recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Film og udsendelser
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Real vs fake 4K
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Real vs fake 4K

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
jake51 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 02-Januar-2005
Sted: Randers
Status: Offline
Point: 6068
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jake51 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Real vs fake 4K
    Sendt: 28-April-2019 kl. 18:06
Hvis man ser på listen over nylige film er det påfaldende, hvor mange af dem er fake 4K
Toy Story 1 – Fake 4K, HDR
Toy Story 2 – Fake 4K, HDR
Toy Story 3 – Fake 4K, HDR
Glass – Real 4K, HDR
Dumbo – Fake 4K, HDR
Only The Brave – Real 4K, HDR
Suburbicon – Fake 4K, HDR
The Natural – Real 4K, HDR
Crank – Fake 4K, HDR-10
The House with a Clock in Its Walls – Fake 4K, HDR
Venom – Fake 4K, HDR & Dolby Vision
The Nun – Fake 4K, HDR
The Equalizer 2 – Fake 4K, HDR
Patriot Games – – Real 4K, HDR & Dolby Vision
Hansel & Gretel: Witch Hunters – Fake 4K, HDR & Dolby Vision
The Sum Of All Fears – Real 4K, HDR & Dolby Vision
The Hunt For Red October – Real 4K, HDR & Dolby Vision
Clear And Present Danger – Real 4K, HDR & Dolby Vision
River Runs Red – Fake, 4K, HDR
Aircraft Carrier: Guardian of the Seas, Real 4K, HDR
Galveston – Fake 4K, HDR
BlacKkKlansman – Real 4K, HDR & Dolby Vision
Halloween – Fake 4K, HDR
The Darkest Minds – Fake 4K, HDR
The Big Lebowski – Real 4K, HDR
Puppet Master: The Littlest Reich – Fake 4K
Fantastic Beasts: The Crimes of Grindelwald – Real 4K, HDR
Green Book – Fake 4K, HDR
Ralph Breaks The Internet – Fake 4K, HDR & Dolby Vision
DVS UltraHD HDR-10 Video Calibration Disc – Real 4K, HDR
Mortal Engines – Real 4K, HDR & Dolby Vision
Mary Queen Of Scots – Real 4K, HDR & Dolby Vision
A Star Was Born – Fake 4K, HDR & Dolby Vision
Hannibal – Real 4K, HDR & Dolby Vision
Pandas – Real 4K, HDR
Captain America: Civil War – Fake 4K, HDR
Captain America: The Winter Soldier – Fake 4K, HDR
Captain America: The First Avenger – Fake 4K, HDR
Bumblebee- Fake 4K, HDR
Man On A Ledge – Fake 4K, HDR
Hellboy Animated – Fake 4K, HDR & Dolby Vision
Welcome To Marwen – Real 4K, HDR
Pet Sematary – Real 4K, HDR & Doby Vision
Aquaman – Fake 4K, HDR & Dolby Vision
Vi started' ud med ingenting og har det meste tilbage
Mikael Simpson
Til top
JohnConnor Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 10-Januar-2015
Status: Offline
Point: 974
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JohnConnor Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-April-2019 kl. 18:21

Hele 4K hdr formattet er svært at gøre sig klog på i det hele taget og hdmi 2.1 specs ser ud til at gøre det hele værre på mange måder. 1080p kunne man regne med i forhold til kalibrering osv
Til top
T-Duck Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 15-Januar-2012
Sted: Vålse Danmark
Status: Offline
Point: 3954
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér T-Duck Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-April-2019 kl. 19:33
Hvad jeg har kunne forstå, det er at CGI tager virkelig meget computer power i 4k, så det kan ikke lade sig gøre med film med meget CGI. Derfor opskalere de fra 2k til 4k i stedet. Har hørt på YouTube at scenen i frost hvor Elsa hæver sit is slot. Tog 2 uger at render i 2k. Så forestil det i 4k. Der skal vi lægge mindst fire gange så lang tid oven i
Til top
Nagash Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 24-Oktober-2007
Sted: Hillerød, DK
Status: Offline
Point: 6048
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Nagash Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Maj-2019 kl. 21:24
Lad være med at gå så meget op i ægte og fake 4K. Det er ikke det der gør en kæmpe forskel alligevel, med mindre da da har en 120"+ skærm/lærred.
Det er HDR der er den helt store gevinst og det virker lige godt uanset opløsning.
Personligt har jeg meget svært ved at se forskel på 1080 SDR kontra 2160 SDR på mit Sony AF8. Det kan da ses, men ikke nok til at gøre en reel forskel, når du fordyber dig i filmen fremfor opløsning. 
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Marts-2011
Status: Offline
Point: 4416
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Maj-2019 kl. 08:04
Jeg har et 3.5m bredt lærred, og wow-oplevelsen hos mig når jeg går fra en 1080p til UHD film er det udvidede farverum. Det bemærker jeg mere end selve opløsningen. Det er selvfølgelig også subjektivt hvad man går op i. Kal naturligvis også se forskel i skarpheden, men det er har ikke så høj prioritet som de øvrige ting.
Til top
Nagash Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 24-Oktober-2007
Sted: Hillerød, DK
Status: Offline
Point: 6048
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Nagash Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Maj-2019 kl. 00:48
Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:

Jeg har et 3.5m bredt lærred, og wow-oplevelsen hos mig når jeg går fra en 1080p til UHD film er det udvidede farverum. Det bemærker jeg mere end selve opløsningen. Det er selvfølgelig også subjektivt hvad man går op i. Kal naturligvis også se forskel i skarpheden, men det er har ikke så høj prioritet som de øvrige ting.

Netop. Forverummet er klart den største effekt. Og kan da se det jeg sagde med 120" er lavt sat så. Hvis dit er 350cm bredt, så er det meget større end 120". Så hvis opløsningen ikke gør kæmpe forskel selv i den størrelse, så er det bestemt ikke ægte vs fake 4K, man skal gå op i :)

Og uanset hvad, så er det vel også bedre de opskallerer proffesionelt, end man lader sit eget udstyr om det, med mindre man er en af de få, der faktisk har en high end scaler til det.
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Marts-2011
Status: Offline
Point: 4416
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Maj-2019 kl. 08:18
Skal naturligvis ikke forstås sådan, at jeg ikke værdsætter den øgede skarphed - for det gør jeg bestemt! 

Og bilder også mig selv ind, at jeg kan se forskel på de film der er real og fake 4k fra listen. 
Til top
Nagash Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 24-Oktober-2007
Sted: Hillerød, DK
Status: Offline
Point: 6048
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Nagash Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Maj-2019 kl. 11:43
Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:

Skal naturligvis ikke forstås sådan, at jeg ikke værdsætter den øgede skarphed - for det gør jeg bestemt! 

Og bilder også mig selv ind, at jeg kan se forskel på de film der er real og fake 4k fra listen. 

Nej for søren. Det er da kun en fordel. Jeg kan så personligt ikke se forskel på fake og real 4K. Men nu har jeg trods alt også kun 65" at se på. Der er langt op til din størrelse :D
Til top
jake51 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 02-Januar-2005
Sted: Randers
Status: Offline
Point: 6068
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jake51 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Maj-2019 kl. 12:12
Jeg kan se forskel på mit 280 cm bredde 2,35:1 lærred
Vi started' ud med ingenting og har det meste tilbage
Mikael Simpson
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Marts-2011
Status: Offline
Point: 4416
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Maj-2019 kl. 15:27
Jake, har du ikke en 1080p projektor?
Til top
jake51 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 02-Januar-2005
Sted: Randers
Status: Offline
Point: 6068
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jake51 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Maj-2019 kl. 17:38
Min JVC kan lave fake 4K med HDR
Vi started' ud med ingenting og har det meste tilbage
Mikael Simpson
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu