recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Satellit TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Free-to-air kanaler med Viasat parabol
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Free-to-air kanaler med Viasat parabol

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Brian E Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 01-Februar-2006
Status: Offline
Point: 232
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Brian E Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Free-to-air kanaler med Viasat parabol
    Sendt: 07-August-2019 kl. 15:22
Jeg har opsagt mit Viasat-abonnement, men jeg har jo stadig parabolen hængende, så jeg tænkte, at den måske kunne bruges til at hente nogle free-to-air kanaler. Som jeg kan forstå det, er det Astra 19.2-satelitten, der er det bedste sted at hente kanaler.

Jeg har ingen erfaring med opsætning af parabolen, da det blev gjort af en service-mand, Viasat sendte ud for fire år siden, da vi flyttede ind i huset. Derfor vil mit første spørgsmål være, om det er en simpel proces?

Jeg har ikke noget imod at investere i en billig modtagerboks, hvis jeg bare kan benytte de kabler, der allerede ligger fra parabolen til TV'et.

Er det svært at dreje parabolen til den korrekte position?
Til top
fltk Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem


Oprettet: 04-Februar-2004
Status: Online
Point: 10278
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér fltk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-August-2019 kl. 16:14
Hvis du har et kompas du kan grovindstille efter er det ikke spor svært.Først skal du dog tune ind på en af de gratis kanaler på Astra satelitten, f.eks. Eurosport. Det vil være en stor fordel hvis du kan have modtager og TV med ud i nærheden af parabolen når du indstiller. Ellers vil en billig satfinder, f.eks denne https://www.harald-nyborg.dk/p2787/satellit-finder, være til stor hjælp. Først drejer du parabolen ganske ganske langsomt til bedst muligt signal og herefter vipper du den indtil du får størst mulig signalstyrke, inden du spænder den fast igen.

Flemming


Redigeret af fltk - 07-August-2019 kl. 16:17
Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix
Dune HD Realbox 4K
HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer
Thomson THA100
Til top
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Status: Offline
Point: 40543
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Radiomanden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-August-2019 kl. 16:18
 Det skal så ligeledes huskes at indstille det korrekte Skew på LNBen.
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
Brian E Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 01-Februar-2006
Status: Offline
Point: 232
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Brian E Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-August-2019 kl. 08:37
Oprindeligt skrevet af fltk fltk skrev:

Hvis du har et kompas du kan grovindstille efter er det ikke spor svært.Først skal du dog tune ind på en af de gratis kanaler på Astra satelitten, f.eks. Eurosport. Det vil være en stor fordel hvis du kan have modtager og TV med ud i nærheden af parabolen når du indstiller. Ellers vil en billig satfinder, f.eks denne https://www.harald-nyborg.dk/p2787/satellit-finder, være til stor hjælp. Først drejer du parabolen ganske ganske langsomt til bedst muligt signal og herefter vipper du den indtil du får størst mulig signalstyrke, inden du spænder den fast igen.

Flemming

Jeg kan ikke flytte tv'et, desværre, men jeg kan kommunikere med min kone via telefonen, mens hun sidder ved det.

Kan jeg tune ind på en kanal uden at have drejet parabolen til den korrekte position?

Jeg har ikke et kompas, men kan jeg ikke bruge en kompas-app?

Til top
Brian E Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 01-Februar-2006
Status: Offline
Point: 232
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Brian E Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-August-2019 kl. 08:45
Oprindeligt skrevet af Radiomanden Radiomanden skrev:

 Det skal så ligeledes huskes at indstille det korrekte Skew på LNBen.

Det har jeg ingen idé om, hvordan man gør, men det begynder at lyde som noget bøvl for at få nogle tyske TV-kanaler, som jeg nemt kan leve uden :-)
Til top
fltk Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem


Oprettet: 04-Februar-2004
Status: Online
Point: 10278
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér fltk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-August-2019 kl. 10:26
Oprindeligt skrevet af Brian E Brian E skrev:


Kan jeg tune ind på en kanal uden at have drejet parabolen til den korrekte position?

Jeg har ikke et kompas, men kan jeg ikke bruge en kompas-app?



Du kan sagtens tune ind på en kanal uden at have drejet parabolen. Indstil modtageren til Astra (din Viasat modtager kan muligvis bruges). Eurosport ligger på frekvensen 12226 H, symbolrate 27500. Dette kan indstilles direkte i modtagerens menu. For andre frekvenser se www.lyngsat.com.
Jeg kender ikke en kompas app, men jeg vil tro den kan bruges.
Med hensyn til skew betyder det bare at dreje selve LNB'en i holderen. Det er ikke specielt vigtigt når du kun modtager fra en satelit, og det kan altid gøres bagefter når de øvrige indstillinger er på plads. Mit bud er dog, at du kan få et perfekt billede uden indstilling af skew.

Flemming
Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix
Dune HD Realbox 4K
HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer
Thomson THA100
Til top
fltk Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem


Oprettet: 04-Februar-2004
Status: Online
Point: 10278
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér fltk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-August-2019 kl. 11:21
Oprindeligt skrevet af Brian E Brian E skrev:


Jeg kan ikke flytte tv'et, desværre,


En PC skærm med HDMI kan også bruges. Det gør det hele meget nemmere.

Flemming

Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix
Dune HD Realbox 4K
HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer
Thomson THA100
Til top
csell Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4576
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér csell Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-August-2019 kl. 11:54
Oprindeligt skrevet af Brian E Brian E skrev:

  Jeg har ikke et kompas, men kan jeg ikke bruge en kompas-app?


Hej.

Foreslår at du indtaster din adresse i


Og så vælger 19.2E

Så får du vist en grøn linie med den rigtige retning.

Hilsen Carsten.
Til top
Brian E Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 01-Februar-2006
Status: Offline
Point: 232
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Brian E Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-August-2019 kl. 08:00
Jeg takker mange gange for jeres input. Jeg vil forsøge at finde en billig boks (har googlet mig frem til, at Viasat boksen ikke kan bruges) og lege lidt med det hele, når jeg har tid til at bevæge mig op på taget. 
Til top
Valde1936 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 18-August-2007
Sted: DK-2800
Status: Offline
Point: 431
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Valde1936 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-August-2019 kl. 09:18
Hej Brian,
Du kan evt starte med at se om dit tv ikke har en DVB-s tuner indbygget, det er ofte tilfældet... Indgangen på dit tv skal have et udvendigt skruet gevind magen til der hvor dit parabol kabel tilsluttes din box
Til top
Valde1936 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 18-August-2007
Sted: DK-2800
Status: Offline
Point: 431
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Valde1936 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-August-2019 kl. 10:09
Hbonus info solen står lige over 19.2 idag kl 11.27 i Roskilde - 1 min før i Kbh. 2-3 min senere i Esbjerg - så du kan indstille parabolen efter din egen skygge. Da Astra sender med et meget stærkt signal er det meget let at fange den. Solen “flytter sig” ca. 2 min om ugen så om én uge er den over 19.2 kl 11.25...


Indtast blot ønsket sat og din addresse
NB. Siden levere resultater i normal tid ikke sommertid


Redigeret af Valde1936 - 09-August-2019 kl. 10:10
Til top
beovox141 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 29-Maj-2009
Status: Offline
Point: 1940
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér beovox141 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-August-2019 kl. 11:57
Oprindeligt skrevet af Valde1936 Valde1936 skrev:

Hbonus info solen står lige over 19.2 idag kl 11.27 i Roskilde - 1 min før i Kbh. 2-3 min senere i Esbjerg - så du kan indstille parabolen efter din egen skygge. Da Astra sender med et meget stærkt signal er det meget let at fange den. Solen “flytter sig” ca. 2 min om ugen så om én uge er den over 19.2 kl 11.25...


Indtast blot ønsket sat og din addresse
NB. Siden levere resultater i normal tid ikke sommertid

Det var da et lille guldkorn! Tak for det!
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu