recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hjælp til sammenligning af højttalere
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Hjælp til sammenligning af højttalere

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
mhras Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 27-Juni-2008
Status: Offline
Point: 74
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mhras Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Hjælp til sammenligning af højttalere
    Sendt: 06-Maj-2019 kl. 16:23
Hej med jer
 
Jeg har længe gået og kigget på kompakt højttalere til mit nuværende setup.
 
Da jeg ikke har en DYT forstand på alle de specs der står skrevet ud for de forskellige højttalere, så har jeg brug for en voksen der vil hjælpe mig lidt med om disse to højttalere er noget værd:
 
 
Det jeg ved med sikkerhed, det er at udseendet ikke har det store at gøre med lyden, men de skal jo også være kone venlige, og kigger man på det ydre, så tiltaler Dali OBERON (træ-finish) mig i den grad. Især det at de ikke er dybe og stikker langt ud fra væggen.
 
Når jeg kigger på deres specs, så synes ikke der står særligt meget ud for OBERON, som der gør ud for Argon Audio ALTO5WALL. Er det noget der skal bekymre mig?
Får man mere krudt i kassen med ALTO5WALL?
 
De skal bruges som fronthøjttalere i mit nuværende 5.1 setup. Jeg har en Marantz SR5011 forstærker og lige pt. er mit højttaler setup med Boston Accoustics Soundware 5.1.
Planen med nye højttalere er at de skal sidde på vægen på siderne af vores 65" Sony TV.
På sigt vil jeg rigtigt gerne udskifte alle Boston højttalerne.
 
Alt input kan bruges :)
 
På forhånd tak!
 
 
Til top
JeTex Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 18-Februar-2011
Sted: Nordsjælland
Status: Offline
Point: 3771
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér JeTex Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Maj-2019 kl. 17:50
Du kan ikke sammenligne specs på højttalere, da de nærmest intet siger om højttalerens lyd. Men specs omkring frekvensgang, fortæller dog, at de skal spille sammen med en subwoofer. Jeg formoder, at der skal handles indenfor et budget, siden valget falder på de omtalte modeller. Jeg tror ikke, at de leverer lyd, så man i længden bliver tilfreds.
Du må ned og lytte, så du kan finde ud af, om de er gode nok til behovet.
Sony 65 A1 Oppo UDP 203
MICHI S5 MICHI P5 Mark Levinson No 5101
Rega P8 Apheta3
Aria MK3 RIAA
Dynaudio Confidence 50
Denon X6200W Dali Mentor 6 Mentor Vokal Fazon Sat KEF TDM 34DS   B&W ASW650
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19209
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Maj-2019 kl. 00:10
I forhold til dit nuværende Boston setup vil begge højttalere være et kæmpe skridt fremad.

Men det er kun dine ører der afhør hvilken højttaler du syntes lyder bedst. Jeg håber sådan set at Dali lyder bedst, ellers er det da svært at retfærdiggøre en pris derover næsten det dobbelte af Argon højttalerne.

Højttalere med specifikationer som dem du linker til kan lyde godt. Jeg har selv DLS R50 i køkkenet som jeg er rigtigt glade for. Deres specs er ikke så “fine” som hverken Dali eller Argon, men det er lige meget, for de lyder pisse godt :-)

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
mhras Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 27-Juni-2008
Status: Offline
Point: 74
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mhras Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Maj-2019 kl. 10:58
Oprindeligt skrevet af JeTex JeTex skrev:

Du kan ikke sammenligne specs på højttalere, da de nærmest intet siger om højttalerens lyd. Men specs omkring frekvensgang, fortæller dog, at de skal spille sammen med en subwoofer. Jeg formoder, at der skal handles indenfor et budget, siden valget falder på de omtalte modeller. Jeg tror ikke, at de leverer lyd, så man i længden bliver tilfreds.
Du må ned og lytte, så du kan finde ud af, om de er gode nok til behovet.
Du har helt ret i det med budget. Vi snakker om ca. 4000,- for et sæt. Det er i det prisleje vi snakker.
Jeg bed også godt mærke i det med at de anbefaler man smider en sub på, men det gør de vidst med alle deres kompakt højttalere. Men jeg må ned og lytte.
Tak! :)
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

I forhold til dit nuværende Boston setup vil begge højttalere være et kæmpe skridt fremad.

Men det er kun dine ører der afhør hvilken højttaler du syntes lyder bedst. Jeg håber sådan set at Dali lyder bedst, ellers er det da svært at retfærdiggøre en pris derover næsten det dobbelte af Argon højttalerne.
Højttalere med specifikationer som dem du linker til kan lyde godt. Jeg har selv DLS R50 i køkkenet som jeg er rigtigt glade for. Deres specs er ikke så “fine” som hverken Dali eller Argon, men det er lige meget, for de lyder pisse godt :-)
 
Tak for dit input :)
Dem jeg har nu lyder som små clockradioer, når sub'en ikke er tændt. Så som du skriver, så kan det kun være et skridt i den rigtige retning ;)
Men jeg tænker det er svært at finde disse kompakte højttalere, med den begrænsede dybde i de fysiske mål, der kan spille lækkert og ikke koste en formue.
Men jeg må tage forbi en Hifiklub butik og lytte mig frem.
Til top
mhras Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 27-Juni-2008
Status: Offline
Point: 74
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mhras Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Maj-2019 kl. 14:05
Når jeg kigger under pros/cons for Oberon højttaleren, så står der "Kræver en del effekt for at spille rigtig højt"
 
Er det så her jeg skal kigge på min Marantz' muligheder? Når der snakkes om effekt, hvad menes der så?
Kan en venlig sjæl skære det ud i pap for mig? :D
Til top
JeTex Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 18-Februar-2011
Sted: Nordsjælland
Status: Offline
Point: 3771
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JeTex Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Maj-2019 kl. 15:48
Det står der for begge højttalere du har sat til sammenligning. En ganske kort forklaring på en højttalers effektivitet/følsomhed er, at denne fremkommer ved en db måling på 1 meters afstand fra højttaleren og ved 1 watt afgiven effekt fra forstærker. Med andre ord, hvor højt spiller højttaleren ved 1 watt, Oberon måler her 87 db og Argon måles til 86 db. Oberon er marginalt bedre, men ikke nok til, at det menneskelige øre kan opfatte forskellen.
Oberon opgives til en impedans på 6 Ohm, hvor Argon oplyses til en impedans på 4 Ohm (et tal der ændres alt efter frekvens), dette antyder, at Oberon vil være en lettere belastning for forstærkeren.
Sony 65 A1 Oppo UDP 203
MICHI S5 MICHI P5 Mark Levinson No 5101
Rega P8 Apheta3
Aria MK3 RIAA
Dynaudio Confidence 50
Denon X6200W Dali Mentor 6 Mentor Vokal Fazon Sat KEF TDM 34DS   B&W ASW650
Til top
Monsterslam Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 12-Juni-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 556
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Monsterslam Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Maj-2019 kl. 13:48
Jeg har lige haft Oberon centeren på prøve, da jeg godt kunne tænke mig en center til mit Beolab 8000 setup. Jeg blev slemt skuffet må jeg sige. Lyden bliver ikke spredt særligt meget og man får lyst til at kigge på højtaleren hele tiden. Måske det er det samme med alle centerhøjtalere, det skal jeg ikke kunne sige, da jeg kun har haft den ene på prøve.
Til top
aeblemanden Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 29-September-2015
Status: Offline
Point: 96
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér aeblemanden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Maj-2019 kl. 11:31
en ting som mange overser er rummets opbygning, jeg vil først prøve at optimere rummets akustik, for det er efter min mening hul i hovedet at opgradere højttalere hvis man ikke giver dem de bedste forudsætninger for at kunne levere ordentlig lyd.
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu