recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Lyd ved afspilning af DVD
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Lyd ved afspilning af DVD

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Lassenit Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger
Avatar

Oprettet: 26-September-2019
Sted: Aalborg
Status: Offline
Point: 4
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Lassenit Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Lyd ved afspilning af DVD
    Sendt: 26-September-2019 kl. 19:30
Hejsa

Jeg håber der er en som der kan hjælpe mig, jeg har fundet en NAD Viso 5, men nu har jeg det problem at når jeg vil afspille dvd, så kan jeg ikke finde en løsning, så lyden kommer direkte ud i højtalerne og ikke ud igennem tv'et.

Mvh.
Lassen
Til top
hansie Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 01-Juli-2004
Sted: Køge egnen
Status: Offline
Point: 6965
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér hansie Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-September-2019 kl. 19:54
kunne du lokkes lidt mere til,at fortælle om dit grej

Lyden i tv kan jo blot skrues helt ned
Til top
Lassenit Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger
Avatar

Oprettet: 26-September-2019
Sted: Aalborg
Status: Offline
Point: 4
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Lassenit Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-September-2019 kl. 20:18
Nad'en har indbygget dvd og den er tilsluttet tv med HDMI, et 5 årige samsung, lyden fra tv'et er med optisk kabel, ned i nad'en.
Jeg kan kun få lyden ud igennem tv'et ved af dvd.

højtalerne er bare, argon 5,1 opsætning 
 
Til top
JørgenT Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 21-Marts-2004
Sted: 9530, DK
Status: Offline
Point: 5196
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JørgenT Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-September-2019 kl. 21:29
Oprindeligt skrevet af Lassenit Lassenit skrev:

Nad'en har indbygget dvd og den er tilsluttet tv med HDMI, et 5 årige samsung, lyden fra tv'et er med optisk kabel, ned i nad'en.
Jeg kan kun få lyden ud igennem tv'et ved af dvd.

højtalerne er bare, argon 5,1 opsætning 
 
Ældre fladskærme havde problem med at sende lyd fra eksterne kilde ud på optisk (var kun beregnet til tuner lyd), så det er nok gældende for dit ukendte TV. Wink
Men det må da være muligt et eller andet sted i opsætning (måske under afspilning??) at vælge på surround receiver/DVD at den skal spille egen lyd (du skal i hvert fald ikke vælge den optiske indgang).
Manual:
Der er noget om lyd+billed opsætning/formater side 14-20'ish, kan ikke umiddelbart hitte det. 
God fornøjelse med  at søge i menu og manual. Smile

P.S.: Hvordan med afspilning af audio CD, det må den da kunne uden TV tændt? 
PPS.: Hint side 12:
SELECTING SOURCES
You can choose your desired source by rotating the INPUT SELECTOR knob
to select through the following:
Internal DVD Cable/Sat VCR (iPod) Front AM/FM/XM (DAB)
Ext 5.1 then back to Internal DVD.


Redigeret af JørgenT - 26-September-2019 kl. 21:43
Mvh. JørgenT
Til top
Supergris Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 10-December-2006
Sted: Esbjerg
Status: Offline
Point: 1464
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér Supergris Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-September-2019 kl. 22:33
At læse brugervejledningen, er altid et godt sted at starte.
Jeg kan ikke lige finde, om dit anlæg understøtter HDMI ARC; hvis det gør, burde brugen af dit optiske kabel være overflødig.

Har du tjekket, om du i stedet for at bruge "Optical In" fra dit TV, ikke har benyttet Optical Out" i stedet?

Du har nemlig ingen brug for "Optical Out", da lyden burde komme sammen med billedet i dit HDMI-kabel...


Redigeret af Supergris - 26-September-2019 kl. 23:15
Min hjemmebio:
Sony HW65ES, GrandView 112" lærred, Vincent LS-310 fronter, Vincent LS-112 sub, Vincent LS-206 center, B&W Solid surround, Sony DA5400ES, Primare A 30.5, Nvidia Shield TV.







Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Online
Point: 19184
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-September-2019 kl. 22:48
Oprindeligt skrevet af Supergris Supergris skrev:

At læse brugvejledningen, er altid et godt sted at starte.
Jeg kan ikke lige finde, om dit anlæg understøtter HDMI ARC; hvis det gør, burde brugen af dit optiske kabel være overflødig.

Visio 5 er fra før der var noget der hed ARC

Oprindeligt skrevet af Supergris Supergris skrev:

Har du tjekket, om du i stedet for at bruge "Optical In" fra dit TV, ikke har benyttet Optical Out" i stedet?


Har ingen relevans i forhold til DVD lyd, desuden virker optisk fint, når han ser tv.

Oprindeligt skrevet af Supergris Supergris skrev:

Du har nemlig ingen brug for "Optical Out", da lyden burde komme sammen med billedet i dit HDMI-kabel...


Problematikken er netop at lyden kommer med over til tv, frem for at bruge systemets egne højttalere.


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Online
Point: 19184
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-September-2019 kl. 22:59
Oprindeligt skrevet af Lassenit Lassenit skrev:

jeg har fundet en NAD Viso 5, men nu har jeg det problem at når jeg vil afspille dvd, så kan jeg ikke finde en løsning, så lyden kommer direkte ud i højtalerne og ikke ud igennem tv'et.


Jeg formoder at du har købt den brugt (da den er 10+ år gammel), dermed indeholder den nok en opsætning fra en tidligere bruger.

Start med en reset af enheden, brugsanvisningen (den engelske) siger på side 13 følgende

FACTORY DEFAULT SETTINGS

The procedure below will set the VISO FIVE to factory default settings
1 Place the VISO FIVE into AM mode.
2 Press quickly the three front panel buttons: [PLAY/PAUSE], [STOP] then
[DISPLAY], holding the “DISPLAY” button for more than 7 seconds.

The VISO FIVE will switch itself off, then back ON to DVD mode.

Please note that setting the VISO FIVE to factory default will delete all AM,
FM and DAB presets. It will also reset all your timer settings.

Nu skal du så sætte systemet op igen, med højttalere som "small" og subwoofer i "on".

Virker det nu?


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Lassenit Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger
Avatar

Oprettet: 26-September-2019
Sted: Aalborg
Status: Offline
Point: 4
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Lassenit Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-September-2019 kl. 23:11
Tak for alle jeres input, jeg vil se på det imorgen.

Til info så bruger jeg den rigtige udgang til optisk out fra tv'et, lyden er ingen problem, når jeg ser tv eller Chromecast.
Til top
Supergris Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 10-December-2006
Sted: Esbjerg
Status: Offline
Point: 1464
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Supergris Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-September-2019 kl. 23:17
Der må så være tale om en "Indgang"!
Min hjemmebio:
Sony HW65ES, GrandView 112" lærred, Vincent LS-310 fronter, Vincent LS-112 sub, Vincent LS-206 center, B&W Solid surround, Sony DA5400ES, Primare A 30.5, Nvidia Shield TV.







Til top
Supergris Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 10-December-2006
Sted: Esbjerg
Status: Offline
Point: 1464
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Supergris Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-September-2019 kl. 23:21
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Oprindeligt skrevet af Supergris Supergris skrev:

[QUOTE=Supergris]
Har du tjekket, om du i stedet for at bruge "Optical In" fra dit TV, ikke har benyttet Optical Out" i stedet?


Har ingen relevans i forhold til DVD lyd, desuden virker optisk fint, når han ser tv.

Relevant i forhold til om han "sender" lyden, i stedet for at "modtage" den, som er det sagen drejer sig om...
Min hjemmebio:
Sony HW65ES, GrandView 112" lærred, Vincent LS-310 fronter, Vincent LS-112 sub, Vincent LS-206 center, B&W Solid surround, Sony DA5400ES, Primare A 30.5, Nvidia Shield TV.







Til top
JørgenT Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 21-Marts-2004
Sted: 9530, DK
Status: Offline
Point: 5196
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JørgenT Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-September-2019 kl. 23:31
Hvorfor gå over åen efter vand? LOL
Ingen grund til at sende lyd med til TV for at sende tilbage til receiver.
Receiver burde kunne afspille egen DVD/CD lyd med SELECTING SOURCES: Internal DVD 
Mvh. JørgenT
Til top
Supergris Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 10-December-2006
Sted: Esbjerg
Status: Offline
Point: 1464
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Supergris Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-September-2019 kl. 23:48
Netop, men hvis han sender den, vil den jo netop komme ud gennem TVéts højttalere, derfor jeg er interesseret i, om han i stedet for at modtage lyden, sender den, hvilket han så har skrevet, han ikke gør!
Min hjemmebio:
Sony HW65ES, GrandView 112" lærred, Vincent LS-310 fronter, Vincent LS-112 sub, Vincent LS-206 center, B&W Solid surround, Sony DA5400ES, Primare A 30.5, Nvidia Shield TV.







Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu