recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Streaming media
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Problem med DSL forbindelse
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Problem med DSL forbindelse

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
kaizer Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 08-Maj-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2321
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér kaizer Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Problem med DSL forbindelse
    Sendt: 13-Juli-2019 kl. 13:17
Vi er i færd med at få netforbindelse via vores telefonstik, og der var umiddelbart ingen hul igennem. 

Jeg prøvede forskellige kabler og telefonstik med plads til rj11 kabel, men intet hjalp.

Vi aftalte besøg af teletekniker mellem 12 og 16, og han ville ringe en halv time før ankomst så jeg kunne være hjemme. Han ankommer uanmeldt kl. 11, og efter lidt søgen finder han ud af der ikke er signal i vores telefonstik. Der er dog signal der hvor det ankommer på gavlen af huset. Jeg taler med ham i telefon, og han siger han sagtens kan trække et nyt kabel. Det skal bare sættes til, der skal bores et hul gennem gavlen og så er den klaret. Det kan vi let gøre selv og spare de penge, siger han

Min hustru var ikke sat ind i sagen, og var derfor ikke med til hans undersøgelse. I forvirringen fik ingen af os at vide hvilket kabel der er tale om.

I dåsen på ydersiden kan jeg se fire kabler: Blå, rød, gul og brun. Er der mulighed for at jeg kan klippe et rj11 kabel over, og montere lederne efter farvekoderne?

Eller er vi ude i at der skal trækkes en art telefonkabel, og laves et nyt telefonstik på indersiden af væggen?

Jeg er fristet til at kontakte udbyderen igen, men har fået at vide at skal der laves noget koster det 700 kr. Det er fint nok, men hvis resultater bliver at vi kun kan hente 8-10 Mbps, finder vi nok på noget andet.


Til top
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Status: Offline
Point: 40543
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Radiomanden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Juli-2019 kl. 14:11

 Det undres at der blev sagt at det kunne gøres selv, hvilket man da godt kan, men det er en fast installation lige som elkabler, og det MÅ man ikke selv gøre.
Med hensyn til hvad der kan leveres af hastighed, kan der måske leveres Papir Bonding hvilket vil give dobbelt hastighed.
Kontakt udbyder med henblik på at få det ordnet.
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Online
Point: 19209
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Juli-2019 kl. 14:24
Kaizer
Har udstyr på den eksisterende kabling i huset?

Fra dåsen uden på væggen, går der da kabler ind i huset?

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
kaizer Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 08-Maj-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2321
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér kaizer Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Juli-2019 kl. 16:09
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Kaizer
Har udstyr på den eksisterende kabling i huset?

Fra dåsen uden på væggen, går der da kabler ind i huset?

Klaus

Jeg er ikke sikker på jeg forstår den første sætning...

Ja, der går kabel fra dåsen og ind i huset, men det må have en defekt. Jeg har prøvet 3 telefonstik og ingen af dem fungerede. Teknikeren kunne heller ikke få signal igennem.




Til top
kaizer Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 08-Maj-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2321
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér kaizer Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Juli-2019 kl. 16:10
Oprindeligt skrevet af Radiomanden Radiomanden skrev:


 Det undres at der blev sagt at det kunne gøres selv, hvilket man da godt kan, men det er en fast installation lige som elkabler, og det MÅ man ikke selv gøre.
Med hensyn til hvad der kan leveres af hastighed, kan der måske leveres Papir Bonding hvilket vil give dobbelt hastighed.
Kontakt udbyder med henblik på at få det ordnet.

Så det er ikke lovligt at rode med det selv?!

Pudsigt at en fagmand anbefaler det.
Til top
JørgenT Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 21-Marts-2004
Sted: 9530, DK
Status: Offline
Point: 5206
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JørgenT Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Juli-2019 kl. 16:37
Oprindeligt skrevet af Radiomanden Radiomanden skrev:

Det undres at der blev sagt at det kunne gøres selv, hvilket man da godt kan, men det er en fast installation lige som elkabler, og det MÅ man ikke selv gøre.
Det kan på ingen måde sammenlignes med lovlighed for fast elinstallation.
Normalt er første tlf. stik udbyders monopol, herefter er gør-det-selv OK med diverse stik og ledninger monteret i udbyders stikdåse. Wink
Mvh. JørgenT
Til top
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Status: Offline
Point: 40543
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Radiomanden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Juli-2019 kl. 16:43

 Ja, efter afleverings punktet, (Vægudtaget/Dåsen), må man godt føre videre til andre steder i huset.
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Online
Point: 19209
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Juli-2019 kl. 19:34
Oprindeligt skrevet af kaizer kaizer skrev:

Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Kaizer
Har udstyr på den eksisterende kabling i huset?

Fra dåsen uden på væggen, går der da kabler ind i huset?

Klaus

Jeg er ikke sikker på jeg forstår den første sætning...

Nej, det tro da fanden sådan som jeg skriver :-)

Det jeg ville spørge om, var om du har styr på kablingen inde i husker

Oprindeligt skrevet af kaizer kaizer skrev:

Ja, der går kabel fra dåsen og ind i huset, men det må have en defekt. Jeg har prøvet 3 telefonstik og ingen af dem fungerede. Teknikeren kunne heller ikke få signal igennem.

Okay, du har kun delvist styr på det, kan jeg se .....

Vi tager lige list historik.
I gamle dage førte desto ledere fra samledåsen og ind i huset. Det var fint til telefoni og med fire ledere frem til dåsen kunne der etableres to telefonnumre, eller man kunne skifte over på “det andet par”, hvis der var problemer.

Så kort internet til, i første ombæring med modems som “talte” med hørbare signaler over telefonen. Man kunne ikke tale i telefon samtidig med.

 Senere fik man ISDN, som opererede med højere frekvenser. Det krævede andre telefoner og skillefiltre på telefonen. Med ISDN kunne man “bundle” - altså bruge begge kabelpar og opnå højere hastighed.

Efter ISDN kom ADSL, ren digital snak, som arbejder med meget højere frekvenser og som kunne bruges med fuld fart samtidig med at der blev snakket i fastnettelefonen.

Skillefilteret er dybest set samme funktion som det i en højttaler. Mellemtonen er til tale og diskanten er til data.

Ved overgang fra analog telefoni/modem til ISDN (ikke så udbredt) og ADSL var det nødvendigt at montere skillefiltre. Som oftets var telefonkabler trukket ukritisk rundt i folks huse. Men hele dette net skulle nu på “den anden side” af skillefilteret, hvilet er gjort på mange forskellige måder.

I nogen huse blev første stik (tidligere kendt som monopolskillepunktet) skiftet ud til et stik, hvor der var et RJ 11 stik som skillefilteret kunne sluttes til og tale kunne føres tilbage til det resterende net.
I andre klippede man kablet over og monterede filteret et tilfældigt sted.
Senere hen, blev der solgt “gør det selv” pakker, hvorved man monterede filteret i telefonstikket i væggen og så blev telefonen sluttet til på “forsiden” af stikket til skillefilteret. Derefter var det bandlyst at bruge de andre stik i huset til telefoni.

Hjemme hos mig er ledningen fra dåsen ført helt op på loftet, hvor skillefilteret er monteret pænt på en træplade, så det er lige til at komme til. Derfra er der så ført kabler ud til de faste stik i resten af huset (jeps, vi har stadigvæk fastnet!).

Det jeg prøver at skrive er at finder i ud af, hvor kablerne fører hen, finder i også kablet med signal i. Men det kan være satans svært at finde. Et tidligere skillefiltre kan være afmonteret og så er der ikke nødvendigvis signal nogen steder. Der kan også være signal i et stik, der sidder bag et skab, eller en reol....

Hvis i skal trække nyt kabel, så kig i dåsen, se hvilke ledere der er ført ind i huset. Det er sikkert de samme i skal bruge.
 

 Klaus


Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
beovox141 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 29-Maj-2009
Status: Offline
Point: 1940
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér beovox141 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Juli-2019 kl. 19:52
@ KlausDm

Altid en fornøjelse at læse dine indlæg!

Eksempelvis:

"Skillefilteret er dybest set samme funktion som det i en højttaler. Mellemtonen er til tale og diskanten er til data."

Rigtigt godt forklaret! 



Til top
kaizer Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 08-Maj-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2321
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér kaizer Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Juli-2019 kl. 13:28
@KlausDM

Kablet må være et sted på loftet.

Så vidt jeg kan se er det en simpel ledning med rød og hvid leder der er sat til dåsen. 

Hvis der skal trækkes et nyt kabel er det så meningen st der skal laves et nyt tlf. stik? Og skal der så også det skillefilter på?
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu