recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > PC hardware & software
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - En billig stationær
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

En billig stationær

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Among Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 09-September-2010
Sted: Aalborg
Status: Offline
Point: 499
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Among Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: En billig stationær
    Sendt: 14-September-2019 kl. 12:43
Jeg har brug for en billig stationær brugt som ny, men er i tvivl om, hvilke krav den skal opfylde.

Det vigtigste krav er, at den skal kunne bruges problemfrit til videoredigering. Og så skal den have 1 TB HDD. Hvilke stationære computere tænker I vil kunne opfylde behovet?
Til top
fltk Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem


Oprettet: 04-Februar-2004
Status: Offline
Point: 10278
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér fltk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-September-2019 kl. 14:24
Den vigtigste komponent til videoredigering er CPUen. Her ville jeg gå efter en Core i5 eller i7 på mindst 3,5 GHZ, men så er den ikke længere billig. Resten er op til dig selv.

Flemming


Redigeret af fltk - 14-September-2019 kl. 14:25
Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix
Dune HD Realbox 4K
HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer
Thomson THA100
Til top
csell Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4576
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér csell Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-September-2019 kl. 14:46
Oprindeligt skrevet af Among Among skrev:

Jeg har brug for en billig stationær brugt som ny

Hej.

Det er ikke meget at du giver os at arbejde med. Men for at komme i gang, er der ingen tvivl on at du til video redigering, bør kigge på en af de nye AMD Ryzen CPU'er, der blev introduceret for to måneder siden.

De er de første at en helt ny generation af CPU'er, som er fremstillet på den nye mindre 7nm process node som både er hurtigere og billigere at fremstille, så jeg kan ikke se at det kan blive billigere at købe en brugt, fra den tidligere generation.

De findes lige fra 6 core 12 threads og op til 12 cores 24 threads. Senere vil der her i september komme en udgave med 16 cores og 32 threads.

Men da de er helt nye, og alle forhandlere her dem i rest order, vil det være naturligt at spørge, om du selv ønsker at samle din nye PC, eller om du hellere vil vente på en af dem der er færdig samlet?

Men jeg er også nødt til at komme ind på, om du bør kigge på en 6 core eller måske en 16 core version. Det vil bl.a. komme an på om dine video filer er optaget i HD eller UHD opløsning og i hvor mange delbilleder pr second (fps)?
Du kan evt. bare fortælle hvilket video kamera du har?
Og om du bare vil se de færdig redigerede videoer på jeres TV eller måske på YouTube?
Og hvilket program du kunne tænke dig at bruge til redigering?

Hilsen Carsten.

Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-August-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5570
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér claus_jac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-September-2019 kl. 16:00
Flemming har IKKE ret. den vigtigste komponent er IKKE cpu'en. Det afhænger alene af dit workflow.

Glem Alt om vad Carsten (csell) skriver - hans bullshit om nm processer har intet som helst med om du kan lave videoredigering at gøre.

Det VI har alvorligt brug for at vide noget om er følgende:
hvilket videoredigeringsprogram skal du anvende?
hvilke formater får du Rå-video fra (opløsning?, hevc/h.264/raw)?
hvad skal du specifikt gøre ved videoen? (er det klippe/klistre eller skal der laves effekter realtime)
Hvilke forventninger har du selv til budget og ikke mindst hvor meget du skal bruge af tid på at lave tingene. (altså - ved du egentlig noget som helst om videoredigering, eller skal du først til at lære så de næste 2 år reelt er dig selv der er den største tidsrøver og ikke selve computeren du skal vente på?)

Det sidste spm er ikke for at sætte dig i en situation hvor du måske føler dig truffet, men faktum er at de fleste der spørger, faktisk ikke ved en klejne om videoredigering og har nogle vilde forventninger til hvad de kan, og så finder ud af at det faktisk er dem selv og deres viden som gør redigeringen "langsom" og ikke computeren.

Generelt vil jeg under ingen omstændigheder sætte ordet Billig sammen med videoredigering. Der er en årsag til at Apple's næste Mac Pro kommer til at koste omkring 100K for at kunne være brugbar til 8K videoredigering i et professionelt miljø.

til gengæld vil jeg sige start med en AMD - det gode her er at du teknisk kan opgradere processorgenerationer i samme bundkort. Så kan du starte med en ryzen 5-2600 i et AM4 bundkort og vælg noget ram der er så hurtigt som muligt. og køb et geforce 2060 - er rigeligt til generel 4K videoredigering. grunden til at jeg siger 5-2600 er fordi den cpu kan fås særdeles billigt (omkring en tusse) og leverer en fremragende performance. Bundkortene kan klare op til ryzen generation 2 - så kan man gå all-in på en ryzen 7-3900x hvis man har lyst. Grafikkortet er ekstremt vigtigt i det daglige arbejde. især hvis du sidder og scrubber på tidslinjen (kører frem og tilbage i video for at se hvor man skal klippe henne) Det er nemlig ikke CPU-bound, men håndteres primært af grafikkortet, og der er altså lidt udfordringer jo højere opløsninger du kører. Ellers skal du over i et workflow hvor du laver proxy-video - og det betyder at computeren skal generere video i lavere opløsning før du kan gå i gang med at arbejde. - så der går lige en del tid med det.

AMD har lavet en lille genistreg så ramhastigheden IKKE er fastlåst, men derimod er afhængig af hvad CPU'en understøtter, så hvis du fx tog en ryzen7-1700x så ville du ikke kunne køre mere end 2600mhz  i rammen, men går du op i en nyere cpu som fx 5-3600, så vil hastigheden af rammen være afgjort af hvad cpu'en understøtter, derfor vælg den hurtigste ram du kan have siddende i bundkortet (tjek kompatilitet) - det har selvfølgelig betydning når du loader store mængder af video i hukommelsen og skal håndtere det. 
Så skulle du få brug for mere "kraft" end en ryzen 5-2600 så er der ikke meget der skal opgraderes for at få en mærkbar performance ændring.
Til top
Among Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 09-September-2010
Sted: Aalborg
Status: Offline
Point: 499
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Among Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-September-2019 kl. 16:33
Kan godt se, at jeg mangler noget baggrundsinfo.

Der er ikke tale om andet en familievideor, som jeg vil klippe lidt i og sætte musik på. Indtil videre bruger jeg Windows Movie Maker. Kilden er min Note 9 mobil. 

Min bærbar er så discount, at den ikke kan klare opgaven. Derfor tænker jeg en billig stationær.

Jeg håber vel, at man kan finde evt. en brugt til måske 2.000 kr.


Redigeret af Among - 14-September-2019 kl. 16:35
Til top
csell Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4576
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér csell Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-September-2019 kl. 09:41

Oprindeligt skrevet af Among Among skrev:

Min bærbar er så discount, at den ikke kan klare opgaven. Derfor tænker jeg en billig stationær.

Hej.

Du tænker rigtigt. For jeg plejer at sige, at man ikke kan lave den samme videoredigering på en bærbar med en 6 core CPU, som på en stationær med en 12 til 16 core CPU.
Men jeg tænker desværre at dit budget er alt for lavt, og du har ikke fortalt os, om det også skal inkludere en skærm?

Men har du overvejet andre muligheder?
Om der findes andre programmer, end Windows Movie Maker?
Har du undersøgt om der findes et andet program, der kan det du skal bruge, men som har mindre krav til hardware, og som kan køre på din bærbare?  

Men ellers kan din Samsung Galaxy Note9 optage i følgende opløsninger:

4K video recording at 30 fps or 60 fps
QHD video recording at 30 fps
1080p HD video recording at 30 fps or 60 fps
720p HD video recording at 30 fps

Jeg ved ikke hvilken opløsning du hidtil har brugt?
Men en 4K video frame har 4 gange flere pixels end en 1080p HD video frame og kræver derfor kraftigere hardware. Har du overvejet, om du har mulighed for at gå ned i opløsning?

Men ellers har Note9 en CPU Octa-core 4x2.7 GHz Mongoose M3 & 4x1.8 GHz Cortex-A55 CPU (EMEA). Den kører i det man kalder big.LITTLE for at få længere batteri levetid.
Men hvis man virkelig beder den om at arbejde, har den en hurtig 4x2.7 GHz core CPU. Det vil jeg mene, er nok til mindre video redigerings opgaver.

Har du undersøgt om der findes et Android Video Redigerings program, der kan det du skal bruge?
For så vil jeg mene, at den rigtige løsning for dig, kan blive at udføre video redigeringen på din Note9 mobil.

Hilsen Carsten.




Redigeret af csell - 16-September-2019 kl. 09:43
Til top
0leDK Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-Januar-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1213
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér 0leDK Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-September-2019 kl. 13:04
Går ud fra det er langsomt på din bæbar, har du evt spec. på den? min erfaring med mobil video hvor bitraten ikke er så stor så kræver det ikke meget. Har selv lavet en del video med movie maker på en gammel i5 3xxx serie og der var igen problem. I dag bruger jeg Adobe premiere på en ryzen 1700 med 16 GB ram men det er også 4K 100mbit video som er noget mere krævende end de 4k film jeg tog via standard iphone 8 app.
Til top
Potter Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3285
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Potter Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-September-2019 kl. 14:58
Oprindeligt skrevet af 0leDK 0leDK skrev:

Går ud fra det er langsomt på din bæbar, har du evt spec. på den? min erfaring med mobil video hvor bitraten ikke er så stor så kræver det ikke meget. Har selv lavet en del video med movie maker på en gammel i5 3xxx serie og der var igen problem. I dag bruger jeg Adobe premiere på en ryzen 1700 med 16 GB ram men det er også 4K 100mbit video som er noget mere krævende end de 4k film jeg tog via standard iphone 8 app.

Jeg har lige prøvet at skyde nogle klip i 4K/50fps 100mbit/s H264 på min iphone og så lagt dem over på en ældre iPad Air 2 med Luma Fusion "video software", absolut ingen problemer med 4K redigering, på en ÆLDRE iPad.Wink

Men så snart der eksportere til/ i HEVC H265 så bliver en iPad Air 2 for sløv.

Til trådstarter, hvis der skal skydes og editeres i 4K HEVC H265 så skal du altså have fat i noget fornuftig hardware, og software. Personlig er jeg ikke til Adobe Premiere, slet ikke. Men det er en anden snak.

4K H264 er væsentlig mindre hardware krævende.


Redigeret af Potter - 16-September-2019 kl. 15:00
4x JL Audio Fathom F113v2 SUBWOOFER| LG OLED 83 | OPPO |UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 3x SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-September-2019 kl. 11:05
Oprindeligt skrevet af Potter Potter skrev:

[
4K H264 er væsentlig mindre hardware krævende.

Er h264 og h265 ikke netop hardware baseret komprimerings algoritmer? Smile
Til top
Potter Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3285
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Potter Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-September-2019 kl. 11:26
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Oprindeligt skrevet af Potter Potter skrev:

[
4K H264 er væsentlig mindre hardware krævende.

Er h264 og h265 ikke netop hardware baseret komprimerings algoritmer? Smile
LOL, det er der heller ingen der snakker omWink. Men ældre hardware har ikke styrken til at arbejde med H265.Embarrassed

F.eks. min iMac Pro er med Xeon processor og er uden encoding and decoding acceleration for HEVC H265 etc.

men den banker den nye iMac 27" med en i9 processor når der f.eks. arbejdes og eksporteres i 4K H265 "FCPX"
En iMac 27" med i9 arbejder fint med h265, det går bare hurtigere på en iMac Pro

En Mac Book Pro 15" mid 2012 Quad Core i7 kan ikke arbejde med H265 i 4K UHD, tager du så en  iPad Pro 2018 så køre det bare med 4K og H265.Smile




Redigeret af Potter - 18-September-2019 kl. 11:42
4x JL Audio Fathom F113v2 SUBWOOFER| LG OLED 83 | OPPO |UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 3x SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu