recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Film og udsendelser
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Afspilningshastighed, Blu-ray vs. VOD
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Afspilningshastighed, Blu-ray vs. VOD

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
jacobe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-Februar-2006
Sted: Lund, Sverige
Status: Offline
Point: 1858
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jacobe Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Afspilningshastighed, Blu-ray vs. VOD
    Sendt: 25-April-2019 kl. 09:32
Vi har set de første syv sæsoner af Game of Thrones på Blu-ray. I går skulle vi så i gang med den nye sæson, og skulle for første gang se den via HBO Nordic. Ret så tam oplevelse ... 

For det første kunne vi på vores PS3 ikke få lyd i andet end stereo, et ret så stort antiklimaks, når der er Atmos på Blu-ray-udgaverne. Og nej, der er ikke noget i vejen med indstillingerne på PS3'en, da den fint spiller 5.1 på Netflix. 

Men for det andet lagde jeg meget hurtigt mærke til, at afspillehastigheden på VOD må være anderledes ift Blu-ray. Høres tydeligt på stemmer, som er en tand lysere, end vi er vant til (jeg er arbejdsskadet mht lyd). Vi testede på både PS3 og TV-app, samme oplevelse

Hvordan kan det være? Og er lyden korrekt på Blu-ray eller på VOD? Kører HBO for hurtigt, eller kører Blu-ray for langsomt??
Jeg ved hvad jeg taler om, jeg har selv læst det på nettet!
Se vores hyggelige hjemmebiograf :)
Til top
Brixen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 19-Juni-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 6622
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Brixen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-April-2019 kl. 12:35
HBOnordic er 25 billeder/sekund.
ITunes i Tyskland er 24.

Er Blu-Ray ikke også 24?

Det kan godt tyde på at den på HBOnordic bare er speedet op.

Kilde


Redigeret af Brixen - 25-April-2019 kl. 12:37
Venlig hilsen
KB
Til top
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Status: Offline
Point: 40543
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Radiomanden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-April-2019 kl. 12:45

 En BD afspilles med 24p, når det er streaming så er det med nefrekvensen som er 50 Hz (25p), der er ganske rigtigt kun Stereo på HBO, det vil dog forbedre lyd oplevelsen ved brug af DTS NEO eller DPL II.
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
T-Duck Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 15-Januar-2012
Sted: Vålse Danmark
Status: Offline
Point: 3949
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér T-Duck Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-April-2019 kl. 14:34
Oprindeligt skrevet af Radiomanden Radiomanden skrev:


 En BD afspilles med 24p, når det er streaming så er det med nefrekvensen som er 50 Hz (25p), der er ganske rigtigt kun Stereo på HBO, det vil dog forbedre lyd oplevelsen ved brug af DTS NEO eller DPL II.
Nu ved jeg ikke lige hvad HBo på PS3 understøtter. Men på android tv og Chromecast er det Dolby digital 5.1 EX
Til top
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Status: Offline
Point: 40543
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Radiomanden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-April-2019 kl. 14:40

 Har tjenesten via You See på Humax boksen, lyd er kun Stereo.
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 15-August-2004
Sted: Aarhus
Status: Offline
Point: 12213
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Naiera Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-April-2019 kl. 15:36
Oprindeligt skrevet af Brixen Brixen skrev:


Er Blu-Ray ikke også 24?


Oprindeligt skrevet af Radiomanden Radiomanden skrev:

En BD afspilles med 24p, når det er streaming så er det med netfrekvensen som er 50 Hz (25p)...


Ja, Blu-ray er normalt 24 Hz, eller mere præcist 23.976 Hz. Nogle udgivelser er 24.000 Hz, men det kaldes selvfølgelig alt sammen bare 24 Hz i daglig tale. En lille forskel er der dog.

Blu-ray findes selvfølgelig også i 1080i50 (25 Hz), hvis filmen eller serien er lavet sådan. Det gælder for mange danske og europæiske film og serier, men synes (udelukkende baseret på min egne erfaringer) at være gået lidt af mode i de senere år. F.eks. er Ternet Ninja 24.000 Hz, hvor jeg havde regnet med 25.

Opdateringshastigheden på streaming bestemmes selvfølgelig ikke af netfrekvensen. Det er kun på TV-signaler at man holder fast i 50 Hz på grund af kompatibilitet og såen.

HBO Nordic er rigtig nok 25 Hz, og bitraten er også noget lort. Generelt er det en lorte-service. Ærgerligt at de har det måske vigtigste indhold i hele verden (udover Game of Thrones er også Silicon Valley verdens bedste serie ).
Til top
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 15-August-2004
Sted: Aarhus
Status: Offline
Point: 12213
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Naiera Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-April-2019 kl. 15:39
Oprindeligt skrevet af jacobe jacobe skrev:

Høres tydeligt på stemmer, som er en tand lysere, end vi er vant til (jeg er arbejdsskadet mht lyd). Vi testede på både PS3 og TV-app, samme oplevelse.
Hvordan kan det være? Og er lyden korrekt på Blu-ray eller på VOD? Kører HBO for hurtigt, eller kører Blu-ray for langsomt?


Det' sgu godt hørt. De fleste forbrugere er nogle aber der ikke har en skid forstand på kvalitet af nogen art. Game of Thrones er selvfølgelig 23.976 Hz, og HBO Nordic får sikkert bare samme skodmateriale som TV-udbyderne også får. Her i Danmark har C More også serien.

Jeg ser selv Game of Thrones på Blu-ray. Jeg elsker HBO-serier og har masser af dem stående på hylderne. Med hensyn til sidste sæson af Game of Thrones, så holder jeg ud indtil den kommer på blå...
Til top
jacobe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-Februar-2006
Sted: Lund, Sverige
Status: Offline
Point: 1858
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jacobe Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-April-2019 kl. 11:54
Oprindeligt skrevet af Naiera Naiera skrev:

Det' sgu godt hørt.

Mnarh, jeg arbejder med lydproduktion og især speak til daglig, så jeg har et øre for den slags. Havde næsten været mere pinligt, hvis jeg ikke havde lagt mærke til det! Smile

Oprindeligt skrevet af Naiera Naiera skrev:

Game of Thrones er selvfølgelig 23.976 Hz, og HBO Nordic får sikkert bare samme skodmateriale som TV-udbyderne også får.

Men, betyder det så, at lyden er korrekt på BD og forkert på HBO, eller omvendt?

Oprindeligt skrevet af Naiera Naiera skrev:

Med hensyn til sidste sæson af Game of Thrones, så holder jeg ud indtil den kommer på blå...

Vi kom sent i gang med GoT, og så de første 6 sæsoner på nogle måneder, men vi blev fælt spoilet mens vi gik og ventede på, at sæson 7 udkom på BD, så denne gang turde vi ikke vente. Vi køber den selvfølgelig også på BD og ser sikkert hele serien igen med knægten, når han er gammel nok.
Jeg ved hvad jeg taler om, jeg har selv læst det på nettet!
Se vores hyggelige hjemmebiograf :)
Til top
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 15-August-2004
Sted: Aarhus
Status: Offline
Point: 12213
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Naiera Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-April-2019 kl. 13:18
Oprindeligt skrevet af jacobe jacobe skrev:


Men, betyder det så, at lyden er korrekt på BD og forkert på HBO, eller omvendt?


Det betyder selvfølgelig at lyden er korrekt på Blu-ray.
Til top
Deschain Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-August-2017
Sted: San Junipero
Status: Offline
Point: 960
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Deschain Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-April-2019 kl. 13:33
I "gamle dage" kaldte man det 'PAL speedup'.


Det gør at lydens pitch hæves med 70,67 cent, hvilket absolut er indenfor det hørbare. Prøv f.eks. at stemme en guitar 70 cent op, så kan man sagtens høre det.


Redigeret af Deschain - 26-April-2019 kl. 13:46
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu