recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Andre video-optagere
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Nyt videokamera?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Nyt videokamera?

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
skalbjerg Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 21-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 140
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér skalbjerg Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Nyt videokamera?
    Sendt: 01-September-2019 kl. 12:41
Kære alle
Jeg påtænker køb af et nyt videokamera. 
Jeg har et Panasonic HDC-SD900, som er købt for 8 år siden.
Mit spørgsmål er, om jeg får bedre videooptagelser med et nyt Panasonic videokamera?
Jeg optager for det meste i 1920x1080-25p.
Ved nyt køb vil jeg gerne kunne optage i 4K også, da jeg snart også skal ha nyt TV.
Håber der er nogle, som kan oplyse mig lidt om det, på forhånd tak.
Skalbjerg
Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-August-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5570
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér claus_jac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-September-2019 kl. 13:08
med mindre du aktivt bruger optisk zoom rigtigt meget, så er køb af videokamera egentlig en totalt død sild nu. du får ofte langt mere ud af at købe et alm kamera, hvad enten det er DSLR eller et kompakt kamera,eller sågar en nyere mobiltelefon. Så får du faktisk ca samme kvalitet ud af det. Der er en årsag til at med mindre man går blackmagic eller RED vejen, så bruger de fleste i dag bare et alm kamera, som ofte kan skyde op til 4K@60. Og afhængig af hvad du vil give - så er der som regel også mulighed for at skifte linser, så du kan "overkomme" zoom udfordringen.

Det eneste sted hvor de reelt får noget ud af et videokamera er faktisk hvis du har masser af lyd med i spillet. Så snævrer det som regel lidt ind med hvad for kameraer man kan vælge da man er nødt til at have mulighed for ekstern mikrofon. 

Noget der er værd at kigge efter er nok i retning af noget sony rx100 (næsten ligegyldigt hvilken version) eller noget canon gx7 fx.

MEN det var måske en god ide at komme med et muligt budget. der er uendeligt mange muligheder når du vitterligt ikke har indskrænket noget som helst. (men som decideret videokamera, så går man ikke galt i byen med et Blackmagic pocket cinema  der let tager 4K optagelser. og det er sikkert faldet lidt i pris efter de smed en 6K udgave på markedet, bare pas på med linserne - man kan let købe sig fattig i dem!)

Til top
skalbjerg Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 21-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 140
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér skalbjerg Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-September-2019 kl. 13:31
Tusind tak Claus.
Jeg har lige købt et Canon EOS M50, som også optager video, men mangler zoom funktionerne.
Men bruger nok det noget oftere så.
Skalbjerg
Til top
Hother Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

hummelmose

Oprettet: 12-Juli-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 23899
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Hother Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-September-2019 kl. 14:27
Du spurgte mig på et tidspunkt om jeg havde kigget på det kamera du netop har købt. Og det gjorde du i denne tråd:

Jeg kiggede, og afprøvede det nævnte Canon. Jeg valgte i stedet et Lumix FZ2000, som opfylder alle mine ønsker. Både til 4K video og 4K stil billeder. Jeg er ret imponeret over mit Lumix, og som også har en glimrende zoom funktion.

Stort tillykke med dit nye kameraSmile

B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.
Til top
csell Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4576
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér csell Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-September-2019 kl. 15:17
Oprindeligt skrevet af skalbjerg skalbjerg skrev:

Jeg påtænker køb af et nyt videokamera. 

Hej.

Jeg vil komme med følgende råd.

Jeg syntes at der er kæmpe forskel på 4K 25p og 4K 50p. Jeg vil anbefale et, der kan optage i 4K 50p.

Jeg ved ikke om du laver videoredigering? Eller hvilket program du bruger. Men hvis du bruger DaVinci Resolve følger der gratis Licenser til 2 PC'er med til deres STUDIO version, til det Blackmagic Pocket Cinema Camera 4K  som bliver nævnt. Det koster normalt 2.095,00 DKK (ekskl. moms).

Jeg kan huske at jeg selv fravalgte  1-2 muligheder, da jeg for 3 år siden, selv skulle vælge et nyt 4K videocamera. Grunden til at de blev fravalgt, var nogle meget dårlige YouTube videoer, hvor det blev demonstreret hvor dårligt deres autofocus virkede. Men det har de forhåbentligt fået løst?

Hilsen Carsten.



Redigeret af csell - 01-September-2019 kl. 15:46
Til top
Potter Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3285
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Potter Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-September-2019 kl. 15:59
Jeg stod selv for noget tid siden ca. 6 måneder og skulle have et nyt kamera "video kamera" det store problem ligger i autofokus og zoom funktion på et DSLR sammenlignet med et decideret videokamera. Jeg har både et EOS 1DX MKII - Canon EOS 5D MKIV og et EOS 6D og et større udvalg af Canon's L objektiver m.fl.i huset. Hvis det er til allround brug f.eks. til at skyde bryllupsfesten eller et polterabend m.m. eller til ferien, så er du bedre tjent med et et rigtig videokamera eller noget ala et Panasonic FZ 2000. Autofokus og Zoom på et DSLR er absolut no go til overstående opgaver.

Jeg havde et B.la. et Panasonic GH5S med div. objektiver og et Blackmagic hjemme på prøve, men live view autofokus og manuel zoom er no go for nogle af mine opgaver, her et rigtig videokamera bare bedre og nemmere at betjene.

Jeg havde også et krav til 50fps på 4K UHD. Hvilket ingen af mine Canon DSLR kan.Et andet problem er lydenkvaliteten i forforstærken i et DSLR, den er direkte elendig! 

Jeg havde enlig også behov for et fysisk mindre kamera, så jeg købte et Canon XF400/405/GX10 som bestemt heller ikke er det perfekte kamera, men det skyder i 4K 50fps. og har en suverænt god autofokus 1" CMOS m.m. og er faktisk det mindste videokamera der skyder i 4K 50fps. udover et GoPro eller en mobiltelefon.

Iøvrigt så funker f.eks en iPhone Xs med Filmic Pro app. faktisk ret godt også 4K 50/60fps.

    


Redigeret af Potter - 01-September-2019 kl. 16:06
4x JL Audio Fathom F113v2 SUBWOOFER| LG OLED 83 | OPPO |UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 3x SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |
Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-August-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5570
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér claus_jac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-September-2019 kl. 18:02
jeg er ret glad for min Xr - den laver generelt også noget ganske udmærket 4K video. men som Potter skriver. hvad er det lige man optager, og hvor vigtig er lyden. For det er i høj grad det der kan stå og falde med i hvilken retning man skal gå.
Til top
0leDK Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-Januar-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1213
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér 0leDK Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-September-2019 kl. 18:56
Jeg købte et Sony ax53 det har rigtig god stabilisering, som er super vigtig ved video. Bruger selv 1080p 60fps til daglig brug, fx børn i bevægelse, og 4k ved mere komplekse/roligere scener. Før brugte jeg et rx100 IV og et rx10, og rigtig gode, men ville ikke skifte tilbage. Til foto dur det dog ikke. 

Redigeret af 0leDK - 01-September-2019 kl. 20:59
Til top
Potter Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3285
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Potter Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-September-2019 kl. 21:48
Oprindeligt skrevet af 0leDK 0leDK skrev:

Jeg købte et Sony ax53 det har rigtig god stabilisering, som er super vigtig ved video. Bruger selv 1080p 60fps til daglig brug, fx børn i bevægelse, og 4k ved mere komplekse/roligere scener. Før brugte jeg et rx100 IV og et rx10, og rigtig gode, men ville ikke skifte tilbage. Til foto dur det dog ikke. 
Hvorfor vil du/ køre du 60fps. er det måske en amerikaner udgave du har fået købt dig?


4x JL Audio Fathom F113v2 SUBWOOFER| LG OLED 83 | OPPO |UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 3x SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |
Til top
0leDK Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-Januar-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1213
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér 0leDK Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-September-2019 kl. 08:09
alle de sony kameraer jeg har haft kan du vælg om det skal være pal eller ntsc (50p / 60p ) så man vælger selv. Dog skal det bemærkes at ntsc indstilling kan give problemer hvis du optager med fx inddør lys (blinkende billede pga dansk 50hz strøm). Men nu du spørger tror jeg faktisk mit står til 1080/50p pga det med dansk strøm, som lyder som hokus pokus. 
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu