i en VM. - Så vil du slet ikke behøve en win10 med mindre du har applikationer du kører der som er windows specifikke. - med proxmox, og ubuntu KVM kan du lave passthrough af både diske og grafik, så en eventuel VM kan performe så tæt på native som muligt, men ESXI og proxmox er begge rene "host" maskiner og du kører ingen guests direkte via mus/keyb/skærm på den pågældende maskine (proxmox kan du teknisk set godt, men giver ingen mening, og ESXI viser bare en skærm med en IP adresse et eventuelt interface for at tilgå en ESXI kan kun foregå via web-interface fra en anden maskine, hvor du så godt nok kan køre en konsol, så du får en fuld desktop, men win10 som ren storagelag er virkelig ikke den bedste løsning.).
Til top
Bjur Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juni-2004
Sted: Lejre, Sjælland
Status: Offline
Point: 2554
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bjur Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-April-2019 kl. 11:49
Jeg vil sige det eneste almindelige jeg bruger den til er Chrome engang imellem. Grunden til jeg valgte W10 i første omgang, var bl.a. pga. Flexraid, men det bruger jeg ikke mere og stablebit Drivepool. Meningen med at lave den om var så man kunne have flere OS i en maskine istedet for at lave det på flere maskiner, men Unraid havde jeg også tænkt på, men hvis jeg skal lave med flere OSer tænkte jeg vmware var det mest smarte at bruge. Har også haft kig på Xpenology, men det er efterhånden gamle versioner der ligger.
Til top
Bjur Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juni-2004
Sted: Lejre, Sjælland
Status: Offline
Point: 2554
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bjur Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Maj-2019 kl. 12:27
Er der nogen af jer der kører Xpenology. Jeg har stadig ikke lagt vmware tankerne på hylden. Min Windows 10 maskine skal først loade helt op før Hyper-V maskinerne kører og vil jo gerne have et VM til VPN som W10 maskinen kan tilgå samt de andre. 
Til top
quarkir Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 07-August-2006
Sted: København, DK
Status: Offline
Point: 1552
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér quarkir Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Maj-2019 kl. 19:05
Oprindeligt skrevet af Bjur Bjur skrev:

Er der nogen af jer der kører Xpenology. Jeg har stadig ikke lagt vmware tankerne på hylden. Min Windows 10 maskine skal først loade helt op før Hyper-V maskinerne kører og vil jo gerne have et VM til VPN som W10 maskinen kan tilgå samt de andre. 
Har du 1 eller 2 computere?
Du kan jo ikke betjene en computer med VMware direkte, da der kun er en tekst konsol.
mvh
Jesper \

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don't
- Douglas Adams
Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-August-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5570
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér claus_jac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Maj-2019 kl. 21:36
Hvad er konfig på din NUC Bjur? - afhængig af konfig vil den nok i virkeligheden kunne klare en hel del af de funktioner du ønsker på en og samme maskine.

MEN uanset hvad, så er det klart bedre du gennemtrævler forummet på www.servethehome.com og læser en masse af Paul Braren's artikler om homelabs på tinkertry.com (han arbejder FOR VMWare, men arbejdede 21 år hos IBM som server/storagemand blandt andet. han rejser jorden rundt til VMUG's og blandt andet fremviser vpshere installationer i et "mobilt" datacenter han har lavet som kan være i en kuffert, og som er ganske kraftig.)




Redigeret af claus_jac - 25-Maj-2019 kl. 22:03
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu