recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Det digitale sendenet
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - En træls erfaring med lyn og tordenvejr
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

En træls erfaring med lyn og tordenvejr

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Bach4life Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger
Avatar

Oprettet: 30-December-2009
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 10
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bach4life Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: En træls erfaring med lyn og tordenvejr
    Sendt: 20-Juli-2019 kl. 11:41
Hej - får i får lige en aktuel historie fra mit sommerhus.
Under et større tordenvejr får jeg en alarm om at sommerhuset er uden strøm. Man har jo hørt om at HIFI-en kan slå fra. Og det var da også sket - jeg har dog aldrig prøvet det før - hverken her eller der. Men TV-et (et dejligt Sony 705c) var stendødt. 
Nyt TV bliver indkøbt, men der er intet antennesignal. Cry Antennen - en kun 2 år gammel fra Triax udskiftes med en ny, nyt antennekabel trækkes og der er signal igen. Smile
Den gamle antenne bliver skilt af med vold og her er der syn for sagen. En kobberbane på printpladen er simpelthen fordampet og der er brændemærker på plastdåsen! Konklusion: Et lyn tæt på må have induceret en kraftig overspænding.

Morale: Det gamle husråd om at trække antennestikket / ledningen ud under tordenvejr er stadigvæk relevant!
Nu ved jeg ikke om en antenneforstærker kunne have taget skraldet frem for TVet? Eller man kan sikre sig på anden måde?


Til top
mnielsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 12-Maj-2017
Status: Offline
Point: 1931
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér mnielsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Juli-2019 kl. 12:58
At sætte en antenneforstærker på, hvis signalet er stærkt nok, eller OK, er ikke godt. Det er kun i tilfælde af dårligt signal, at en sådan skal bruges.

I forhold til lyn, så er det bedre at hive antennestikket ud af enten vægdåse eller TV'et. Husk også at hive strømstikkene...

Det samme gælder også for evt. router.

Køleskab, komfur og andre hvidevarer kan man ikke gøre så meget ved, desværre.


Redigeret af mnielsen - 20-Juli-2019 kl. 13:03
Til top
Mr. Claude Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 09-Marts-2010
Sted: DK
Status: Offline
Point: 1127
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mr. Claude Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Juli-2019 kl. 17:34
Antenne forstærker eller ej, er pisse ligegyldigt når et lyn slår ned :-) Og så er det iøvrigt kun et HFI relæ ;-) Ved godt dette er lige en HIFI side hehe... 
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19184
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Juli-2019 kl. 18:05
HPFI, hvis det er af nyere dato......



Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
jec Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 18-September-2011
Status: Offline
Point: 362
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér jec Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Juli-2019 kl. 20:32
Fandt lige denne artikel med flere eksempler på beskyttelse:
Til top
Bach4life Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger
Avatar

Oprettet: 30-December-2009
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 10
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bach4life Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Juli-2019 kl. 13:42
@jec Mange tak for det gode link. Jeg kan se, at det ikke er helt simpelt, og at der er flere problematikker mht. støj, sikring mod overspænding og sikring mod et direkte lynnedslag. Og at der findes en del udstyr til det! Det bliver hurtigt en opgave for fagfolk, tror jeg. Jeg tør fx ikke forbinde elinstallationens jord med antennen Shocked. Indtil videre nøjes jeg med at trække antennestikket ud.

Jeg har dog observeret, at selve "modtagerspolen" på antennen og antennekablet(sskærm) er galvanisk adskilt fra antennens metal samt rørmasten, der står på jorden. Antennekablet er dog ført ned på siden af rørmasten. I skadesøjeblikket havde det gamle TV forbindelse til en slags jord dvs. nullen i elkontakten, selvom den var slukket. Den eksterne strømforsyning til TVet overlevede dog. Mvh.


Til top
mnielsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 12-Maj-2017
Status: Offline
Point: 1931
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mnielsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Juli-2019 kl. 13:52
Oprindeligt skrevet af Bach4life Bach4life skrev:

@jec Mange tak for det gode link. Jeg kan se, at det ikke er helt simpelt, og at der er flere problematikker mht. støj, sikring mod overspænding og sikring mod et direkte lynnedslag. Og at der findes en del udstyr til det! Det bliver hurtigt en opgave for fagfolk, tror jeg. Jeg tør fx ikke forbinde elinstallationens jord med antennen Shocked. Indtil videre nøjes jeg med at trække antennestikket ud.

Jeg har dog observeret, at selve "modtagerspolen" på antennen og antennekablet(sskærm) er galvanisk adskilt fra antennens metal samt rørmasten, der står på jorden. Antennekablet er dog ført ned på siden af rørmasten. I skadesøjeblikket havde det gamle TV forbindelse til en slags jord dvs. nullen i elkontakten, selvom den var slukket. Den eksterne strømforsyning til TVet overlevede dog. Mvh.



Du skal også hive strømstikket! Du har vel hørt om stikkontakter, som er brændt af, og "skudt" ud af væggen, når Fa***n er løs?

Og test relæet en eller to gange årligt.


Redigeret af mnielsen - 21-Juli-2019 kl. 13:53
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu