recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Distribution og udstyr generelt
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hvordan får jeg hurtigt internet på 1. salen?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Hvordan får jeg hurtigt internet på 1. salen?

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Holluf Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 18-August-2019
Status: Offline
Point: 5
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Holluf Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Hvordan får jeg hurtigt internet på 1. salen?
    Sendt: 18-August-2019 kl. 10:03
Hej

 

Jeg skriver til jer, fordi jeg har brug for hjælp til at løse en internet-udfordring.

Jeg bor i et hus med to etager. Her har jeg den udfordring, at jeg har tre drenge, der har værelser på førstesalen, som gerne vil spille computerspil på deres PC’ere. Altså spil som er for tunge til, at de kan afvikles med vores nuværende trådløse forbindelse.

 

Vi har en fibernet-internetforbindelse, der kommer ind i stueetagen. Der er også kablet internet på ét af drengeværelserne på førstesalen. Men ikke på de to andre.

 

Jeg er i tvivl, om hvad den bedste løsning vil være for at sikre, at internetforbindelsen på drengeværelserne bliver hurtig nok til, at de kan spille tunge computerspil på deres PC’ere.

 

Altså, om det er muligt at få det trådløse internet til at køre hurtigt nok på førstesalen til, at 3 drenge kan spille tunge computerspil samtidig – uden at have forstand på det, er mit indtryk, at det vil være vanskeligt.

 

Alternativt er løsningen vel, at vi får lavet internetstik på de tre drengeværelser på 1 etagen, så de kan få kablet internet i deres PC’ere på værelserne og dermed få en hastighed, der gør, at deres PC-spil ikke hakker.

 

Jeg forestiller mig, at en måde at gøre det på kan være, at man tager udgangspunkt i det ene internetstik, som vi har på førstesalen p.t. Altså noget med, at man tager ledningen til dette ene internetstik og så forlænger den op på loftet, der går over drengeværelserne. Oppe på loftet forestiller jeg mig, at man må kunne splitte denne ledning ud i 3 og derefter trække ledninger ned til stikdåser til kablet internet på de tre værelser.

 

Hvordan lyder den løsning i jeres øre? Hvordan ville I løse denne opgave?

 

Som det nok fremgår, er det ikke en opgave, jeg selv kan løse eller har det mindste forstand på. Kan I fortælle mig hvilken fagmand, jeg skal have fat i her? Er det en elektriker? 


På forhånd mange tak for jeres hjælp.

Holluf
Til top
lahan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-September-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 9321
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér lahan Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-August-2019 kl. 10:53
hvorfor sætter du ikke et accesspoint op på det første værelse?

Det burde give bedre wifi på første salen.

Måske er det nok til de andre værelser.

Dette kan gøres for 200-300kr
Til top
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Status: Offline
Point: 40543
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Radiomanden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-August-2019 kl. 10:59
Der skrives ikke hvilken kapacitet der er på forbindelsen. Den skal jo kunne trække det.
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
Holluf Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 18-August-2019
Status: Offline
Point: 5
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Holluf Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-August-2019 kl. 12:40
Hej Lahan og Radiomanden
Mange tak for jeres svar. Det lyder da bestemt som en overvejelse værd at afprøve accesspoint-løsningen.

Kan I fortælle mig, hvordan jeg måler kapaciteten på forbindelsen på 1. salen, så I eller andre måske kan vurdere, om det er sandsynligt, at den trådløse forbindelse er stærk nok til gaming på PC i de to værelser, hvor der ikke er trådet internet.
Holluf
Til top
lahan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-September-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 9321
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér lahan Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-August-2019 kl. 12:50
Oprindeligt skrevet af Holluf Holluf skrev:

Hej Lahan og Radiomanden
Mange tak for jeres svar. Det lyder da bestemt som en overvejelse værd at afprøve accesspoint-løsningen.

Kan I fortælle mig, hvordan jeg måler kapaciteten på forbindelsen på 1. salen, så I eller andre måske kan vurdere, om det er sandsynligt, at den trådløse forbindelse er stærk nok til gaming på PC i de to værelser, hvor der ikke er trådet internet.
prøv med en Speedtest enten fra en pc eller telefon.


Til top
Holluf Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 18-August-2019
Status: Offline
Point: 5
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Holluf Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-August-2019 kl. 13:26
Hej igen

 

Jeg beklager: Jeg tror, at jeg vrøvlede i min første besked. Min søn, der har en nogenlunde god internetforbindelse på 1. salen til gaming har IKKE et kabel fra computeren og ind i et stik i væggen.

Han har derimod en Extender siddende i en stikkontakt på sit værelse på 1. salen, som så er forbundet med et kabel til computeren. Altså en extender, der forlænger/forstærker signalet fra routeren, der står i stueetagen, hvor internettet kommer ind.

 

Min søn med extenderen har lige lavet en hastighedstest med Yousees værktøj. På hans computer

er hastigheden:

Download: 44 Mbps

Upload: 55 Mbps

 

Samtidig lavede jeg en hastighedstest på min bærbare computer – altså en computer, der er på det trådløse internet på 1. salen uden at være koblet til en extender.

 

Her var hastighederne:

 

Download 24 Mbps

Upload 26 Mbps

 

Min søn, hvis computer har kabel til extenderen har altså cirka dobbelt så hurtigt internet sammenlignet med min bærbare, der er koblet på det på trådløse netværk uden extender.

 

Jeg spekulerer på om en løsning kunne være bare at sætte extenders op på alle 3 drengeværelser på førstesalen og så sætte et kabel fra gaming-computeren i extenderen? Tror I, at det vil give hurtigt nok internet til at game?

 

Værelserne på 1. salen ligger tæt. Tror I, at det vil kunne give endnu hurtigere internet på 1. salen, hvis jeg får et sat et accesspoint op deroppe? Får jeg sat et accesspoint op i gangen på 1. salen, vil det så stadig give mening at have extenders på de enkelte værelser?

 

På forhånd mange tak for jeres hjælp.


Holluf
Til top
lahan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-September-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 9321
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér lahan Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-August-2019 kl. 13:31
bruger du 2.4Ghz eller 5GHz på dit wifi ?

Høj hastighed kræver 5GHz

Hvor hurtig er din internet forbindelse ?

Hvilken hastighed får du hvis du stiller dig 1m fra din router ?


Redigeret af lahan - 18-August-2019 kl. 13:32
Til top
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Status: Offline
Point: 40543
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Radiomanden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-August-2019 kl. 13:39
 Husk, extender SKAL opsættes hvor signalet er kraftigt, hvis det er svagt hvor den sidder, så hjælper det ikke noget, og ja det hele bør køre på 5 Ghz, når det er på Wi-Fi, det hjælper ikke hvis det kun er extenderne.


Redigeret af Radiomanden - 18-August-2019 kl. 13:41
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
Holluf Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 18-August-2019
Status: Offline
Point: 5
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Holluf Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-August-2019 kl. 13:50
Hej Lahan og Radiomanden

Jeg har lige testet hastighed 1 meter fra min router. Jeg kan vælge mellem to trådløse internetforbindelser: Den ene hedder "Vestergade". Den anden hedder "Vestergade_5G"

På "Vestergade" er hastigheden
Download: 70 Mbps
Upload: 70 Mbps

På "Vestergade_5G" er hastigheden
Download: 100 Mbps
Upload: 100 Mbps

Er løsningen, at jeg køber endnu en extender og så sørger for, at den kører på forbindelsen "Vestergade_5G"? Tænker I, at det er sandsynligt, at det vil kunne give en tilstrækkelig hurtig internetforbindelse til gaming på første salen? Altså sådan, jeg i første omgang ser, om endnu en extender er tilstrækkelig. Viser det sig ikke at være tilfældet, så kan jeg så sætte et par accesspoints op der forlænger signalet fra routeren i stuen og op til 1. salen.

Hvad ville I gøre i mit tilfælde?
Holluf
Til top
lahan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-September-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 9321
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér lahan Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-August-2019 kl. 13:53
extender er generelt ikke nogen god løsning.
Men som en let løsning kan du da prøve med flere extendere.

Næstbedst er at købe et trådløst mesh system

Bedst er selvfølgelig at trække et kabel, evt med et accesspoint

Jeg kører selv med sidste løsning, og trækker let 500mbit på første salen
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu