recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Hi-Fi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - HDMI over 13m - min. 4K@60hz og ARC (med split?)
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

HDMI over 13m - min. 4K@60hz og ARC (med split?)

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
DSK Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 11-December-2017
Status: Offline
Point: 13
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér DSK Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: HDMI over 13m - min. 4K@60hz og ARC (med split?)
    Sendt: 09-April-2019 kl. 21:22
Hej alle

Jeg har forsøgt at søge og læse over flere dage, men jeg har meget lidt forståelse for emnet og jeg synes ikke at kunne finde en løsning, som matcher de behov, som jeg mener at ha' - derfor, så spørger jeg lige her.

Jeg er ved at renovere min 1. sal. Om en lille måneds tid, der skal der opsættes gips mm. Derfor, så har jeg mulighed for at trække diverse kabler nu - og aller helst fremtidssikre det, da jeg ikke forventer at skulle tilgå det de næste 15-20 år.

Jeg har et skab, hvori der kommer til at stå en Sonos AMP samt en Playstation 4. Herfra går der diverse højtalerkabler osv. Til fjernsynet er der 13 meter. Jeg kunne godt tænke mig at trække et HDMI kabel med (som minimum) ARC imellem skabet og fjernsynet. HDMI 2.1 og eArc er jo kommet ud, men jeg kan ikke finde nogle kabler på den længde. Alternativet er derfor forventeligt HDMI 2.0 4K@60hz med ARC. Jeg kunne godt tænkte mig, kun at trække ét kabel, som så kan bruges til både Playstation samt ARC til Sonos AMP.

Kan man få en splitter eller lign. til formålet? Hvilket kabel vil I anbefale, som kan garantere min. 4k@60hz ved min. 13. meter?

Håber at I kan hjælpe.
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19209
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-April-2019 kl. 21:54
Du er ved at begå en alvorlig fejl - nemlig at bygge kabler ind i væggen.

Om 5-8 år er der en ny standard og så er dit indbyggede kabel intet værd.
Monter i stedet nogle voldsomt store tomrør til opgaven, så du senere kan skifte kablet.


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
DSK Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 11-December-2017
Status: Offline
Point: 13
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér DSK Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-April-2019 kl. 22:06
Hej Klaus

Store tomrør er desværre ikke en mulighed grundet konstruktionen. 
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19209
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-April-2019 kl. 22:08
Så er min anbefaling at trække kablet udenpå væggen.

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
DSK Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 11-December-2017
Status: Offline
Point: 13
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér DSK Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-April-2019 kl. 22:10
Hej Klaus

Så vil jeg hellere leve med et kabel i så fremtidssikrede standarder som muligt i 5 år og så trække et uden på væggen til den tid. 


Redigeret af DSK - 09-April-2019 kl. 23:35
Til top
JackD84 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 28-Januar-2014
Sted: Jylland
Status: Offline
Point: 755
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JackD84 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-April-2019 kl. 20:47
Hvis du skal op på 13 meter, skal du have forstærkning. Supra er testet til 10 meter 4k@60hz . Jeg vil kigge på aktiv forstærkning med patch kabel (netværks kabel). Jeg vil kigge på Atlona en professionel løsning, prøv at kontakte Poul Dalgaard, Audiovision. Han kan sikkert råde dig. Selv har jeg et Supra på 12 meter, jeg skal have trukket fra serverskab fra Supra. Det understøtter 4k@30hz.

Her er et link til en HDMI extender. Læg mærke til 4:2:0 chroma subsampling, 10-bit color. Så den understøtter også 10 Bit der er på 4K 

Jeg har selv en HDMI de embedder fra dem. Der får optisk ud af HDMI og sender billede  videre, det er nogert der dur. Langt bedre end den CYP, jeg havde før. Langt bedre lyd og billede og den kan slukke tv og der er audio return. Atlona produkter er top kvali B&O bruger også deres løsninger.



Redigeret af JackD84 - 10-April-2019 kl. 20:53
Til top
DSK Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 11-December-2017
Status: Offline
Point: 13
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér DSK Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-April-2019 kl. 21:44
Fantastisk! Mange tak for det. Dét vil jeg se nærmere på. Clap
Til top
JackD84 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 28-Januar-2014
Sted: Jylland
Status: Offline
Point: 755
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JackD84 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-April-2019 kl. 23:45
Oprindeligt skrevet af DSK DSK skrev:

Fantastisk! Mange tak for det. Dét vil jeg se nærmere på. Clap

Hør lige ad inden køb ved forhandler. Så du får den helt rigtige. Der er flere versioner af dem og der er ingen grund til at betale for nogle funktioner du ikke skal bruge.
Til top
DSK Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 11-December-2017
Status: Offline
Point: 13
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér DSK Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-April-2019 kl. 06:42
Naturligvis Smile Tak skal du have
Til top
Supergris Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 10-December-2006
Sted: Esbjerg
Status: Offline
Point: 1464
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Supergris Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-April-2019 kl. 14:32
Mange entusiast-sider er begyndt at pege på optiske fiber HDMI-kabler, hvis man skal være sikker på at kunne bruge HDR i 4K, specielt hvis det også skal virke ved hastigheder over 24 Hz og fuld Chroma Subsampling.

Mange ordinære HDMI-kabler lover guld og grønne skove, men ofte er de ikke i stand til at levere varen, når man kommer op i større længder, og HDR er på menuen, specielt hvis hastigheden er større end de normale 24 Hz ved film.
Mange oplever f.eks. problemer, hvis de prøver at teste en PS4 ved fuld båndbredde, med det kabel den bliver leveret med. 

Ruipro er et mærke, mange anbefaler:


, noget billigere i USA:


, nogle gange bliver der endda kørt tilbud på det. Desværre kan jeg ikke finde en forhandler i lille Danmark, hvor prisen jo nok også ville være endnu højere end på Amazon.de...


Redigeret af Supergris - 11-April-2019 kl. 14:39
Min hjemmebio:
Sony HW65ES, GrandView 112" lærred, Vincent LS-310 fronter, Vincent LS-112 sub, Vincent LS-206 center, B&W Solid surround, Sony DA5400ES, Primare A 30.5, Nvidia Shield TV.







Til top
DSK Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 11-December-2017
Status: Offline
Point: 13
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér DSK Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-April-2019 kl. 17:31
Oprindeligt skrevet af Supergris Supergris skrev:

Mange entusiast-sider er begyndt at pege på optiske fiber HDMI-kabler, hvis man skal være sikker på at kunne bruge HDR i 4K, specielt hvis det også skal virke ved hastigheder over 24 Hz og fuld Chroma Subsampling.

Mange ordinære HDMI-kabler lover guld og grønne skove, men ofte er de ikke i stand til at levere varen, når man kommer op i større længder, og HDR er på menuen, specielt hvis hastigheden er større end de normale 24 Hz ved film.
Mange oplever f.eks. problemer, hvis de prøver at teste en PS4 ved fuld båndbredde, med det kabel den bliver leveret med. 

Ruipro er et mærke, mange anbefaler:


, noget billigere i USA:


, nogle gange bliver der endda kørt tilbud på det. Desværre kan jeg ikke finde en forhandler i lille Danmark, hvor prisen jo nok også ville være endnu højere end på Amazon.de...
Hej Supergris 

Det er bestemt også en rigtig godt bud, som jeg vil undersøge nærmere. De synes dog at være lidt i tvivl om, hvorvidt det understøtter ARC eller op til eARC (der står forskellige ting på billederne og i beskrivelsen). Min bekymring vedr. de optiske kabler opstår udelukkende på baggrund af at læse diverse anmeldelser i min søgen, hvor mange brokker sig over, at diverse kabler går i stykker indenfor relativt kort tid. Jeg ved ikke, hvor meget at det har på sig. Jeg forestiller mig samtidig, at kobberkablerne ikke så ofte går i stykker - igen, så ved jeg ikke om det underbygges af noget som helst. Men det konkrete kabel vil helt sikkert også være lettere at trække. Måske et dumt spørgsmål, men skal man på samme måde tage højde for respektafstande på optiske kabler? (De skriver godt nok at det er hybrid)
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu