recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Netværk
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hjælp til at forklare foto i iCloud
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Hjælp til at forklare foto i iCloud

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
lahan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-September-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 9321
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér lahan Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Hjælp til at forklare foto i iCloud
    Sendt: 01-September-2019 kl. 19:15
  • In Photos, choose Photos > Preferences, then click iCloud. Store in iCloud selects iCloud Photos and Optimize Mac Storage.
Til top
lahan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-September-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 9321
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér lahan Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-September-2019 kl. 19:24
kan det være at blok størrelsen på din disk er stor, så data(mange små filer) fylder mere end på din telefon / icloud.

Alternativ kan du jo have dit foto bibliotek på en ekstern disk.
Til top
Brixen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 19-Juni-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 6622
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Brixen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-September-2019 kl. 08:14
Så længe der er plads på din iMac til billeder i original størrelse, bliver de ikke optimeret.

Og det andet med forskellig størrelse på Fotos i de to visninger. Det ser også sådan ud hos mig. Under Dokumenter fylder Fotobibliotek mindre end under Fotos.
Venlig hilsen
KB
Til top
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Status: Offline
Point: 40543
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Radiomanden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-September-2019 kl. 12:04
Det lyder da underligt at de ikke bare kan ligge i Cloud, om det så er anderledes end ved Google, kan da være, for på Google kan de fint ligge i Cloud, uden at de også skal være på din enhed. Jeg ligger dem først på drev, ser dem igennem uploader dem til Cloud (Google fotos), og derefter ligeledes til en extern HDD og sletter dem derefter på det interne drev.
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
tennisbold Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 08-November-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 63
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér tennisbold Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-September-2019 kl. 12:16
Jeg tænker det samme som Brixen, men ikke noget jeg ved med sikkerhed. Hvis du på et tidspunkt har downloadet alle originaler til din iMac, så sletter den dem ikke prompte, i det øjeblik du slår Optimér Mac-lagring og klikker OK. Det er nok noget den gør gradvist, efterhånden som pladsen på din SSD bliver mindre. Eller efterhånden som din iMac finder ud af, at du meget sjældent åbner specifikke billeder. Så sletter den originalerne.

Kort sagt er der nok forskellige algoritmer, der løbende administrerer, hvor meget billederne på din SSD skal fylde ift. ledig plads.
Til top
jec Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 18-September-2011
Status: Offline
Point: 362
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jec Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-September-2019 kl. 12:50
Oprindeligt skrevet af ChrisJJ ChrisJJ skrev:

Men problemet er at jeg slet ikke ønsker at det skal optage plads på min ssd. 

Mine billeder skal ligger i iCloud og så skal jeg kunne tilgå dem derfra. Som jeg gør på min iPad. Kan dette lade sig gøre eller er det bare anderledes når det er via en iMac? Troede det var det der var hele ideen med iCloud og bl.a. foto, at jeg netop kunne lægge billeder der og så tilgå dem (fra iCloud) fra alle mine enheder jeg er logget ind på uden at lagres på mine enheder. 

Når du kan se billederne på din iPad, er det fordi der lokalt på din enhed gemmes en optimeret udgave af billederne (når denne option er valgt). Når du vil se et billede i detaljer (f.eks. ved zoom) eller vil redigere et billede, hentes originalversionen fra iCloud.
Det er præcis det samme på Mac, når du har valgt optimering. Billederne vil ikke fylde ret meget (men optimering sker først, når behovet opstår).
Når jeg ser hukommelsesforbrug på min iPhone kan jeg se at billeder fylder ca. 2GB. Ser jeg hukommelsesforbrug i iCloud fylder billeder 13GB.

Hvis du slet ikke ønsker at lagre og tilgå dine billeder via 'Fotos' på din Mac, kan du (hvis du altså er helt sikker på at alle billeder er i iCloud):
  1. Slå iCloud fra i settings for 'Fotos' programmet
  2. Slette filen fotos-bibliotek (der er kun én i mappen 'Billeder')
Derimod skal du IKKE begynde at slette billeder i programmet 'Fotos'. da billederne så også vil blive slettet fra iCloud (hvis iCloud er slået til).

Når ovenstående er udført, vil du kun kunne se billederne på din iPad eller via en browser på din Mac ved at logge ind på iCloud.com.

Jeg vil dog mene at der er store fordele ved at beholde en optimeret version på Mac.

Jens

Redigeret:
Tilføjet ændring af settings i 'Fotos'


Redigeret af jec - 02-September-2019 kl. 18:30
Til top
Brixen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 19-Juni-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 6622
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Brixen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-September-2019 kl. 19:21
Oprindeligt skrevet af ChrisJJ ChrisJJ skrev:

Tak for jeres input. Det er lidt spøjst. Ville slette det ene fotobibliotek og havde det i papirkurven men fortrød. Da jeg så "lagde det tilbage" er størrelse faldet til 11,75 Gb mod 51,71 Gb før. Har ingen anelse om hvorfor. Alle billeder er der som før. Wacko

Selv om du kan se det flere steder, så er der kun ét fotobibliotek. 


Venlig hilsen
KB
Til top
jec Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 18-September-2011
Status: Offline
Point: 362
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jec Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-September-2019 kl. 19:24
Oprindeligt skrevet af ChrisJJ ChrisJJ skrev:

Tak for jeres input. Det er lidt spøjst. Ville slette det ene fotobibliotek og havde det i papirkurven men fortrød. Da jeg så "lagde det tilbage" er størrelse faldet til 11,75 Gb mod 51,71 Gb før. Har ingen anelse om hvorfor. Alle billeder er der som før. Wacko
Du har sikkert opnået af have den optimerede udgave. 

Jens
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu