recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV > LED TV - LCD TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Nyt tv's bas(?) skratter i bestemte situationer
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Nyt tv's bas(?) skratter i bestemte situationer

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Sune0709 Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger
Avatar

Oprettet: 03-Oktober-2019
Status: Offline
Point: 5
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Sune0709 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Nyt tv's bas(?) skratter i bestemte situationer
    Sendt: 03-Oktober-2019 kl. 10:45
Jeg har fornyligt erhvervet mig et nyt tv, som normalt fungerer rigtig fint - både med hensyn til billede og lyd. Fornyligt så jeg så et afsnit af House of Cards (sæson 1, episode 5, ca. halvvejs i episoden), hvor de er til fest og der spilles musik med høj bas i baggrunden. Det kunne tv'ets højtaler ikke klare, og lyden var helt vildt dårlig i den situation. Højtaler (eller bas) skrattede så det næsten ikke var til at holde ud at høre på (det lød næsten som om, at højtaleren var sprunget). Til gengæld kan tv'et godt spille anden høj musik eller film-lyd uden at der er den mindste skratten. 

Jeg prøvede at genskabe den skrattende bas ved at høre bastunge sange, og selvom det ikke er lige så slemt som ved HoC-afsnittet, så er det bestemt ikke super - sammenlignet med afspilning fra andre højtalere. 

Jeg har set afsnittet på andet tv med tilsluttet soundbar og der kan ingen skratten høres - det får mig til at tro, at der er noget galt med mit nye tv's højtaler. Der reklameres ellers med, at tv'et skulle have ekstra god lyd, da det har en pænt "stor" højtaler. 

Jeg har svært ved at forstå, hvad der kan være galt, når højtaleren spiller fint og uden forstyrrelse i de fleste situationer - men når der er tung bas, så skratter den - i nogle situationer mere end andre. 

Ved I hvad der evt. kan være galt siden bassen skratter i specifikke situationer? Og kan man undersøge om der er noget galt med teknikken (om højtaleren er i stykker) eller om det er noget andet?
Til top
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Status: Offline
Point: 40543
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Radiomanden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Oktober-2019 kl. 12:32
 De små højttalere der er i et TV er slet ikke egnet til at gengive de dybe toner, det kan de ganske simpelt ikke. Som du også skrev at den samme lyd over en soundbar var der ikke problemer med.
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
elendil Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 20-Juni-2010
Sted: Lille skensved
Status: Offline
Point: 466
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér elendil Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Oktober-2019 kl. 14:11
Er du sikker på det er skratten og ikke raslen? Fx når du rammer en bestemt resonansfrekvens, som du ikke nødvendigvis rammer ved umpti-umpti-musik?

Ikke at det er acceptabelt, forstås.

Der fandtes engang sådan nogle frekvens-cd'er, der langsomt gengav stigende frekvenser. De er gode til at analysere den slags. Nutildags er der vel nogle FLAC-filer på indernettet, der gør det samme. Eller en lille app.
Til top
Sune0709 Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger
Avatar

Oprettet: 03-Oktober-2019
Status: Offline
Point: 5
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Sune0709 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Oktober-2019 kl. 14:57
Det er jeg klar over, men derfor tænker jeg alligevel ikke, at lyden burde være decideret horribel. Desuden er det ikke problem på et andet tv, hvor det er tv'ets egne højtalere der spiller. 
Til top
Sune0709 Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger
Avatar

Oprettet: 03-Oktober-2019
Status: Offline
Point: 5
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Sune0709 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Oktober-2019 kl. 15:03
Nej, jeg synes ikke det rasler. Jeg er ret overbevist om, at det er en skratten. Og i den specifikke scene, hvor lyden var forfærdelig, så bliver det ved i hvert fald 5 minutter (hele scenens længde), så der var rig mulighed for at lytte til det. 
I lydindstillingerne, når jeg skruede op og ned for bassen, så blev den dårlige lyd langt mere udtalt, når der blev skruet op for bassen. 
Tænker du da, at der er noget i højtaleren, som er løst?

Og tak for tippet. Jeg vil lige forsøge mig med det du foreslår vedr. frekvenser.
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu