recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Korrekt indstilling af Subwoofer?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Korrekt indstilling af Subwoofer?

 Besvar Besvar Side  <1 234
Forfatter
Besked
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19209
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Maj-2019 kl. 13:09
Når du efterfølgende ændrer noget, ændrer du også noget i forhold til den kalibrering forstærkeren har lavet. Dermed passer kalibreringen ikke længere.

Det som forstærkeren kalibrerer til ret frekvensgang, ændrer du bagefter, så du får det bas boost du ønsker....


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Pony65 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-September-2008
Sted: Silkeborg
Status: Offline
Point: 1827
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Pony65 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Maj-2019 kl. 13:10
Oprindeligt skrevet af Silent Sniper Silent Sniper skrev:


Audusessy har selv foreslået small, har selv ændret crossover til 80 Hz for samtlige af højtalerne.


Du gør det helt forkert.

Når du ændrer på crossover, efter kalibrering, bliver bassen (lyden) helt skæv.

Flyt nu den Mikrofon rundt omkring din lytteposition indtil den selv finder/foreslår en overgang på de 80hz og lyden er som du kan lide den.

Hvis du ændrer efter måling på et sted har det effekt andre steder også.

Selvom du har store gulvhøjttalere, så skal de være small når der er en Subwoofer på, ellers kan du opleve at de vil ophæve hinanden.

Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19209
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Maj-2019 kl. 13:30
Oprindeligt skrevet af Pony65 Pony65 skrev:


Selvom du har store gulvhøjttalere, så skal de være small når der er en Subwoofer på, ellers kan du opleve at de vil ophæve hinanden.

Aaaaarh, det er ikke helt rigtigt.
Hvis sub og højttalere er ude af fase vil de ophæve hinanden uanset om fronter står til large eller small. Forskellen er bare ved hvilke frekvenser det sker.


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Silent Sniper Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 27-Juli-2015
Sted: Albertslund
Status: Offline
Point: 46
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Silent Sniper Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Maj-2019 kl. 13:38
Oprindeligt skrevet af Pony65 Pony65 skrev:

Oprindeligt skrevet af Silent Sniper Silent Sniper skrev:


Audusessy har selv foreslået small, har selv ændret crossover til 80 Hz for samtlige af højtalerne.


Du gør det helt forkert.

Når du ændrer på crossover, efter kalibrering, bliver bassen (lyden) helt skæv.

Flyt nu den Mikrofon rundt omkring din lytteposition indtil den selv finder/foreslår en overgang på de 80hz og lyden er som du kan lide den.

Hvis du ændrer efter måling på et sted har det effekt andre steder også.

Selvom du har store gulvhøjttalere, så skal de være small når der er en Subwoofer på, ellers kan du opleve at de vil ophæve hinanden.


Vi taler måske forbi hinanden, har skam lyttet til alle jeres råd Wink
Mikrofonen har været flyttet rundt omkring i lyttepositionen, og subwoofer har selvfølgelig stået til 50% volume og skruet helt op for Crossover på subwooferen.

Sidste og nuværende kalibrering jeg kører med, foreslog audusessy selv følgende indstillinger:






Jeg har så efterfølgende ændret, overstående til 80 Hz, som vist forneden.
Har fanget det er helt hen i skoven LOL




Har restored settings som de oprindeligt var tiltænkt fra audusessy.


Redigeret af Silent Sniper - 17-Maj-2019 kl. 13:39
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Marts-2011
Status: Offline
Point: 4416
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Maj-2019 kl. 13:41
Oprindeligt skrevet af Pony65 Pony65 skrev:

Oprindeligt skrevet af Silent Sniper Silent Sniper skrev:


Audusessy har selv foreslået small, har selv ændret crossover til 80 Hz for samtlige af højtalerne.


Du gør det helt forkert.

Når du ændrer på crossover, efter kalibrering, bliver bassen (lyden) helt skæv.

Flyt nu den Mikrofon rundt omkring din lytteposition indtil den selv finder/foreslår en overgang på de 80hz og lyden er som du kan lide den.

Hvis du ændrer efter måling på et sted har det effekt andre steder også.

Selvom du har store gulvhøjttalere, så skal de være small når der er en Subwoofer på, ellers kan du opleve at de vil ophæve hinanden.


Ovenstående er ikke rigtigt. Audyssey er slet ikke så "klog" som du gør den til.

Audyssey kalibrerer alle højttalere fullrange. Dvs. sub kalibreres langt over 100hz, og ligeledes med alle højttalerne. EFTER Audyssey kalibrering sættes delefrekvenserne i receiveren automatisk baseret på Audyssey's målinger. Hvis bassen bliver skæv ved at ændre på delefrekvens, er der noget andet helt galt.
Så at Audyssey indtiller fronterne til 40hz delefrekvens og du selv efterfølgende sætter den til 80hz, ændrer overhovedet ikke på hvad Audyssey gør. 

Det er en helt forkert fremgangsmåde at gå efter at finde en position som selv foreslår 80hz. Fremgangsmåden er, at finde de positioner hvor du sidder og hvor lyden skal kalibreres (sjovt nok) - hvis du vil optimere et lille område så lav 4 målinger +/- 50cm i det område. Aldrig en enkelt måling - så er det hit & miss om det bliver godt. Du skal ikke finde målepositioner som giver den bedste måling - du skal finde målepositionerne som giver de _retvisende_ målinger.

EDIT: Skulle lige dobbeltchecke at jeg ikke overså noget ovenfor... Audyssey er enig: https://audyssey.zendesk.com/hc/en-us/articles/212342423-Changing-the-cross-over-settings-after-running-Audyssey


Redigeret af Jonas_h - 17-Maj-2019 kl. 14:11
Til top
Mefisto Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-August-2016
Status: Offline
Point: 1608
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mefisto Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Maj-2019 kl. 14:26
Jeg synes faktisk Audyssey modsiger sig selv:

"Hi Jeff, looks like you did find the answer.  It's OK to change the crossovers.  80 Hz is always a good first choice.  It sends enough content to the sub where the higher resolution MultEQ filters are.  You can also try 60 Hz"

Næste svar

"The whole point of measuring the speakers in your room is to see where they roll off.  Placement changes the theoretical "full range" spec that doesn't know about your room.  You can move the crossover lower, but Audyssey won't be applying any correction below the point it found as the roll off."

Så først skriver de at man kan sætte XO hvor man vil og så skriver de at der ikke er nogle filtre under den frekvens de først har fundet og sat XO til. - Så kan man jo netop ikke sætte det som man vil .. hmm?

NB. Jeg har ikke læst hele tråden, så det er måske forklaret længere nede.


Redigeret af Mefisto - 17-Maj-2019 kl. 14:26
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Marts-2011
Status: Offline
Point: 4416
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Maj-2019 kl. 14:31
Du kan altid sætte delefrekvens højere (hvilket vist også er det han skriver i første post hvor eksemplet er, at AUdyssey sætter til 40hz og han sætter til 80hz)

Men enig i, at man ikke kan sætte lavere delefrekvens - så vil man både bruge højttalere under dens optimale arbejdsområde og man går glip af EQ som Audyssey naturligvis ikke har tilføjet hvor den ikke mener højttaleren skal spille.

Den vinkel havde jeg ikke med i mit indlæg, da hele tråden har omhandlet at gå fra lav delefrekvens til høj. Men du har ret!
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 234
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu