recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Teknik & Teori
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - linux format
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

linux format

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
smedev Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 15-Oktober-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 339
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér smedev Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: linux format
    Sendt: 27-April-2019 kl. 07:50
jeg skal formatere en harddisk (extern) til linux format bootable.

Jeg sidder med en mac.

Hvad gør jeg ?

Findes der et macprogram, der kan kan formattere til andet end mac og windows formater
som i Apples diskutility ?

hilsen steen
smedev
Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-August-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5570
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér claus_jac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-April-2019 kl. 11:03
æhhh - hvis du skal gøre den bootable må det vel være for at installere et linux OS? - det gør du ved at installere OS direkte fra IMG via fx etcher. https://www.balena.io/etcher/ - generelt er det dog tilrådeligt at installere linux via usb-nøgle. Så kan du enten køre en live udgave og se om alt virker første gang (der kan være driver issues), eller du kan installere fra grub's boot menu. noget du vælger under opstart. Det er dog også muligt at installere direkte når du kører i live udgaven.

Desværre er ext4 support i osx ikke videre supporteret. Husk på at bootable kræver du har skjulte systemfiler på harddisken. Disse findes ikke på osx. Derfor hvis det på nogen som helst måde kan lade sig gøre, så anvend etcher og et færdigt image, så kommer de filer nemlig med over.
Til top
smedev Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 15-Oktober-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 339
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér smedev Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-April-2019 kl. 20:04
Hvis den ikke skal være bootable, så må det vel være lettere ?
og hvad kan jeg så bruge til formattering?

hilsen. 
smedev
Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-August-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5570
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér claus_jac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-April-2019 kl. 22:45
egentlig ikke. Du har ingen mulighed for at formatere til ext4 fra macos. Du kan tilgå en ext4 disk via "file system in user space" - som laver et ikke system drev uden at skulle have admin rettighed.

Den letteste løsning er sg nok at lave en virtuel linux maskine på mac'en. kobl disken til og tilgå og formater disken via den virtuelle maskine. Jeg tror endda du kan bruge en LIVE udgave af en linux, så du downloader en ubuntu, og når du har kreeret den virtuelle maskine og booter, så kan du boote direkte ind i et live image uden reelt at installere linux. Der burde du have adgang til disk værktøjet (som bare hedder drev/disks) og kan formatere direkte derfra.
Virtualbox er gratis https://www.virtualbox.org/ og der er tonsvis af tuts på youtube.
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu