recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Modtagelse og udstyr generelt
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - DVB-T2 setup ?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

DVB-T2 setup ?

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Thomasl Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 11-Juli-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 195
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Thomasl Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: DVB-T2 setup ?
    Sendt: 01-Oktober-2019 kl. 19:34
Hej,

fik endelig nok af Yousee og har opsagt.

situation:
Jeg har coax kabler fra teknikskakt ud i alle rum, med fine splittere, de samme som yousee kabel tv bliver splittet via passivt.

Jeg overvejer enten:
1:
udendørsantenne, med kabeltræk til teknikskakt, og så fordele signal til 5 rum, ligesom med yousee dvc-c signalet i dag. (jeg afkobler så deres indgangssignal som kommer fra kælderen.) tænker deres kabler kan genbruges :-D
Hvilken antenne er billig men ok?
Skal jeg have en med forstærker? Bor Amager, og signal på min vej er grøn = God dækning (sendemast Lynetten)
2:
En nemmere løsning er indendørs antenne, men duer det, og hvilken?
Kort over dækning ved indendørt antenne siger Gul= acceptabel dækning
Vi bor 5. sal, og har view mod lynetten hvis jeg placere én antenne indendørs og derved slipper for at bore hul igennem isolering m.v.
3:
kunne selvfølgelig købe indtil videre 2 indendørs antenner, snart 3 da vi måske snart får 3. tv. men de to sidste rum ville da være sydvendte, måske dårligt signal, i hvert fald fra lynetten.

Hvad anbefales, og for hvert scenarie, hvilken antenne og hvorfor lige den?

Gerne en antenne med returret, skulle den ikke virke.

gode tips modtages :)
mvh.

Thomas
Til top
Mufti Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-Marts-2010
Sted: Taastrup
Status: Offline
Point: 4898
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mufti Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Oktober-2019 kl. 19:53
Jeg vil prøve med en indendørs. Evt med en billig linjeforstæker Harald Nyborg.

Test med et TV. Hvis det virker kan du gå videre derfra.

Boxer har denne.

Til top
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Status: Offline
Point: 40543
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Radiomanden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Oktober-2019 kl. 22:39
 Det er en 10 år gammel artikel, der fås bedre kompakt antenner i dag. Sådanne anbefales dog kun til gode modtage forhold, og til udendørs brug


Redigeret af Radiomanden - 01-Oktober-2019 kl. 22:40
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
Mufti Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-Marts-2010
Sted: Taastrup
Status: Offline
Point: 4898
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mufti Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Oktober-2019 kl. 03:35
Den sælges stadig.


Trådstarter skriver netop at han gerne vil klare sig med indendørs placering. Denne er nem at placere diskret. Hvis den kan klare jobbet er det fint. Og hvis der findes en bedre diskret stue antenne synes jeg du skal linke til den.

Som jeg skriver. Så kan man starte her.

Jeg kører selv med en ældre UHF antenne på loft med den billigste forstærker fra Harald Nyborg. Den kører fejlfrit og har gjort det siden Digital tv startede.
Til top
Thomasl Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 11-Juli-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 195
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Thomasl Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Oktober-2019 kl. 07:45
mit scenarie 2 ville være nemmest, altså én antenne indendørs i nordligt rum imod Lynetten, med kabel til teknikskakt, hvorfra signal split til teoretisk alle 5 rum (endnu kun 2 rum har tv).
men det med decibel/forstærker er jeg ikke helt med på.
Er signalet fra en indendørs uden forstærker, godt nok til scenarie 2, at splitte signalet?
Hvis scenarie 2 muligt, er det måske billigere end at skulle købe på sigt 3 indendørsantenner.
mvh.

Thomas
Til top
Mufti Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-Marts-2010
Sted: Taastrup
Status: Offline
Point: 4898
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mufti Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Oktober-2019 kl. 10:42
Der er ingen tvivl om at udendørs antenne er det bedste.

Du må prøve dig lidt frem med indendørs. Du bor på 5 sal. Det taler for ok dækning. Hvis det er beton og metal i bygningen kan det blive svært.
Til top
Branchekender Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 20-Juni-2014
Status: Offline
Point: 351
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Branchekender Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Oktober-2019 kl. 09:28
Oprindeligt skrevet af Thomasl Thomasl skrev:

Hej,

Hvad anbefales, og for hvert scenarie, hvilken antenne og hvorfor lige den?

Gerne en antenne med returret, skulle den ikke virke.

gode tips modtages :)


Skal du have Boxer, for så kan du få noget af installationen betalt ved oprettelse?

Jeg ved godt, at det ikke er den løsning du efterspørger, men hvis du bor på Amager, hvorfor pokker ringer du ikke til en professionel monstør som f.eks. Dragør Lyd og billede og beder dem montere en antenne og en splitter?

Ja, det koster lidt ekstra i forhold til selv at fuske sig frem, men en professionel har det rigtige udstyr til at finde det optimale antennesignaler (som kan være meget kritisk i Storkøbenhavn), og de har også "de rigtige" splittere, kabler, stik.
Til top
Thomasl Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 11-Juli-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 195
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Thomasl Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Oktober-2019 kl. 09:40
nej, tanken var ikke Boxer, vil ud af hænderne på de elendige pakketilbud.

prof. installation lyder dyrt, har du ide om pris?
(skal have boret hul i en væg til terrassen udenfor)

Indtil videre har jeg købt en 400kr indendørs antenne (med returret) som i sydligt rum har ok signal (60-90% alt efter hvor man går rundt i stuen tilsyneladende, virker underligt).
Tænker den fra nordlig rum imod Lynetten, er bedre, det skal jeg teste i weekenden.

mvh.

Thomas
Til top
Branchekender Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 20-Juni-2014
Status: Offline
Point: 351
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Branchekender Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Oktober-2019 kl. 09:50
Oprindeligt skrevet af Thomasl Thomasl skrev:

nej, tanken var ikke Boxer, vil ud af hænderne på de elendige pakketilbud.

prof. installation lyder dyrt, har du ide om pris?
(skal have boret hul i en væg til terrassen udenfor)



Du kunne gribe knoglen og ringe til nogle og spørge?
De fleste montører kører på timetakst.

Spørgsmålet er vel mere om du er villig til at betale 1.500 kroner for en ordenlig løsning eller om du selv vil forsøge dig frem.
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu