recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Teknik & Teori
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Smart dykpumpealarm
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Smart dykpumpealarm

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
jcoop Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 15-April-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 157
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jcoop Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Smart dykpumpealarm
    Sendt: 10-Oktober-2019 kl. 17:21
Hej
Jeg vågnede her til morgen med vand i kælderen. Det er sket før for nogle år siden hvor min pumpe var sat ud. Nu skete det så igen, fordi min Grundfoss  pumpe havde sat sig fast. Et lille ryst og den gik igang igen, men skaden var jo sket! 
Nu undersøger jeg så markedet for en alarm som kan give melding hvis vandstanden stiger for meget.
Jeg synes dog ikke at der findes noget som er smart. 

Jeg kom så til at tænke på en lidt mere diy løsning. 
Kunne man benytte en Hue motion sensor til at give signal når vandstanden stiger? Man kunne jo forestille sig en flyder der stiger foran sensoren som så aktiveres. Feks noget flamingo der svømmer ovenpå vandet i brønden. 
Vil sensoren registrer dette? 


Redigeret af jcoop - 10-Oktober-2019 kl. 17:24
[URL=http://eu.playstation.com/psn/profile/jcoop_dk/] [IMG]http://mypsn.eu.playstation.com/psn/profile/jcoop_dk.png] [/URL]
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19184
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Oktober-2019 kl. 19:09
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
jcoop Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 15-April-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 157
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jcoop Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Oktober-2019 kl. 19:32
Nice!
Det dykker(Clown) jeg lidt mere ned i
[URL=http://eu.playstation.com/psn/profile/jcoop_dk/] [IMG]http://mypsn.eu.playstation.com/psn/profile/jcoop_dk.png] [/URL]
Til top
Beanie Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 21-Oktober-2008
Sted: DK
Status: Offline
Point: 1594
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Beanie Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Oktober-2019 kl. 19:49
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Oktober-2019 kl. 12:50
Oprindeligt skrevet af jcoop jcoop skrev:

Hej
Nu undersøger jeg så markedet for en alarm som kan give melding hvis vandstanden stiger for meget.
Jeg synes dog ikke at der findes noget som er smart.

Der er massere af smarte sensorer til netop dette formål. Spørgsmålet er, om det i virkeligheden er det du vil  Wink

Dit problem er jo i realiteten, at din pumpe er gået i udu. Måske det ville være sjovere at fokusere på at få en melding fra den, når vandstanden stiger. Det bør give lidt mere ro, men er selvfølgelig også mere omstændig løsning. 

Så logikken er forholdsvis simpel:
Når vandstanden stiger til et specifikt niveau -
Tjek pumpe.
Virker pumpe - Sover du roligt videre. (evt en besked om, at alt er i orden).
Virker pumpe ikke - Start alarmen (vækkeuret/sms/pushnotifikation/whatever), så du kan losse til pumpen. 

Der er selvfølgelig flere måder at gøre dette på.
Det nemmeste er nok med mindst to sensorer der hvor du måler vandstand. Een der skal starte pumpen. Og en der skal starte alarmen. Det er den sidste der samtidig skal give en melding om, at pumpen ikke er startet (eller i værste tilfælde, den ikke kan følge med).  

Afhængig af hvor du måler, så kan man altid smide flere sensorer ind, fx en der sidder meget lavt, der bare giver dig en melding om, at "nu stiger vandstanden". Den næste der fortæller, at "nu stiger vandstanden stadigvæk, og det er tid til at starte pumpen. Den sidste sensor er den der "vækker" dig og siger, at nu er den helt gal, og du skal i gang med at gøre noget, fordi pumpen ikke kan følge med, eller har "sat sig".. 


Til top
thomnico Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 06-November-2007
Sted: Albertslund
Status: Offline
Point: 488
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér thomnico Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Oktober-2019 kl. 13:40
en dykpumpe har selv en flyder, som aktiverer pumpen. Den kører ikke hele tiden.

Han skal have en ekstra enhed, som sidder imellem niveauet hvor pumpen selv aktiverer og hvor det bliver “kriminelt”. Ideelt har han en der er tilknyttet samme fase som pumpen, så den også kan advare ved strømafbrydelser.

Dem vi fik installeret i vores forening har dette og sender en sms når:
- vandstanden når flyderen til sensoren (og når vandstand er normal igen)
- strømmen ryger (der er batteri i) og når strømmen er tilbage

Det er de info du har brug for at vide.
Projektor: Benq w1070+
Lærred: 100" Elite screen motoriseret ELECTRIC100H-A1080
Center: XTZ Spririt 6
Front: XTZ Spririt 6
Bag og side: XTZ Spirit 2
Sub: B&W AW610
Receiver: Marantz SR7008
Til top
jonaskp Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-Juli-2006
Sted: Brønshøj
Status: Offline
Point: 2272
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jonaskp Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Oktober-2019 kl. 07:29
Håber det er ok at jeg blander mig lidt, da jeg har samme udfordringer Smile

Oprindeligt skrevet af thomnico thomnico skrev:

Dem vi fik installeret i vores forening har dette og sender en sms når:
- vandstanden når flyderen til sensoren (og når vandstand er normal igen)
- strømmen ryger (der er batteri i) og når strømmen er tilbage

Det er de info du har brug for at vide.
Ved du hvilken type/model det er?
Jeg skal selv have løst et lignende problem, da vi skal have alarm på pumpebrønden efter vores bundfældningstank.

Hos mig sidder der allerede en “alarm-flyder” i brønden og der er trukket et 5-leder kabel (hvor de to af lederne er til alarmen) derud, så skal bare have det koblet sammen, med en form for alarm.
Hvis den kan sende en SMS Tror jeg det ville være fint - hvis den også på en eller anden måde kunne kobles sammen med noget smarthome (fx bare et svagstrømssignal ud til en sensor eller lignende) så ville det være super.
Til top
thomnico Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 06-November-2007
Sted: Albertslund
Status: Offline
Point: 488
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér thomnico Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Oktober-2019 kl. 10:19
Oprindeligt skrevet af jonaskp jonaskp skrev:

Håber det er ok at jeg blander mig lidt, da jeg har samme udfordringer Smile

Oprindeligt skrevet af thomnico thomnico skrev:

Dem vi fik installeret i vores forening har dette og sender en sms når:
- vandstanden når flyderen til sensoren (og når vandstand er normal igen)
- strømmen ryger (der er batteri i) og når strømmen er tilbage

Det er de info du har brug for at vide.
Ved du hvilken type/model det er?
Jeg skal selv have løst et lignende problem, da vi skal have alarm på pumpebrønden efter vores bundfældningstank.

Hos mig sidder der allerede en “alarm-flyder” i brønden og der er trukket et 5-leder kabel (hvor de to af lederne er til alarmen) derud, så skal bare have det koblet sammen, med en form for alarm.
Hvis den kan sende en SMS Tror jeg det ville være fint - hvis den også på en eller anden måde kunne kobles sammen med noget smarthome (fx bare et svagstrømssignal ud til en sensor eller lignende) så ville det være super.

Projektor: Benq w1070+
Lærred: 100" Elite screen motoriseret ELECTRIC100H-A1080
Center: XTZ Spririt 6
Front: XTZ Spririt 6
Bag og side: XTZ Spirit 2
Sub: B&W AW610
Receiver: Marantz SR7008
Til top
Madskinen Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger
Avatar

Oprettet: 14-Januar-2014
Sted: 6800
Status: Offline
Point: 41
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Madskinen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Oktober-2019 kl. 11:13
Du skal være opmærksom på at det kan være din kondensator som er ved at være slidt, som gør at den ikke starter, selvfølgelig forudsat at der ikke er fremmelegemer i løbehjulet.

Jeg lever af at sælge pumper.
Det mest driftsikre løsning er en lænsepumpe med flyder og 400v, da den ikke har indbygget kondensator.

Vi sælger flere tusind pumper om året. Den suverænt største fejlrate er på pumper med kondensatorer som bliver defekt. En udskiftning af den og så kører de igen.

Selve ALARM delen har jeg ikke andre løsninger på end et relæ som bliver sluttet af flyderen som via et GSM modul sender en sms.

Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu