recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > PC hardware & software
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hjælp til den rette iMac/iMac Pro
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Hjælp til den rette iMac/iMac Pro

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
macintosh Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 23-August-2019
Status: Offline
Point: 2
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér macintosh Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Hjælp til den rette iMac/iMac Pro
    Sendt: 23-August-2019 kl. 03:49
Hejsa

Jeg søger råd,  erfaringer og lignende til mit "problem".

Sagen er at jeg har brug for enkraftigere computer med større skærm end den jeg har nu (MacBook Pro 13" 2018 Touchbar 8 GB RAM). I starten overvejede jeg at sælge min nuværende MacBook og købe en kraftigere med stor skærm til. Dog synes jeg ikke rigtig det kan svare sig i forhold til en iMac i stedet. Ligeledes har jeg aldrig ejet en iMac før, og vil gerne til det nu.

Jeg har primært kig på 4 konfigurationer af 2 typer iMac. Det er iMac 2019 27" og iMac Pro.

For at starte med iMac 2019 så har jeg kigget på denne konfiguration:

iMac 2019 27" med 5K skærm - 3,6 GHz 8-core Intel Core i9-processor (9. generation), Turbo Boost op til 5,0 GHz - 8 GB 2666 MHz DDR4-hukommelse - 1 TB SSD-lager - 2x Thunderbolt 3 Porte - 4x USB 3 Porte - 1 Gbit ethernet

Der hvor jeg har min tvivl er angående grafikkortet. Her ved jeg nemlig ikke om jeg skal bruge konfigurationen med deres Radeon Pro 580X med 8 GB GDDR5 eller deres Radeon Pro Vega 48 med 8 GB HBM2-hukommelse.

På den anden side har jeg så også kigget lidt over mod iMac Pro, når vi nu er oppe i denne prisklasse alligevel. Her er det så denne iMac Pro jeg har set på:

iMac Pro 27"
- 3,2 GHz 8-core Intel Xeon W-processor, Turbo Boost op til 4,2 GHz - 32 GB 2666 MHz DDR4 ECC-hukommelse - 1 TB SSD-lager - 4x Thunderbolt 3 Porte - 4x USB 3 Porte - 10 Gbit ethernet

Og igen er jeg i tvivl om grafikkortet. Denne gang om det skal være Radeon Pro Vega 56 med 8 GB HBM2 eller Radeon Pro Vega 64 med 16 GB HBM2.

RAM har jeg styr på. Der vil blive sat 64 GB i, som bliver købt et andet sted. Ligeledes er jeg klar over at man skal gå. en stor bue udenom deres Fusion Drive.

For at gøre det lidt nemmere, så skal den bruges til Photoshop, hvor jeg arbejder med flere store lag af raw filer. Som regel er det en 10 lag jeg arbejder med samtidig. Udover dette, så vil jeg begynde at arbejde med noget premiere pro/final cut. Her er der tale om 4K videoer på 30/60 fps. Særligt her stod min MacBook Pro af, og begyndte at blive voldsom varm, og samtidig vise tegn på overbelastning.

Til sidst så har jeg stadig en tendens til at spille lidt ved siden af. Jeg arbejder sommetider med at bygge/lave mods til spil som GTA 5. Min MacBook Pro kunne godt følge med, men det var på ret lave indstillinger og ikke nogen rigtig optimal oplevelse desværre. Her må en kommende iMac også gerne være godt med.

Jeg skal være ærlig og sige, at min viden indenfor CPP, GPU og så videre, er rimelig lille. De ting jeg har regnet mig frem til og tænkt ville være passende, er passeret på diverse fora, og så har jeg bare puttet lidt ekstra på.

Jeg vil nemlig rigtig gerne have en iMac der er på toppen i 5 år endnu, mindst. Lige p.t er denne nogle, måske alle de iMacs jeg har nævnt, et overkill. Men jeg har aldrig haft en computer der kunne trække alle mine projekter til perfektion, eller tæt på. Samtidig orker jeg heller ikke at smide 49.000 eller 42.000 for en iMac, hvis forskellen ikke kan retfærdigere 10.000 kroners springet fra iMac 2019 til iMac Pro.

Ud fra tidligere læste fora herinde, så er der noget med at Apple skifter til ARM. Jeg er ikke utålmodig, men jeg har ikke lyst til at vente på den første model der kommer på markedet, og som måske får vise problemer da det er den første.

Så, er der nogen herinde som kan komme med gode anbefalninger, eller frarådelser, så vil jeg sætte stor pris på dette. 25.000-50.000 er alligevel ret mange penge, og jeg vil gerne have tænkt alt igennem🙂

- Råd omkring selvbyg eller hackingtosh er venlige, men det har ingen interesse. Jeg er fast besluttet på at det skal være en iMac i denne omgang


Til top
lahan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-September-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 9324
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér lahan Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-August-2019 kl. 07:32
har du overvejet den nye mac Pro ? (Ostehøvlen)

Umiddelbart vil jeg mene den alm imac burde dække dit behov.

Kan godt forstå din laptop med kun 8gb havde det svært.
Til top
csell Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4576
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér csell Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-August-2019 kl. 09:39
Oprindeligt skrevet af macintosh macintosh skrev:

 Jeg vil nemlig rigtig gerne have en iMac der er på toppen i 5 år endnu, mindst.

Hej.

Jeg tror ikke at det vil være muligt i dag at købe en iMac eller en PC for den sags skyld, der vil være på toppen i op til 5 år. Det skyldes at PCIe ver 4.0 interface standarden gentagne gange blev forsinket. I alt i 4 år. Så det endte op med, at vi har brugt PCIe ver 3.0 interface standarden i alt i 9 år.

PCIe interface standarden er den, der bruges til at sætte hvordan, og hvor hurtigt indstikskort som Grafikkort og andre enheder som hurtige NVMe SSD arbejder.

PCIe ver 4.0 blev endelig godkendt i 2017. Derefter tog det som før, 2 år med udvikling, udarbejdelse of Test procedure or fremstilling af Test udstyr, før vi så de første udgaver af PC udstyr med PCIe ver 4.0. AMD har lige sendt de første udgaver af CPU'er med PCIe ver 4.0 på markedet.

Men PCIe ver 5.0 er IKKE forsinket. Den blev endeligt godkendt tidligere her i 2019. Så der er mange der tror at PCIe ver 4.0 får en meget kort levetid.
Personligt tror jeg at, der igen vil gå 2 år med udvikling, udarbejdelse of Test procedure or fremstilling af Test udstyr. Så at vi vil se de første udgaver af PC udstyr med PCIe ver 5.0 i 2021.

For et stykke tid siden så jeg dette link, med en slide fra et Intel møde. Hvis man kliker på den blå icon, bliver billedet forstørret og man kan se at Intel der laver CPU'er til de nye Mac Pro også forventer at lave CPU'er med PCIe ver 5.0 i 2021


Når vi går fra PCIe ver 3.0 til PCIe ver 4.0 Bliver den maximale hastighed til Grafikkort og andre enheder som hurtige NVMe SSD fordoblet..
 
Og når vi så senere, går fra PCIe ver 4.0 til PCIe ver 5.0 Bliver den maximale hastighed til Grafikkort og andre enheder som hurtige NVMe SSD igen fordoblet.

Apple bruger i dag PCIe ver 3.0 og, hvis de følger resten af industrien for ikke at komme bagud, vil de sammen med de andre få PCIe ver 5.0 i 2021.

Så jeg kan desværre ikke se at en iMac købt i 2019, kan være på toppen i 2021.

Hilsen Carsten.
Til top
Potter Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3291
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Potter Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-August-2019 kl. 10:51
Oprindeligt skrevet af csell csell skrev:

Oprindeligt skrevet af macintosh macintosh skrev:

 Jeg vil nemlig rigtig gerne have en iMac der er på toppen i 5 år endnu, mindst.

Så jeg kan desværre ikke se at en iMac købt i 2019, kan være på toppen i 2021.

Hilsen Carsten.

Så er det heldigvis godt andre kan se detWink

Jeg benyttede f.eks. en og b.la. en iMac 27" late 2013 i BTO konfig helt frem til starten af 2018, ingen problemer med 4K redigering. - FCPX - Davinci - Photoshop -aftereffect - Logic Pro etc. kørte altså uden problemer, bevares den er del langsommere end en iMac 2019 eller iMac Pro.

Drop nu det der med PCI 4.0 eller 5.0. der flere ting der skal spille med i den samlet konfigurationWink
PCI 3.0 har fungeret fint siden 2010. Selvfølge kan man altid gear sig til det hurtigste hardware, man kan jo også vente på PCIe ver. 6 eller 7 eller hvad der nu må komme.

Hvad vil du enlig med en dobbelt så hurtig NVMe SSD hastighed? En iMac m.fl. ligger typisk på 3GB/s og via et par Thunderbolt kan jeg opnå 5GB/s  "5.000MB/s" men til hvilket formål skulle det være til?
4x JL Audio Fathom F113v2 SUBWOOFER| LG OLED 83 | OPPO |UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 3x SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |
Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-August-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5570
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér claus_jac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-August-2019 kl. 15:35
Til OP! Hvorfor er det du ikke har læst indlægget fra Basknudsen? Det er det samme i spørger om, og der er en 4 siders tråd?

Det eneste punkt jeg vil give Carsten ret i er at man ikke skal forvente at en maskine er "top of class" i 5 år. Det er ganske enkelt ikke muligt når vi ser mellem 10-40% bedre CPU performance per år. Især ikke nu hvor Intel rent faktisk er presset på en måde som de aldrig har været før.
(AMD presser dem alvorligt både på desktop og server siden som har været deres totale dominans de sidste 5-10år, og ARM baserede enheder presser dem fra mobil siden og stille og roligt over i desktop/notebook siden. Faktisk er Huawei klar med ARM baserede server CPU'er såfremt handelskrigen med USA går helt i hårdknude) Så intel er i den grad pressede på alle deres kerneområder nu. Det kræver derfor rigtigt meget af dem at "vinde" det potentielt tabte terræn tilbage. 
Så forvent ikke en 2-4% stigning i performance per år de næste 5 år. tværtimod. Havde det bare været den type stigninger, så ville det ikke være noget problem at "sikre" sig. 

MEN som potter ganske rigtigt siger. Hastigheden af din PC/mac er ikke det afgørende for hvor hurtigt du får tingene fra hånden. Det er at lave en løsning der passer til præcist dit workflow, så det er workflowet der er optimeret, og ikke bare en pc/mac. OG den nye ostehøvl (mac pro) VIL ganske enkelt være mere fremtidssikret idet du har en masse udvidelsesmuligheder. (jeg glæder mig til at se video accelerator kortet i funktion det kommer nok til at hjælpe gevaldigt med scrubbing på tidslinjen af både 4K,6; og 8K video). 

Og det kræver man udnytter software og hardware på den mest effektive måde.


Redigeret af claus_jac - 23-August-2019 kl. 15:39
Til top
Potter Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3291
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Potter Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-August-2019 kl. 17:36
Oprindeligt skrevet af macintosh macintosh skrev:

Hejsa

Jeg søger råd,  erfaringer og lignende til mit "problem".

Sagen er at jeg har brug for enkraftigere computer med større skærm end den jeg har nu (MacBook Pro 13" 2018 Touchbar 8 GB RAM). I starten overvejede jeg at sælge min nuværende MacBook og købe en kraftigere med stor skærm til. Dog synes jeg ikke rigtig det kan svare sig i forhold til en iMac i stedet. Ligeledes har jeg aldrig ejet en iMac før, og vil gerne til det nu.

Jeg har primært kig på 4 konfigurationer af 2 typer iMac. Det er iMac 2019 27" og iMac Pro.

For at starte med iMac 2019 så har jeg kigget på denne konfiguration:

iMac 2019 27" med 5K skærm - 3,6 GHz 8-core Intel Core i9-processor (9. generation), Turbo Boost op til 5,0 GHz - 8 GB 2666 MHz DDR4-hukommelse - 1 TB SSD-lager - 2x Thunderbolt 3 Porte - 4x USB 3 Porte - 1 Gbit ethernet

Der hvor jeg har min tvivl er angående grafikkortet. Her ved jeg nemlig ikke om jeg skal bruge konfigurationen med deres Radeon Pro 580X med 8 GB GDDR5 eller deres Radeon Pro Vega 48 med 8 GB HBM2-hukommelse.

På den anden side har jeg så også kigget lidt over mod iMac Pro, når vi nu er oppe i denne prisklasse alligevel. Her er det så denne iMac Pro jeg har set på:

iMac Pro 27"
- 3,2 GHz 8-core Intel Xeon W-processor, Turbo Boost op til 4,2 GHz - 32 GB 2666 MHz DDR4 ECC-hukommelse - 1 TB SSD-lager - 4x Thunderbolt 3 Porte - 4x USB 3 Porte - 10 Gbit ethernet

Og igen er jeg i tvivl om grafikkortet. Denne gang om det skal være Radeon Pro Vega 56 med 8 GB HBM2 eller Radeon Pro Vega 64 med 16 GB HBM2.

RAM har jeg styr på. Der vil blive sat 64 GB i, som bliver købt et andet sted. Ligeledes er jeg klar over at man skal gå. en stor bue udenom deres Fusion Drive.

For at gøre det lidt nemmere, så skal den bruges til Photoshop, hvor jeg arbejder med flere store lag af raw filer. Som regel er det en 10 lag jeg arbejder med samtidig. Udover dette, så vil jeg begynde at arbejde med noget premiere pro/final cut. Her er der tale om 4K videoer på 30/60 fps. Særligt her stod min MacBook Pro af, og begyndte at blive voldsom varm, og samtidig vise tegn på overbelastning.

Til sidst så har jeg stadig en tendens til at spille lidt ved siden af. Jeg arbejder sommetider med at bygge/lave mods til spil som GTA 5. Min MacBook Pro kunne godt følge med, men det var på ret lave indstillinger og ikke nogen rigtig optimal oplevelse desværre. Her må en kommende iMac også gerne være godt med.

Jeg skal være ærlig og sige, at min viden indenfor CPP, GPU og så videre, er rimelig lille. De ting jeg har regnet mig frem til og tænkt ville være passende, er passeret på diverse fora, og så har jeg bare puttet lidt ekstra på.

Jeg vil nemlig rigtig gerne have en iMac der er på toppen i 5 år endnu, mindst. Lige p.t er denne nogle, måske alle de iMacs jeg har nævnt, et overkill. Men jeg har aldrig haft en computer der kunne trække alle mine projekter til perfektion, eller tæt på. Samtidig orker jeg heller ikke at smide 49.000 eller 42.000 for en iMac, hvis forskellen ikke kan retfærdigere 10.000 kroners springet fra iMac 2019 til iMac Pro.

Ud fra tidligere læste fora herinde, så er der noget med at Apple skifter til ARM. Jeg er ikke utålmodig, men jeg har ikke lyst til at vente på den første model der kommer på markedet, og som måske får vise problemer da det er den første.

Så, er der nogen herinde som kan komme med gode anbefalninger, eller frarådelser, så vil jeg sætte stor pris på dette. 25.000-50.000 er alligevel ret mange penge, og jeg vil gerne have tænkt alt igennem🙂

- Råd omkring selvbyg eller hackingtosh er venlige, men det har ingen interesse. Jeg er fast besluttet på at det skal være en iMac i denne omgang



Jeg har benyttede en iMac 27" late 2013 til opgaver der tungere end dit behov, så umiddelbart vil de fleste Mac's i dag kunne klare opgaven for dig.

Jeg benytter b.la. en iMac pro 10 core Vega 64 2TB SSD med 32GB Ram og har b.la. også en iMac 27" 2019 i9/ 580x 32GB Ram 2TB SSD. I det daglige du ikke umiddelbart mærke forskel på de 2 maskiner.

Det er klart hvis du smider 6 stream i 4K H265 ind i FCPX og laver slowmotion med optical flow - noget 3D tekst - colorgrading etc. så er en iMac pro 10 core med Vega 64 klart hurtigst, men igen hvis det kun er korte sekvenser, så er det jo bare at vente.... En anden ting er, det er ikke alle funktioner i f.eks. FCPX m.fl. der udnytter de maksimale cpu eller gpu kræfter, der vil faktiske være nogle situationer hvor en iMac i9 følger lige op med en iMac Pro dog afhængig af konfiguration. Til gengæld er iMac pro helt stilleSmile  
4x JL Audio Fathom F113v2 SUBWOOFER| LG OLED 83 | OPPO |UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 3x SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu