recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > PC hardware & software
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Vertikalt 1280x720 til youtube
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Vertikalt 1280x720 til youtube

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Gymnasten Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 03-Januar-2007
Sted: København
Status: Offline
Point: 35
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Gymnasten Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Vertikalt 1280x720 til youtube
    Sendt: 29-April-2019 kl. 08:41
Kære Forum
 
Jeg håber, at nogen kan hjælpe mig med et fornuftigt redigeringsflow for korte youtube videoer.
 
Jeg anvender et ældre Panasonic Lumix TZ7 kamera, som jeg stadig godt kan lide at anvende. Nogle sekvenser optager jeg vertikalt, men hvor kamera så laver en horizontal video på 1280x720 pixels i et AVCHD lite format. Efter redigering ønskes video lagt på Youtube. I processen indgår således at dreje billedet 90 eller 270 grader.
 
Undervejs ønsker jeg at redigere video, f.eks. med freeware programmet Shotcut.
 
Hvordan tænker du at processen bør være?
 
Det har indgået i mine overvejelser, at 1920 x 1080 er et populært videoformat. Derfor kan det være fornuftigt først at konvertere den indkomne video ved at dreje 270 grader og til et 608x1080 format. Jeg forsøger en sådan konvertering med Shotcut, men det tager lang tid for PCen at klare.
 
/Viggo
Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-August-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5570
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér claus_jac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-April-2019 kl. 23:35
Nej du bør under ingen omstændigheder forsøge at ændre opløsningen ved at forsøge at skalere op. Når du ikke har nok pixels i forvejen så bliver det kun værre at se på hvis du forsøger at skalere op. Find dig et ny kamera hvis du ønsker højere opløsning på YT. 

Nu skriver du absolut intet om din hardware, andet end at det tager lang tid for PC'en at klare og det antyder lidt meget at du nok sidder med noget temmeligt gammelt jern. 
Men som udgangspunkt. 
1. roter video til korrekt view. 
2. lav overgange, effekter etc på video
3. færdiggør projekt - og det er så her du vil vinde rigtigt meget ved ikke at skalere op da computer lettere håndterer den native opløsning.

Om du bruger shotcut, kdenlive (også på windows) eller resolve er underordnet, det vigtigste er at sørge for at at holde sig så lang tid i lav opløsning som overhovedet muligt (resolve understøtter proxy filer, så du kan arbejde på "mindre" udgaver af videoen, og når du renderer så sker det på det originale materiale)

Til top
Gymnasten Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 03-Januar-2007
Sted: København
Status: Offline
Point: 35
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Gymnasten Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-April-2019 kl. 19:11
Tak for svar.
 
Jeg ønsker ikke at skalere op, men så vidt jeg kan se - lidt ned. Og jeg behøver egentlig ikke højere opløsning end det.
 
1:1 med 1280 i bredden vil jo 90 grader drejet give 1280 i højden. Og det er mere end det meste har. Så jeg overvejede at gå ned til 1080 i mit spørgsmål, som en del HD video er i højden, hvor der så kommer to brede sorte bjælker i hver side på en PC. Men mig bekendt understøtter youtube nu også, at video på mobiltelefoner kan vises i et vertikalt format. Jeg læser mig til, at det er blevet ret populært.
 
Men jeg har nu forsøgt mig med lidt et program, som hedder "Free Video Flip and Rotate". Det program foreslår ret direkte formatet 585x1040 til den video-fil, som er drejet. Jeg har også forsøgt at lægge en sådan fil på youtube, og det går egentlig meget godt. Så mon ikke det er løsningen?
Til top
mnielsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 12-Maj-2017
Status: Offline
Point: 1939
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mnielsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-April-2019 kl. 19:58
Hvorfor nu højkantsvideoer med et normalt kamera?
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19209
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-April-2019 kl. 20:26
“Vertikal video er populært”.

Nej, din pc skærm, dit tv og biografen er “horisontale”, det er fordi et menneskes øjne sidder ved siden af hinanden og ikke over hinanden.
Vertikal video er et symptom på at mange optager Snapchat og facebook videoer, der afspilles på en enhed, hvor skærmen er på “højkant”. Det giver ingen gevinst på youtube ud ver nogle fjollede sidebars, og dårlig opløsning.

Denne video siger det hele:


Klaus

Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
JørgenT Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 21-Marts-2004
Sted: 9530, DK
Status: Offline
Point: 5206
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JørgenT Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-April-2019 kl. 20:49
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

“Vertikal video er populært”.

Nej, din pc skærm, dit tv og biografen er “horisontale”, det er fordi et menneskes øjne sidder ved siden af hinanden og ikke over hinanden.
Vertikal video er et symptom på at mange optager Snapchat og facebook videoer, der afspilles på en enhed, hvor skærmen er på “højkant”. Det giver ingen gevinst på youtube ud ver nogle fjollede sidebars, og dårlig opløsning.

Denne video siger det hele:


Klaus
LOLLOLLOL Thumbs Up
Mvh. JørgenT
Til top
mnielsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 12-Maj-2017
Status: Offline
Point: 1939
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mnielsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-April-2019 kl. 21:03
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

“Vertikal video er populært”.

Nej, din pc skærm, dit tv og biografen er “horisontale”, det er fordi et menneskes øjne sidder ved siden af hinanden og ikke over hinanden.
Vertikal video er et symptom på at mange optager Snapchat og facebook videoer, der afspilles på en enhed, hvor skærmen er på “højkant”. Det giver ingen gevinst på youtube ud ver nogle fjollede sidebars, og dårlig opløsning.

Denne video siger det hele:


Klaus


"din pc skærm, dit tv og biografen er “horisontale
Det bliver der desværre nu lavet om på: https://www.recordere.dk/2019/04/samsung-lancerer-det-lodrette-tv/ 

Og jeg HADER højkantsvideoer - bare se EB og BT, og andre steder, ALTID højkant, og så den der "flimmer"-baggrund. Så er der dem, der KONSEKVENT tager højkantsbilleder. Ikke meget ved at komme hjem med
Til top
Munch Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-Juni-2018
Sted: Vejle
Status: Offline
Point: 4260
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Munch Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-April-2019 kl. 22:22
Oprindeligt skrevet af JørgenT JørgenT skrev:

Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

“Vertikal video er populært”.

Nej, din pc skærm, dit tv og biografen er “horisontale”, det er fordi et menneskes øjne sidder ved siden af hinanden og ikke over hinanden.
Vertikal video er et symptom på at mange optager Snapchat og facebook videoer, der afspilles på en enhed, hvor skærmen er på “højkant”. Det giver ingen gevinst på youtube ud ver nogle fjollede sidebars, og dårlig opløsning.

Denne video siger det hele:


Klaus
LOLLOLLOL Thumbs Up
+1 👍

Nogen der ved hvorfor det ikke mere er muligt at få youtube videoerne til at fylde hele skærmen ved at trykke på firkanten nederst til højre?
Til top
mnielsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 12-Maj-2017
Status: Offline
Point: 1939
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mnielsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Maj-2019 kl. 06:15
Oprindeligt skrevet af Munch Munch skrev:

Oprindeligt skrevet af JørgenT JørgenT skrev:

Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

“Vertikal video er populært”.

Nej, din pc skærm, dit tv og biografen er “horisontale”, det er fordi et menneskes øjne sidder ved siden af hinanden og ikke over hinanden.
Vertikal video er et symptom på at mange optager Snapchat og facebook videoer, der afspilles på en enhed, hvor skærmen er på “højkant”. Det giver ingen gevinst på youtube ud ver nogle fjollede sidebars, og dårlig opløsning.

Denne video siger det hele:


Klaus
LOLLOLLOL Thumbs Up
+1 👍

Nogen der ved hvorfor det ikke mere er muligt at få youtube videoerne til at fylde hele skærmen ved at trykke på firkanten nederst til højre?

Bruger du Biografsilstand i stedet for Fuldskærm?
Til top
Gymnasten Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 03-Januar-2007
Sted: København
Status: Offline
Point: 35
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Gymnasten Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Maj-2019 kl. 15:58
Det kan godt være, at Du synes, at du bedre kan lide horisontal video. Det gør jeg også. Men flertallet foretrækker reelt at se vertikal video. Det laver man ikke sådan om på. Prøv at søg lidt på nettet og kik f.eks. her:
 
Når en reklamemand kan få sit budskab billigere ud ved at bruge vertikal video, så kan vi i vor baghave synes alt muligt andet - det nytter intet.


Redigeret af Gymnasten - 01-Maj-2019 kl. 16:11
Til top
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 15-August-2004
Sted: Aarhus
Status: Offline
Point: 12225
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Naiera Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Maj-2019 kl. 16:03
Men du snakker om at lave vertikal video til YouTube. Det understøtter YouTube vel egentlig ikke? Der vil være masser af sort ingenting udenom videoen, og den vil have størrelse som et frimærke hvis man ser den på en telefon der er horisontalt orienteret.
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu