recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Valg af højttalere til Atmos 5.1.2 setup
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Valg af højttalere til Atmos 5.1.2 setup

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Pittens Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 25-August-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 225
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Pittens Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Valg af højttalere til Atmos 5.1.2 setup
    Sendt: 05-Maj-2019 kl. 17:30
Hej Alle

Jeg skal have bygget ny "biograf" i ny stue og skal i den forbindelse have nye højttalere - men hvilke.

Pt. har jeg et par Monitor AudioRadius 225 hængende ved siden af fjernsynet - de skal væk da jeg nu får plads til nogle gulvhøjttalere eller kompakt på standere.

Hovedformål er film/TV og sekundært musik.

Der er en del kone faktor der spiller ind, så pt. overvejer jeg:

https://hifi-freaks.dk/hojttalere/gulvhojttalere/quad-s-4.html

Jeg kender intet til dem og er ikke audiophil så tager gerne chancer - de virker som et godt køb på prisen og ligger inden for de 3000kr pr. stk jeg vil bruge til front.

Spørgsmålet er om det er bedre givet ud at købe en mere kompakthøjttaler på stander inden for prisen?

Der er bare mange fine betalbare gulvhøjttalere hos hififreaks - oprindeligt kiggede jeg på deres wharfedale diamond serie som også stadig er i spil - hvad ville i vælge som fronter?

Her til skal jeg bruge 2 stk baghøjttalere og 2 stk Atmos højttalere

Grundet rummets indretning kan jeg ikke stille højttalere på gulvet bag lyttepositionen så jeg håber at kunne bruge loftindbyggede højttalere til både surround og til Atmos - er der nogle der har erfaringen med det? Jeg er med på det ikke er perfekt til surround men er det brugbart?

Jeg tænker nogle fine 8" enheder med justerbar diskant.

Min sub er en SVS PB-1000

Tak for hjælpen.

Rum - 3,5 meter fra TV til lytte position

Til top
T-Duck Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 15-Januar-2012
Sted: Vålse Danmark
Status: Offline
Point: 3954
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér T-Duck Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Maj-2019 kl. 23:29
Oprindeligt skrevet af Pittens Pittens skrev:

Hej Alle

Jeg skal have bygget ny "biograf" i ny stue og skal i den forbindelse have nye højttalere - men hvilke.

Pt. har jeg et par Monitor AudioRadius 225 hængende ved siden af fjernsynet - de skal væk da jeg nu får plads til nogle gulvhøjttalere eller kompakt på standere.

Hovedformål er film/TV og sekundært musik.

Der er en del kone faktor der spiller ind, så pt. overvejer jeg:

https://hifi-freaks.dk/hojttalere/gulvhojttalere/quad-s-4.html

Jeg kender intet til dem og er ikke audiophil så tager gerne chancer - de virker som et godt køb på prisen og ligger inden for de 3000kr pr. stk jeg vil bruge til front.

Spørgsmålet er om det er bedre givet ud at købe en mere kompakthøjttaler på stander inden for prisen?

Der er bare mange fine betalbare gulvhøjttalere hos hififreaks - oprindeligt kiggede jeg på deres wharfedale diamond serie som også stadig er i spil - hvad ville i vælge som fronter?

Her til skal jeg bruge 2 stk baghøjttalere og 2 stk Atmos højttalere

Grundet rummets indretning kan jeg ikke stille højttalere på gulvet bag lyttepositionen så jeg håber at kunne bruge loftindbyggede højttalere til både surround og til Atmos - er der nogle der har erfaringen med det? Jeg er med på det ikke er perfekt til surround men er det brugbart?

Jeg tænker nogle fine 8" enheder med justerbar diskant.

Min sub er en SVS PB-1000

Tak for hjælpen.

Rum - 3,5 meter fra TV til lytte position

atmos ville jeg droppe da du vil har surround op under loftet. Da atmos skal skabe højde forskellen, mellem det almindelige surround, i loft.
Til top
Pittens Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 25-August-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 225
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Pittens Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Maj-2019 kl. 09:06
Ja der havde jeg ikke tænkt over 🤔 God pointe - jeg må lige sætte hjernen i blød da det måske aligevel bliver muligt med højttalere bag ved sofaen 😊
Til top
T-Duck Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 15-Januar-2012
Sted: Vålse Danmark
Status: Offline
Point: 3954
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér T-Duck Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Maj-2019 kl. 09:38
Oprindeligt skrevet af Pittens Pittens skrev:

Ja der havde jeg ikke tænkt over 🤔 God pointe - jeg må lige sætte hjernen i blød da det måske aligevel bliver muligt med højttalere bag ved sofaen 😊
Surround højtalerne skal helst sidde nede på 90-110 graders vinkel fra lytte centrum. altså på side væggene
Til top
Supergris Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 10-December-2006
Sted: Esbjerg
Status: Offline
Point: 1464
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Supergris Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Maj-2019 kl. 17:32
Jeg føler selv, som om jeg er barn igen, der har forvildet sig ind i en stor slikbutik, hver gang jeg er inde på HifiFreaks hjemmeside; problemet er bare, der er så mange at vælge imellem, og man kan jo ikke bestille dem alle for at høre dem hjemme i stuen...  :(

Hvis du har pladsen, vil jeg mene, du får mest ud af at vælge nogle gode gulvhøjttalere; hvilke er så lige spørgsmålet?
Selvom de Quad er kinesisk producerede, kan de jo sagtens være gode. Det er jo efterhånden den vej, det meste går!
Prisen er i hvert fald god, så det kan næsten ikke betale sig, at kigge brugt...

Held og lykke med købet...  :)




Redigeret af Supergris - 06-Maj-2019 kl. 17:40
Min hjemmebio:
Sony HW65ES, GrandView 112" lærred, Vincent LS-310 fronter, Vincent LS-112 sub, Vincent LS-206 center, B&W Solid surround, Sony DA5400ES, Primare A 30.5, Nvidia Shield TV.







Til top
Pittens Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 25-August-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 225
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Pittens Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Maj-2019 kl. 13:55
Lige nu er jeg sku ret tændt på nogle gode standerhøjttalere - her er der bare et afsindigt stort udvalg i prisen op til 4000kr.

Jeg tænker et par 6,5" højttalere ala:

SVS Ultra - lige til den høje side på prisen
Klipsch RP-600 - billige men grimme
Dynaudio EMIT 20 - flotte
ELAC UNI-FI UB5 (4" woofer)
DALI Opticon 2 - kender dem ikke
B&W 707 S2 (5" woofer) - måske for HiFi rettet og 5" bass
WharfeDale

Så er der selvfølgelig stadig gulvmodellerne til ovenstående men så stiger priserne

Har også kigget på Polk S60 og andre 6,5" gulvhøjttalere.

De bliver parret med en SVS sub, så tænker fint at kompakthøjttalere kan klare opgaven i hjemmebiografen.

Det er sku svært lige pt.
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19209
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Maj-2019 kl. 16:16
Til fronter vil jeg til enhver tid vælge gulvhøjttalere.

Ja, det er ikke “moderne” men det giver bare så meget mere lyd.
Som nye koster de ekstra, men så kan man da heldigvis købe brugt.

Jeg har selv DLS R66 som både front og baghøjttalere, til en pris på under 1000 kr/højttaler.

Klaus (ja, jeg er gift)
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
kriller7000dk Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 12-December-2013
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 80
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér kriller7000dk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-April-2020 kl. 09:29
Hej, 

En gammel tråd jeg lige vil følge op på. Hvad endte løsningen med at blive med baght og atmos?

Står lidt i samme situation, hvor jeg ikke kan have surround HT på siden og vil have dem i loftet.
Til top
JaAndersen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-November-2009
Status: Offline
Point: 802
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JaAndersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-April-2020 kl. 10:48
Jeg har "snydt" og sat et sæt Cambridge Audio Minx Min 12 op langs bagvæggen, helt oppe ved loftet.

Cirka i øre højde sidder et sæt KefT205 som baghøjtalere og spille direkte ind mod tv/sofa

Ved godt det ikke er "korrekt", men er også gift ;)

Det giver en fin ekstra lille dimension - men det er ikke sådan jeg præcist kan høre skridt osv. lige ovenover mig pga. placering af ht.

Men til undervandsscener/regnvejr osv. virker det fin fin...

Lavede et stativ af nogle lægter der stod spændt ud over sofabord så atmos kunne placeres korrekt - synes ikke det gav så meget forskel - men en fin løsning til at teste/lege lidt.

Konen var ikke super glad i de 10-14 dage mit stativ stod i stuen, spændt op på stole osv Clap
Til top
Mefisto Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-August-2016
Status: Offline
Point: 1608
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mefisto Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-April-2020 kl. 12:03
Oprindeligt skrevet af Pittens Pittens skrev:

Lige nu er jeg sku ret tændt på nogle gode standerhøjttalere - her er der bare et afsindigt stort udvalg i prisen op til 4000kr.

Jeg tænker et par 6,5" højttalere ala:

SVS Ultra - lige til den høje side på prisen
Klipsch RP-600 - billige men grimme
Dynaudio EMIT 20 - flotte
ELAC UNI-FI UB5 (4" woofer)
DALI Opticon 2 - kender dem ikke
B&W 707 S2 (5" woofer) - måske for HiFi rettet og 5" bass
WharfeDale

Så er der selvfølgelig stadig gulvmodellerne til ovenstående men så stiger priserne

Har også kigget på Polk S60 og andre 6,5" gulvhøjttalere.

De bliver parret med en SVS sub, så tænker fint at kompakthøjttalere kan klare opgaven i hjemmebiografen.

Det er sku svært lige pt.

Hvis det var mig ville jeg enten købe gulvhøjttalere eller væghøjttalere Helst væghøjttalere. Standere er sådan en underlig mellemting der alligevel fylder uden at have fordelen ved det større kabinet.
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu