recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > PC hardware & software
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - MacBook Pro + ekstern skærm?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

MacBook Pro + ekstern skærm?

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
ladiesman217 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 26-Juli-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2337
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ladiesman217 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: MacBook Pro + ekstern skærm?
    Sendt: 10-Maj-2019 kl. 21:11
Hej

Jeg skal til at opgradere kontoret, og havde egentlig bestemt mig for at hoppe på en iMac 5K 2019 model, men så kom jeg til at tænke på, hvordan en MacBook Pro + en god skærm vil være ift.?

Jeg skal bruge den til at redigere film og billeder til hjemmesider + lidt kodning og programmering, men det er ikke så meget. Mest redigering og sidste touch af billeder til en webshop der sælger udstyr til køkken og andet bage-orienteret materiale. Derfor også billeder af kager, som er taget i god kvalitet for flest og bedst detaljer. Derunder videoredigering af fremvisning og evt. optagelser af bagning m.m.

Kan det lade sig gøre, at lave et nogenlunde brugbart setup med en MacBook Pro og en god skærm? Så smider jeg også gerne lidt flere knaster efter det, da jeg virkelig godt kan lide den frihed og fleksibilitet en MacBook Pro vil give mig fremfor en stationær iMac.

Nogle bud?

          
Til top
Potter Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3285
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Potter Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Maj-2019 kl. 06:47
Du kan sagtens benytte en Mac Book Pro til de behov du beskriver, der ingen tvivl om at en iMac vil være hurtigere end en Mac Book Pro, specielt ved videoredigering og tunge photoshop opgaver etc. 

Jeg benytter selv en Mac Book Pro til samme opgaver herunder også After Effect etc. 

Men jeg benytter også en iMac Pro og en iMac 2018 begge bestilt som "BTO" og alle maskinerne kan løse opgaverne, jo tungere dine opgaver er, jo mere tid vil du vinde med en iMac. Specielt hvis dine videofiler er i Raw f.eks. BlackMagic i 4, 5 eller 6K opløsning så kan du virkelig se en forskel i performes.

Omkring en skærm til en Macbook Pro som skal leve op til til den skærm som sidder i en 27" iMac, så er du oppe i kr. 10K+
4x JL Audio Fathom F113v2 SUBWOOFER| LG OLED 83 | OPPO |UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 3x SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |
Til top
ladiesman217 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 26-Juli-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2337
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ladiesman217 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Maj-2019 kl. 09:25
Hej Potter

Tak for dit svar. 

Jeg er godt klar over, at en iMac 5K virkelig har en lækker skærm. Jeg var også helt "blown away" da jeg stod foran den forleden dag og surfede lidt. Det er godt nok helt vildt. Derudover har jeg også set reviews på MacBook Pro 2018 "maxed out" versioner, hvor bl.a. MKBHD snakker om, at selvom hans MacBook Pro er "maxed out" i specs, så er den virkelig langsom til at render store filer, om det er video- eller billederedigering. Så alt hans arbejder foregår kun på en iMac Pro nu, og så bruger han kun sin MacBook Pro til at tage med sig, så han kan gemme projekter "on the go" og lave dem færdige der hjemme ved sin iMac Pro.

Nu er jeg jo ikke PRO som i PRO fotograf/videoredigeringsekspert, men jeg kan da finde ud af noget. Men om jeg skal bruge en skærm til 10K+ som ekstern til min MacBook Pro er jeg dog i tvivl om. Kan godt klare mig for mindre, men ja, skærmen på iMac 5K er SA*** lækker. Jeg har dog læst, at man bør vente til 2020, hvor de mener at design osv. for alver skifter på iMac?

Men man er vel ude i, om man vil ofre lidt på skærmen og lidt mere på performance, hvis man vægter friheden og fleksibiliteten højere ved en MacBook Pro, men MacBook Pro er jo ikke en ubrugelig løsning, men iMac er bare kraftigere.

Det er sgu svært
          
Til top
csell Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4576
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér csell Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Maj-2019 kl. 10:05
Oprindeligt skrevet af ladiesman217 ladiesman217 skrev:

  Jeg har dog læst, at man bør vente til 2020, hvor de mener at design osv. for alver skifter på iMac?

Hej.

Der er vist mulighed for flere ændringer i 2020. Se dette link:


Hvis man er i tvivl om rigtigheden, vil jeg forslå at man selv prøver at google 'Apple ARM CPU' og se hvad søgningen viser.

Hilsen Carsten.
Til top
Potter Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3285
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Potter Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Maj-2019 kl. 11:00
Jeg arbejder nu fint med videoredigering på en Mac Book Pro, selv 4K H265 klare den fint, det er klart at render man i flere lag/streams og lægger div. filtre, overgange, slowmotion osv. så går det knap så stærkt, men det gør jeg nu heller ikke. Selve post sker på iMac Pro og den er bare helt tyst og en hel del hurtigere, specielt når vi er over i noget 4K eller Raw video i 4-6K.

Arbejder generelt på en ekstern disk, så kan man bare flytte den rundt i mellem maskinerne og arbejde videre med sit f.eks. Davinci eller FCPX projeckt, very fast and very nice....

Hvis du vælger en Mac Book Pro, gå ikke på kompromis med dit valg af en ekstern skærm.Smile
Så snart Apple kommer med deres ekstern 6K display så bliver mine udskiftede igenThumbs Up

Men hvorfor dog vente til 2020 eller måske 2021, hvis du har behovet nu så er det da bare da ud af, der kommer jo nyt hele tiden.

4x JL Audio Fathom F113v2 SUBWOOFER| LG OLED 83 | OPPO |UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 3x SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |
Til top
ladiesman217 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 26-Juli-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2337
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ladiesman217 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Maj-2019 kl. 09:53
Csell: Jeg har nok læst lidt om det ARM og det ser spændende ud. Er det ikke fordi man tror, at Apple kommer med en ARM-baseret MacBook Pro, som jo derfor vil være ret så kraftig? Og kan derfor også køre langt flere programmer/apps og synkronisere med iPad osv. på en anden måde?

Potter: Du har helt ret - og jeg tror sgu det ender med jeg trækker en 18-20K efter en iMac 5K i dag og så venter jeg på og ser hvad der sker med MacBook Pro / ARM computere fra Apple
          
Til top
Potter Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3285
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Potter Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Maj-2019 kl. 11:25
Oprindeligt skrevet af ladiesman217 ladiesman217 skrev:

Potter: Du har helt ret - og jeg tror sgu det ender med jeg trækker en 18-20K efter en iMac 5K i dag og så venter jeg på og ser hvad der sker med MacBook Pro / ARM computere fra Apple

Thumbs Up

Jeg skal bestemt heller ikke være first mover når og hvis Apple går over på deres ARM, og jeg var nu heller ikke first mover da apple skiftede fra Power PC RISC til intelShocked

Hvis du skal have iMac 27" så brug lidt ekstra mønt, bestil den med SSD køb evt. ekstra Ram fra 3.parts

Vedr. Grafikkort vil jeg personlig ikke gå under deres 580x med 8GB Ram. Mindste CPU vil jegpersonlig kunne leve med, men havde jeg mønten så fik den 8 core i stedet for 6


4x JL Audio Fathom F113v2 SUBWOOFER| LG OLED 83 | OPPO |UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 3x SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |
Til top
ladiesman217 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 26-Juli-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2337
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ladiesman217 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Maj-2019 kl. 21:10
Hej Potter

Du tror ikke på at ARM-CPU baseret MacBook Pros bliver en succes i starten?

Vi er enig med SSD og ekstra RAM. Men ekstra RAM har jeg læst, at man selv kan udskifte. Ret nemt endda, og så samtidig spare en del penge. Er det minimum 16GB RAM?

Hvad er det der gør, at du vil gå efter 580X 8GB fremfor 575X 4GB?
          
Til top
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 15-August-2004
Sted: Aarhus
Status: Offline
Point: 12213
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Naiera Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Maj-2019 kl. 21:12
Man kan selv skifte RAM på 27” iMac. Ikke på 21” eller MacBook.
Til top
Potter Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3285
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Potter Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Maj-2019 kl. 07:29
Oprindeligt skrevet af ladiesman217 ladiesman217 skrev:

Hej Potter

Du tror ikke på at ARM-CPU baseret MacBook Pros bliver en succes i starten?

Vi er enig med SSD og ekstra RAM. Men ekstra RAM har jeg læst, at man selv kan udskifte. Ret nemt endda, og så samtidig spare en del penge. Er det minimum 16GB RAM?

Hvad er det der gør, at du vil gå efter 580X 8GB fremfor 575X 4GB?
Om det bliver en succes med ARM, måske. Men jeg vil personlig vente mindst en generation med at købe.

Det var derfor jeg skrev: evt. Ram fra 3.parts. da det er noget billigere at selv at købe dem sætte dem i hvis det er en 27" iMac. På iMac Pro kan man ikke selv skifte Ram, eller rettere man må ikke da det bryder garantien da den skal lukke op og skilles adConfused Men det har jeg nu ikke selv noget problem medTongue

Fordele ved GPU kræfter f.eks. i Final Cut Pro er at dit projekt køre/afspilles noget mere smooth hvis man laver color correction og div. video effekter - Titler der laves med 3D animering - Analysering med optical flow og stablization "slow motion" m.fl. - En generelt hurtigere rendering ved større projekter også selve exporten vil gå hurtigere med et hurtigere grafikkort.

Hvis jeg monitorere min gpu, så kan jeg tydelig se hvor mange kræfter der benyttes og det er bestemt ikke få!



Redigeret af Potter - 13-Maj-2019 kl. 07:31
4x JL Audio Fathom F113v2 SUBWOOFER| LG OLED 83 | OPPO |UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 3x SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu