recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Projektorer
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - DIY Lærred 135" størrelse
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

DIY Lærred 135" størrelse

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
BigRaj Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 03-Januar-2011
Sted: Malmö
Status: Offline
Point: 1458
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér BigRaj Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: DIY Lærred 135" størrelse
    Sendt: 02-August-2019 kl. 19:28
Jeg leger med tanken om at prøve at bygge en projekter skærm selv. Jeg har aldrig prøvet det men hvor svært kan det være. Jeg tænker jeg skal lave en ramme med nogle lægter og en masse vinkelbeslag og så noget rullelærred på??? eventuelt fra Ikea?

Er der nogen der har erfaring herinde med selv at bygge lærred. 

Jeg vil gerne bygge i 135" 16:9 men har ingen idé om hvad længde og bredde så skal være på rammen. Er der nogen der kan hjælpe mig med det indvendige mål så jeg får det lavet rigtigt. 

Del endelig jeres erfaringer med mig

På forhånd tak

Venlig hilsen 

Raja
Film skal ses..Derhjemme...I en kælder sort som kul
Til top
jacobe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-Februar-2006
Sted: Lund, Sverige
Status: Offline
Point: 1858
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jacobe Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-August-2019 kl. 23:10
Hvis vi starter med størrelsen, så findes der en dødnem beregner på http://screen-size.info/

Med hensyn til lærredmateriale kan du da godt bruge rullegardin, men jeg tvivler dog på, at IKEA har rullegardin i dén størrelse. ... et stræklagen ville nok være nemmere.


Redigeret af jacobe - 02-August-2019 kl. 23:10
Jeg ved hvad jeg taler om, jeg har selv læst det på nettet!
Se vores hyggelige hjemmebiograf :)
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Marts-2011
Status: Offline
Point: 4414
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-August-2019 kl. 09:28
Hvis du er doven kan du bestille rammen hjem her: https://www.jydskramme.dk/Udregn-og-bestil/Blindrammer-k66-i1141.html

Så er det bare at klikke sammen, og så har du din ramme. Jeg hæftede min dug på (tror der er billeder i min tråd).

Ift størrelsen, så glem at regne i diagonaler. Find ud af hvor bredt et billede du vil have, og tag den derfra. (Hvis 16:9 så divider bredden med (16:9) for at finde højden)
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Marts-2011
Status: Offline
Point: 4414
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-August-2019 kl. 09:30
Skal du have højttalerne bag lærred? Hvis ja, er der flere krav til det materiale du bruger som dug. 
Til top
BigRaj Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 03-Januar-2011
Sted: Malmö
Status: Offline
Point: 1458
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér BigRaj Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-August-2019 kl. 15:05
Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:

Skal du have højttalerne bag lærred? Hvis ja, er der flere krav til det materiale du bruger som dug. 

Nej, skal ikke have højtalerne bag dugen.
Film skal ses..Derhjemme...I en kælder sort som kul
Til top
Jan_A Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 08-September-2019
Sted: Thy
Status: Offline
Point: 1
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jan_A Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-September-2019 kl. 13:15
jeg har selv lavet 16:9 lærred på 230cm bredde. Lavede det I 4mm krydsfiner der blev limet sammen i 4 lag på fladt underlag.. Det var tanken om at det skulle hænge frit og være plant, det holdt 6 måneder så slog det sig LOL næste gang laver jeg rammen ved at samle 4mm krydsfiner til firkant rør så burde det ikke vride sig ved 10x10cm rør, og indeni kommer mekanik til Constant image height gardin værk... Nok om det, dit skal op på en væg... Få fat i en retskinne der stor nok og byg din ramme op direkte på væggen i feks høvlet forskalling..sørg for den er plan ellers får du uskarp områder og geometri fejl i billedet. Byg den minimum 10cm for stor så du Har plads til 5 cm sorte kanter i feks sort fløjl...

Til lærred anbefaler jeg hvid lycra (spandex I US) I +200g/m2, det klammer du fast på den smalle side af forskalling, køb det 50cm for kort og stræk det.... Sørg for væg/ramme har samme farve da underlaget bløder igennem. 

Lycra koster under 100 kr /m2 og jeg testede det op mod rigtig biograf lærred og det var egentlig bedre til min PJ da gain var højere end 1.0 for biograf lærredet.... 


Redigeret af Jan_A - 08-September-2019 kl. 13:17
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu