recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Højttaler
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Højttaler

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Pensvin Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger
Avatar

Oprettet: 15-August-2015
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 44
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Pensvin Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Højttaler
    Sendt: 01-Juli-2019 kl. 18:56
Hej alle sammen jeg skriver til jeg da jeg godt kunne bruge et godt råd angående om jeg kan broder koble min 2 reol/væg højttaler og bruge dem sammen som en stor center højttaler
Min forstærker er i 6 Ohm
Mine højttaler er lige ledes i 6 Ohm.
Spørg da mine 2 store gulvhøjttaler overdøver min oprentligt center højttaler
Til top
FLarsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 31-Maj-2006
Sted: Østjylland
Status: Offline
Point: 1472
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér FLarsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Juli-2019 kl. 19:45
Hvad for en forstærker bruger du?

Prøv at juster center kanalen 3db op i forstærkeren, det vil give det samme.
Til top
Pensvin Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger
Avatar

Oprettet: 15-August-2015
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 44
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Pensvin Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Juli-2019 kl. 20:02
Mit set up Pioneer SC-LX86
Jamo s606 5.1
Jeg har været inde og justere i indstillingerne men uden at det har givet noget særligt.
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19209
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Juli-2019 kl. 22:39
Oprindeligt skrevet af Pensvin Pensvin skrev:

jeg godt kunne bruge et godt råd angående om jeg kan broder koble min 2 reol/væg højttaler og bruge dem sammen som en stor center højttaler
Min forstærker er i 6 Ohm
Mine højttaler er lige ledes i 6 Ohm.
Spørg da mine 2 store gulvhøjttaler overdøver min oprentligt center højttaler

Hvis du kobler to reolhøjttalere i parallel bliver de til en 3 Ohms belastning. Det vil jeg ikke anbefale.

Din forstærker er ikke i 6 Ohm, men kan ganske givet bruges til at trække 6 Ohms højttalere med. Din forstærker skulle gerne være 0,01 Ohm!

Når du kalibrerer dit anlæg skulle det gerne sætte lydniveauet ens for alle højttalere, men er der stor forskel på bestykningen af fronter og center kan det - når du skruer op - let være at din center ikke kan følge med.
Det kan kun ændres med en større center (det er jo egenligt også det du prøver på at lave).
Du kan også prøve at ændre på delefrekvensen til centeren, så den kommer højere op. Dermed vil du kunne flytte flere af de effekthungrende lave frekvenser, som en lille højttaler har svært ved at gengive, over i subben.


Klaus


Redigeret af KlausDM - 01-Juli-2019 kl. 22:45
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Pensvin Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger
Avatar

Oprettet: 15-August-2015
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 44
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Pensvin Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Juli-2019 kl. 23:01
Hej Klaus ikke for at virke bedere vidne men hvis du lige går ind og læser nærmere om min Pioneer sc-lx86 så vil du ligge mærke til at der er tale om en 6 ohm forstærker på ca 190 watt pr. Output kanal
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19209
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Juli-2019 kl. 23:45
Mmmmnjaahnej, vi starter lige med Pioneers datablad:


Her står der:

AMPLIFICATION
› Channels: 9
› Amplification Type: Direct Energy HD Amplifier
› 810 W Multi ch Simultaneous Drive (1 kHz, THD 1 % @ 8 ohms)
› 250W/ch(1kHz,THD1%@4ohms)
› 190W/ch(1kHz,THD1%@6ohms)
› 140 W/ch (1 kHz, THD 0.08 % @ 8 ohms)

Altså ni forstærkerkanaler der ved 1% forvrængning (tydelig hørbar forvrængning) kan levere samlet 810 Watt ud i 8 Ohms belastninger. Det giver 810/9=90W/kanal.
Ved en enkelt kanal belastet med 4 ohm og ved 1% forvrængning kan den levere 250W
Ved en enkelt kanal belastet med 6 ohm og ved 1% forvrængning kan den levere 190W
Ved en enkelt kanal belastet med 8 ohm og ved 0,08% forvrængning (det er deromkring man normalt måler forstærkere, ikke ved 1%) kan den levere 140W.

Vi kan også tage nogen der vitterligt har målt på forstærkeren

im Messlabor gibt sich der Pioneer bemerkenswert unkompliziert und räumt fast die volle Punktzahl ab. Mit 7 x 109 Watt an sechs Ohm und 226 Watt pro Kanal im Stereobetrieb beweist er sich zudem als echter Kraftprotz.

Altså ved 7 kanaler belastet med 6 ohm, er der 109W til rådighed, ved to kanaler er der 225W.

En forstærker er ikke 6 Ohm, en forstærker har en udgangsimpedans (som måles i Ohm) og som er meget lavere end 6 Ohm.
At Pioneer vælger at opgive hvad forstærkeren kan yde i 6 Ohm, betyder ikke at det er en 6 Ohms forstærker.

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
bphhm Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 28-Marts-2006
Status: Offline
Point: 1141
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bphhm Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Juli-2019 kl. 15:57
Enig med Klaus her omkring impedans.

Jeg vil tippe på du skal køre en ny indmåling med din mikrofon, og at du formentlig kan gå ind i settings for forstærkeren og finde en setting til at fremhæve stemmer eller lignende. Den vil hæve centerkanalen. Du kan også gøre det manuelt som der skrives.

Har selv haft samme oplevelse med min Denon og gjort tilsvarende.
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu