recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Microsoft Media Center, MCE og HTPC
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - PC tænder ikke? (LØST)
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

PC tænder ikke? (LØST)

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
kenneth85 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 03-Juni-2013
Sted: Løsning
Status: Offline
Point: 963
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér kenneth85 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: PC tænder ikke? (LØST)
    Sendt: 08-Maj-2019 kl. 01:13
Hej med jer.

Jeg har lige købt dele til at bygge min egen pc. og da jeg har bygget et par stykker uden problemer så mente jeg nok at det burde jeg kunne finde ud af.

Men... Confused

Efter den er blevet samlet så vil den ikke tænde

Mit setup er 

MSI B450M PRO4
2700X Ryzen 7 CPU
DDR4 2x 16GB 2666 MHz RAM
Samsung 970 EVO Plus SSD (Monteret i Ultra M.2 stikket)
PowerColor VEGA 56 grafikkort.

Maskinen gør som følger:
Når jeg tænder maskinen så er der intet billede på skærmen. CPU er dog tændt og power lampen lyser.
Jeg kan ikke komme ind i BIOS.
Hvis jeg fjerner en RAM pen eller flytter begge to gør det ingen forskel.
Tager jeg begge ud så tænder og slukker den periodisk (Slukker med 5 sek interval)
Har også prøvet at clear CMOS uden held.
Har prøvet at fjerne grafikkortet og forbinde direkte til HDMI stikket på motherboard uden held.
Har prøvet at forbinde til DVI porten uden held. 
Jeg har desværre ikke et VGA stik så dette kan jeg ikke prøve med (Skaffer et i morgen, men burde det virkelig være nødvendigt?)

Og endeligt har jeg prøvet at tage SSD disken ud.. igen uden held. 
Hvad pokker kan være årsagen til at den ikke booter?



Redigeret af kenneth85 - 08-Maj-2019 kl. 08:46
Når noget har godt design og er brugervenligt, så bruger man det mere.
Til top
T-Duck Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 15-Januar-2012
Sted: Vålse Danmark
Status: Offline
Point: 3949
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér T-Duck Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Maj-2019 kl. 05:44
Det lyder som om. At BIOS ikke er opdateret til ryzen 2. Det du skal, er at hvis du har den gamle ryzen 1 og se om den vil tænde. Ellers skal du få din forhandler til at opdatere BIOS
Til top
kenneth85 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 03-Juni-2013
Sted: Løsning
Status: Offline
Point: 963
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér kenneth85 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Maj-2019 kl. 08:46
Hej, tak for dit svar.

Det lykkedes mig aldrig at sove i nat på grund af grublen over problemet.

Så jeg endte med at stå op igen. Og fik faktisk på magisk vis løst problemet.
Jeg ved desværre ikke helt hvordan Confused

Det gik op for mig at de ram og den SSD jeg har slet ikke er på AsRocks positiv liste over komponenter som de har testet med (Og godkendt) Så jeg var virkelig ved at opgive håbet.
Men så læste jeg et forum inlæg på tomshardware.com hvor der var en der havde præcis samme problem som mig. Og han fik at vide at han ALDRIG må bruge display portene på bundkortet men SKAL bruge dem på grafikkortet.
Så som et sidste forsøg satte jeg alt til igen og tilsluttet skærmen til HDMI porten på kortet. (Præcis som første gang jeg forsøgte at tænde maskinen) Og vupti så startet den sku Shocked

Nu er windows blevet installeret, BIOS er flashed til nyeste version og alle drivere er installeret Smile

Har så bare erfaret at der nok snart skal købes en bedre CPU køler da hvile temperaturen ligger temmelig høj og så larmer den en del.
Når noget har godt design og er brugervenligt, så bruger man det mere.
Til top
jan348 Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 08-September-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 66
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jan348 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Juni-2019 kl. 11:53
Har lige bygget en tilsvarende med Ryzen 5 2600 til junior! :-)

1. Jeps. Ryzen CPU'er ( bort set fra G modellerne) har ikke indbygget GPU. Så derfor kan man ikke bruge HDMI porten på bundkortet.

2. Hvordan måler du temp? Jeg brugte Speccy og fik en CPU temp på over 100 C! Googlede og det viste sig at Speccy slet ikke fungere på en Ryzen!!!
Til top
kenneth85 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 03-Juni-2013
Sted: Løsning
Status: Offline
Point: 963
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér kenneth85 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Juni-2019 kl. 15:20
Oprindeligt skrevet af jan348 jan348 skrev:

Har lige bygget en tilsvarende med Ryzen 5 2600 til junior! :-)

1. Jeps. Ryzen CPU'er ( bort set fra G modellerne) har ikke indbygget GPU. Så derfor kan man ikke bruge HDMI porten på bundkortet.

2. Hvordan måler du temp? Jeg brugte Speccy og fik en CPU temp på over 100 C! Googlede og det viste sig at Speccy slet ikke fungere på en Ryzen!!!

1. Ja dette havde jeg seriøst ikke fanget da jeg bygget mit system. Man kan sige at det er heldigt at jeg i sidste øjeblik valgte at købe et grafikkort også. Fordi min oprindelige plan var faktisk at vente med dette til et par måneder senere og se om jeg ville få brug for det. Da mit primære formål med pcen var software som kræver CPU power og ikke så meget spil. 

2. Jeg brugte faktisk bare et program som AS Rock har lavet til at tweke blæser styringen på deres bundkort med. Dette kunne også udlæse temperaturene på bundkortet og CPU.
Men har siden prøvet et andet program der hedder HW monitor som er gratis.
Det underlige er at hvis jeg køre disse to programmer samtidig så viser de forskellige temperatur på CPUen? AS Rock ligger ca 10 grader højere?
Anyway så ligger jeg ca på 50 grader i idle i AS rock softwaren. Under belastning fx ved rip af en film ligger CPU temperaturen på 80+. 

Du finder HD monitor her:

Når noget har godt design og er brugervenligt, så bruger man det mere.
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu