recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - kable passiv subwoofer til PA-forstærker
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

kable passiv subwoofer til PA-forstærker

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
thebat18 Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 10-September-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 15
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér thebat18 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: kable passiv subwoofer til PA-forstærker
    Sendt: 06-September-2019 kl. 09:15
Jeg har lavet en lækker subwoofer i et lukket kabinet. jeg har monteret den under min sofa.

Ud over at det giver en fed "bass-shaker-effekt", så er den jo også ganske usynlig og utrolig kraftig.

For at drive den har jeg en Behringer Inuke1000d

Udgangseffekt
  • Stereo Output:
    • 2Ω pr. kanal: 2 x 530W
    • 4Ω pr. kanal: 2 x 310W
    • 8Ω pr. kanal: 2 x 160W
  • Bridged Mono:
    • 4Ω: 1050W
    • 8Ω: 620W

Enheden er en dual voicecoil 2x4ohm SPH-380TC som er en 15" enhed https://www.monacor.dk/produkter/15-3/vnr/103260/ 

TEKNISKE DATA:
Impedance (Z)2 x 4 Ω
Transmission method-
Frequency rangef3-800 Hz
Resonant frequency (fs)21.5 Hz
Rec. crossov. frequ. (fmax.) (12 dB/oct.)-
Power rating2 x 250 W
Peak music power output2 x 400 W
Sensitivity89 dB/W/m


Mit spørgsmål går på, at jeg nu er så glad for mit setup, at jeg vil bygge en sub mere, med samme enhed og kabinet-volumen.

Kan jeg i så fald kable enheden så jeg i stedet for at den i dag kører subben 8ohm og bridged på forstærkeren altså 620watt i udgangseffekt mono.

At jeg så kabler enheden parrallel i 2 ohm og bruger forstærkeren i alm stereo i 2ohm pr kanal som er 520watt pr kanal i stereo.

På denne vis skulle jeg "beholde" den høje effekt og subben skulle være ligeså kraftig som før.

Men det er teorien bag - vil det virke i praksis?



Nederste kurve er behringer i standardopsætning, uden equden b&w-sub tændt.
Den røde i midten er behringer i standard opsætning uden eq og b&w
Og den øverste er den endelige opsætning efter eq. Hvor begge Subs spiller.
Lyden er målt i primær lytteposition med en UMIK og sub sat til 75db +-1db




Redigeret af thebat18 - 06-September-2019 kl. 09:31
Til top
Berdel Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 02-Januar-2012
Sted: Bramming
Status: Offline
Point: 1153
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Berdel Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-September-2019 kl. 11:05
Det ser sgu fedt ud - jeg får helt selv lyst til at lave det i min sofa i stuen.

Jeg har noget tilsvarende i mit bio rum med en iNuke3000DSP og 2 hjemmelavede subs. Her fører jeg en udgang til hver sub og det er at fortrække - så kan du uafhængigt styre EQ og level for hver sub og de bør blive instillet forskelligt med mindre de er placeret symetrisk i dit rum. En måling fra hver vil tydeligt vise forskellig frekvensrespons.

Har du prøvet at slå highpass filter på i din inuke? Jeg synes at det giver en bedre bas og mindre unoder, at filtrere væk under 20-25hz. 


Edit:
Jeg lavede for nogle år siden nogle andre subwoofere fra bunden og der kom en masse ideforslag mht kabling af subs. Måske du kan bruge det til noget



Redigeret af Berdel - 06-September-2019 kl. 11:20
Til top
thebat18 Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 10-September-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 15
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér thebat18 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-September-2019 kl. 12:32
interessant topic. og fedt med dit "pop" relæ.
Jeg har for noget tid siden bestilt et ir-aktiveret relæ som vil lave samme som dit 12v-trigger, bortset fra at jeg aktiverer den med min harmony-remote, istedet for forstærkerens 12v trigger.
- Ydermere har jeg bestilt et Speaker-protection-board som er et relæ med nogle sekunders forsinkelse, man sætter direkte på udgangen imellem højtaler og forstærker. Den vil sørge for at idet at den mærker et strømfald, så lukker den og på den måde kommer der ikke noget start/sluk-pop.
Det er konceptet, men jeg tror at jeg vil bruge den bedre, end at sætte den på en udgang som trækker 500+Watt
(mit pop, er lille og som at sprænge en ballon i et dynebetræk) men stadig irriterende.

Jeg har samtidigt siddet og forsøgt at blive klogere på de forskellige effekter igennem youtube osv.
Jeg tror det er lykkes.
Hver enhed kommer på hver sin udgang på min inuke1000.
hver enhed er internt kablet 2ohm.

Så overholder jeg vist det hele :)
Men...

Når en producent skriver 400W max, er det så angivet pr voicecoil, ergo med to stk er det 800W?

Og hver er forskellen på:

powerrating: 250W
og
Peak Music output 400W?

(for at fortsætte, min egen forståelse af dette: RMS og peak, men stadig X2, så 500w rms og 800w peak?)


Til top
Berdel Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 02-Januar-2012
Sted: Bramming
Status: Offline
Point: 1153
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Berdel Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-September-2019 kl. 13:55
Jeg har overhovedet ikke styr på strøm så jeg kan ikke svare dig.

Men jeg har læst en del om det "pop" og sjovt nok så sker det ikke ved 3000DSP. Det er min 3000DSP nr 2 og en kammerat har den også. Ingen pop, men det kommer på 1000dsp og 6000dsp. Så måske det var billigere og lettere for dig hvis du bare købte en 3000DSP og satte det i en strømspareskinne så den slukker og tænder sammen med din receiver. Så behøver du heller ikke at tænke på om der er strøm nok :-)
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu