recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > PC hardware & software
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Død Asus VivoBook i Lyngby - hvad nu...?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Død Asus VivoBook i Lyngby - hvad nu...?

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
tipsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 29-August-2005
Sted: Odense, Denmark
Status: Offline
Point: 3722
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér tipsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Død Asus VivoBook i Lyngby - hvad nu...?
    Sendt: 21-Juni-2019 kl. 12:45
Hejsa

Hos min (IT-ukyndige) søster i Lyngby står der er en pludselig død Asus VivoBook. Fra at have været velfungerende og problemløs den ene dag er den gået til slet ikke at starte op den næste dag. Det virker dybest set som om der ikke er strøm på maskinen...

Jeg ved ikke, hvor i kæden noget er hoppet af, men mistænker strømforsyningen... (nok fordi det er for "tidligt" for batteriet at klappe sammen og så ville maskinen vel stadig virke når strømforsyningen er koblet til)

Hvordan tester man strømforsyningen for at se om den stadig virker? (kan man måle på den med et multimeter?)

Nogen der ved om maskinen visuelt indikerer når der lades? (en lille lysdiode eller lignende - søsteren kan ikke huske det...)

Andre forslag til, hvordan man får sådan en maskine op at stå igen?

Er der nogen som ligger inde med en tilsvarende maskine i nærheden af Lyngby, hvor man evt. kunne låne en tilsvarende strømforsyning for at teste om det så virker?

Det er denne model:

https://www.proshop.dk/Baerbar/ASUS-VivoBook-14-S405UA-BM187T/2658350

På forhånd tak - Mvh Tommy, Odense
Til top
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Status: Offline
Point: 40543
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Radiomanden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Juni-2019 kl. 13:03

 Der kan naturligvis måles med et mulitmeter om der er et output fra forsyningen, derudover så burde der være en indikator på PCen at den er tilsluttet og lader.
Så er der output på forsyningen, og at der ikke lades, så er mistanken på stikket i PCen.
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
fltk Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem


Oprettet: 04-Februar-2004
Status: Offline
Point: 10303
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér fltk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Juni-2019 kl. 13:31
Hvis det er sket fra den ene dag til den anden er der vel strøm på batteriet? Virker den heller ikke med det, kan du jo udelukke strømforsyningen.

Flemming
Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix
Dune HD Realbox 4K
HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer
Thomson THA100
Til top
tipsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 29-August-2005
Sted: Odense, Denmark
Status: Offline
Point: 3722
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér tipsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Juni-2019 kl. 13:46
Radiomanden: Ok. Jeg vidste ikke om der var en form for intelligens indbygget i strømforsyningen, så den måske ikke leverede noget målbart inden den blev sat i computeren og de havde snakket sammen. (Nej, jeg ved ikke meget om el og den slags :-))
fltk: Jeg ved ikke om det præcis er to efterfølgende dage, men det vil ikke være usandsynligt, at den er blevet brugt til næsten "flad-batteri" tilstand og derefter ligget 1-2 uger uden brug.
Til top
mnielsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 12-Maj-2017
Status: Offline
Point: 1938
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mnielsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Juni-2019 kl. 16:58
Oprindeligt skrevet af tipsen tipsen skrev:

Radiomanden: Ok. Jeg vidste ikke om der var en form for intelligens indbygget i strømforsyningen, så den måske ikke leverede noget målbart inden den blev sat i computeren og de havde snakket sammen. (Nej, jeg ved ikke meget om el og den slags :-))
fltk: Jeg ved ikke om det præcis er to efterfølgende dage, men det vil ikke være usandsynligt, at den er blevet brugt til næsten "flad-batteri" tilstand og derefter ligget 1-2 uger uden brug.

Radiomanden spurgte også efter, om der er en indikator, som lyser, når der er tilsluttet strøm. Batteriet burde ikke være helt dødt, men burde kunne lades op igen, selv efter at have ligget uden strøm i to uger. 

Er der mulighed for at prøve med en anden strømforsyning, bare for at se, om der kommer liv i computeren igen?

Var der tordenvejr, da computeren ikke ville mere?
Til top
Wolff Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-Marts-2008
Status: Offline
Point: 572
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Wolff Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Juni-2019 kl. 17:21
Jeg har prøvet noget lignende med en Vivobook. Prøv at holde power knappen inde i mindst 20sek. Kan ikke huske om strømforsyningen skulle være sluttet til. 
Det virkede i hvertfald her. Bare husk: mindst 20sek. :)
Til top
tipsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 29-August-2005
Sted: Odense, Denmark
Status: Offline
Point: 3722
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér tipsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Juni-2019 kl. 12:44
Endnu ikke liv i den. Der har også været forslag om at holde powerknappen inde i 30+sekunder m/u strømforsyning tilkoblet - det har heller ikke givet noget. Søster er ikke så teknisk, at dét med at pille batteriet ud af maskinen er en mulighed for hende. De kan ikke umiddelbart se nogle dioder på hverken PC eller PSU som kunne være ladeindikatorer - og dermed heller ikke se om der "mangler" et lys, når lader tilkobles.Maskinen blev brugt om formiddagen den pågældende dag, hvor den gik (næsten) død for strøm og nogle timer senere blev den sat til opladning og har ikke virket efterfølgende.Næste skridt for dem bliver vist at prøve en ny PSU et sted hos en forhandler i Kbh (Brinck eller noget i den retning) - håber de kan få lov til at prøve den inden evt. køb.
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu