recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Det digitale sendenet
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Er DR gået bort fra DVB undertekster?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Er DR gået bort fra DVB undertekster?

 Besvar Besvar Side  <12
Forfatter
Besked
Munch Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-Juni-2018
Sted: Vejle
Status: Offline
Point: 4201
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Munch Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-April-2019 kl. 22:20
Oprindeligt skrevet af Radiomanden Radiomanden skrev:


 Vil tro at det er gjort af samme grund som da 5.1 lyd blev fjernet, det er for svært for den gennemsnitlige bruger at finde ud af. Længe leve laveste fællesnævner.😬
Der klages også ofte om det samme på You See hvor der er en del kanaler der bruger det, hvorfor er der ikke tekster på, det er jo fordi man ikke har sat dem på. Så langt kan man ikke tænke.
Det er noget vrøvl.
Til top
Munch Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-Juni-2018
Sted: Vejle
Status: Offline
Point: 4201
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Munch Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-April-2019 kl. 22:23
Oprindeligt skrevet af JørgenT JørgenT skrev:

Oprindeligt skrevet af bubbleboy bubbleboy skrev:

Der har været en artikel på digitalt.tv. Omlægningen er sket med vilje.
Hm...

Synes bare ikke jeg kan se en konkret begrundelse hvorfor?
Det er endnu ikke lykkedes mig at få DVB undertekstet på Stofa. Hvordan gør I?
Til top
MCenterFreak Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 09-Februar-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5446
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér MCenterFreak Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-April-2019 kl. 22:29
DVBViewer klient/Server, LG Ultra HD TV 65", Digital Devices DVB-S2, 4 tunere IHC Net og Control, som magisk tænder og slukker alt
P.S. Hvis jeg har mest grej når jeg dør, så har jeg vundet!-)
Til top
JørgenT Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 21-Marts-2004
Sted: 9530, DK
Status: Offline
Point: 5196
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JørgenT Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-April-2019 kl. 22:52
Oprindeligt skrevet af Munch Munch skrev:

Der er begrænset båndbredde på DVB-T nettet. Så ved at droppe streamen til DVB undertekster får man plads til en station mere.
Nok ikke en hel kanal ekstra, men et stykke på vejen til næste omlægning i april 2020.
Bemærk for øvrigt nyhed fra 12. februar 2019 om skift til DVB-T2

Det har for nogle måneder siden været på tale at også at skifte kodning til HEVC/H.265 fra den dato. 
Men for DR's vedkommende er den del sat på standby ind til videre, så det bliver åbenbart MPEG4 - H.264 som Boxer allerede bruger.

Mvh. JørgenT
Til top
Munch Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-Juni-2018
Sted: Vejle
Status: Offline
Point: 4201
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Munch Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-April-2019 kl. 23:39
Til top
JørgenT Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 21-Marts-2004
Sted: 9530, DK
Status: Offline
Point: 5196
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JørgenT Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-April-2019 kl. 09:23
Hvis undertekster ikke findes som DVB skal du nok kigge efter Tekst-TV udgave:

Mvh. JørgenT
Til top
fltk Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem


Oprettet: 04-Februar-2004
Status: Offline
Point: 10278
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér fltk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-April-2019 kl. 09:51

Jo, på Nat Geo Wild som jeg har som fritvalg kanal.

Flemming
Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix
Dune HD Realbox 4K
HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer
Thomson THA100
Til top
Munch Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-Juni-2018
Sted: Vejle
Status: Offline
Point: 4201
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Munch Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-April-2019 kl. 12:57
Oprindeligt skrevet af fltk fltk skrev:

Oprindeligt skrevet af Munch Munch skrev:

Oprindeligt skrevet af MCenterFreak MCenterFreak skrev:

Der står lidt her: https://dr.custhelp.com/app/answers/list/kw/undertekster/sno/0/session/L3RpbWUvMTU1NTk2NDY4Ni9nZW4vMTU1NTk2NDY4Ni9zaWQvZlVVS0hlV3laVWJPcFV6SlRnR2FPZVZuaGFHUlFYJTdFeDczZlJsbUtxNTBSbG1KS19sSXczbUR6OTM3UFQlN0VocjB3aldKdE05SW5XUU5TVzF4UzF2SDVrcWZQRUtIWlRwOXRPOGs5aDAlN0VveHVDRUNPWjlDZjRWX09nJTIxJTIx/search/1
Ja der er heller ikke DVB undertekster på Stofa.


Jo, på Nat Geo Wild som jeg har som fritvalg kanal.

Flemming
Det må så være på udvalgte udsendelser, kan ikke slå undertekster fra eller til lige nu.
Til top
GeekyDayDreamer Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 23-April-2019
Status: Offline
Point: 10
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér GeekyDayDreamer Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-April-2019 kl. 14:00
Oprindeligt skrevet af Munch Munch skrev:

Der er begrænset båndbredde på DVB-T nettet. Så ved at droppe streamen til DVB undertekster får man plads til en station mere.
Absolut forkert!
Undlad venligst at udtale dig om ting du ikke har viden omkring.

DVB-subtitles optager omkring 22 Kbit/s båndbredde. En station optager omkring 6 Mbit/s.

Det betyder at du skal have 272 forskellige kanaler med DVB-subtitles før at underteksterne til sammen fylder 1 kanal.

DR udsender 6 kanaler på DVB-T: DR1, DR2, DR3, DR K, DR Ramasjang, DR Ultra.
6 kanaler x 22 Kbit/s båndbredde til undertekster = 132 Kbit/s = 0,1 Mbit/s.

Selv hvis du tager alle 9 free-to-air DVB-T kanaler med i regnestykket (Folketingets TV-kanal, TV2 regional, lokal-tv/tegnsprogs-kanalen) bliver din besparelse på båndbredde på lige under 200 Kbit/s = 0,2 Mbit/s.

I 2020 går Digi-TV fra at råde over 2 multiplexer til 1 multiplex, hvormed der mistes båndbredde. Tilgengæld opgraderes der fra DVB-T til DVB-T2 hvormed båndbredden øges. Desuden fjernes DR3, DR K, og DR Ultra fra sendenettet hvormed der frigøres betydelig båndbredde. Dog kommer der 1 ny ikke-DR kanal, som der fortsat ikke er sat navn eller ejer på.

Oprindeligt skrevet af Munch Munch skrev:

Oprindeligt skrevet af Radiomanden Radiomanden skrev:


 Vil tro at det er gjort af samme grund som da 5.1 lyd blev fjernet, det er for svært for den gennemsnitlige bruger at finde ud af. Længe leve laveste fællesnævner.😬
Der klages også ofte om det samme på You See hvor der er en del kanaler der bruger det, hvorfor er der ikke tekster på, det er jo fordi man ikke har sat dem på. Så langt kan man ikke tænke.
Det er noget vrøvl.

Hvilken del af Radiomanden’s indlæg er “noget vrøvl”, og i så fald hvordan? Hvis det er “noget vrøvl”, hvad er så ikke-vrøvl?
Du bliver nødt til at hæve niveauet ved at bruge evidens-baseret viden.

Oprindeligt skrevet af JørgenT JørgenT skrev:

Bemærk for øvrigt nyhed fra 12. februar 2019 om skift til DVB-T2

Det har for nogle måneder siden været på tale at også at skifte kodning til HEVC/H.265 fra den dato. 
Men for DR's vedkommende er den del sat på standby ind til videre, så det bliver åbenbart MPEG4 - H.264 som Boxer allerede bruger.
Digi-TV (DR og TV2) bruger også MPEG-4 i forvejen. Det har de gjort siden 2012.
Skiftet til DVB-T2 sker til april 2020 for både Digi-TV (gratiskanalerne) og Boxer. 

———
Det er mange år siden jeg sidst havde et tv-signal. Engang var jeg kunde hos YouSee, og de havde mange kanaler med DVB-subtitles aktiveret. Hvilket var skønt, for så kan en person som mig der sagtens kan forstå engelsk nyde mine programmer uden forstyrrende elementer som undertekster.
Nogle kanaler havde sågar forskellige lydspor man kunne skifte mellem, såsom Disney Channel hvor man kunne skifte lydsporet fra dansk til engelsk, hvormed man kunne se programmerne på original sprog.

At blive tvunget til at lytte til et dansk speak og til at have tvungne undertekster i billedet stadfæster blot at streaming er fremtiden. På Netflix kan jeg skifte lydsporet til flere forskellige sprog, og slå undertekster til og fra som jeg lyster - plus at også sproget på underteksterne kan skiftes.
Valgfrihed er fremtiden. Ikke tvang efter laveste fællesnævner.



Redigeret af GeekyDayDreamer - 23-April-2019 kl. 14:12
Til top
fltk Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem


Oprettet: 04-Februar-2004
Status: Offline
Point: 10278
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér fltk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-April-2019 kl. 14:11
Oprindeligt skrevet af Munch Munch skrev:

Oprindeligt skrevet af fltk fltk skrev:

Oprindeligt skrevet af Munch Munch skrev:

Oprindeligt skrevet af MCenterFreak MCenterFreak skrev:

Der står lidt her: https://dr.custhelp.com/app/answers/list/kw/undertekster/sno/0/session/L3RpbWUvMTU1NTk2NDY4Ni9nZW4vMTU1NTk2NDY4Ni9zaWQvZlVVS0hlV3laVWJPcFV6SlRnR2FPZVZuaGFHUlFYJTdFeDczZlJsbUtxNTBSbG1KS19sSXczbUR6OTM3UFQlN0VocjB3aldKdE05SW5XUU5TVzF4UzF2SDVrcWZQRUtIWlRwOXRPOGs5aDAlN0VveHVDRUNPWjlDZjRWX09nJTIxJTIx/search/1
Ja der er heller ikke DVB undertekster på Stofa.


Jo, på Nat Geo Wild som jeg har som fritvalg kanal.

Flemming
Det må så være på udvalgte udsendelser, kan ikke slå undertekster fra eller til lige nu.


Nej, det er på alle udsendelser. Får mit signal fra AN-TV, som igen får det fra Stofa.

Flemming
Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix
Dune HD Realbox 4K
HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer
Thomson THA100
Til top
Munch Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-Juni-2018
Sted: Vejle
Status: Offline
Point: 4201
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Munch Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-April-2019 kl. 14:18
Oprindeligt skrevet af fltk fltk skrev:

Oprindeligt skrevet af Munch Munch skrev:

Oprindeligt skrevet af fltk fltk skrev:

Oprindeligt skrevet af Munch Munch skrev:

Oprindeligt skrevet af MCenterFreak MCenterFreak skrev:

Der står lidt her: https://dr.custhelp.com/app/answers/list/kw/undertekster/sno/0/session/L3RpbWUvMTU1NTk2NDY4Ni9nZW4vMTU1NTk2NDY4Ni9zaWQvZlVVS0hlV3laVWJPcFV6SlRnR2FPZVZuaGFHUlFYJTdFeDczZlJsbUtxNTBSbG1KS19sSXczbUR6OTM3UFQlN0VocjB3aldKdE05SW5XUU5TVzF4UzF2SDVrcWZQRUtIWlRwOXRPOGs5aDAlN0VveHVDRUNPWjlDZjRWX09nJTIxJTIx/search/1
Ja der er heller ikke DVB undertekster på Stofa.


Jo, på Nat Geo Wild som jeg har som fritvalg kanal.

Flemming
Det må så være på udvalgte udsendelser, kan ikke slå undertekster fra eller til lige nu.


Nej, det er på alle udsendelser. Får mit signal fra AN-TV, som igen får det fra Stofa.

Flemming
Ja men det virker bare ikke hos mig. Jeg kan ikke forstå hvorfor der ikke kan sættes DVB undertekster på al sending, når ikke det fylder mere i streamen. Det er da bare mere elegante typer der anvendes uden sort bjælke. Mens TTV undertekster er savtakkede dårligt opløste typer på sort bjælke baggrund.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <12
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu