recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Min hjemmebiograf
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Pro surround kalibrering
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Pro surround kalibrering

 Besvar Besvar Side  <1 234
Forfatter
Besked
Potter Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3291
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Potter Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Oktober-2019 kl. 08:48
Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:

Potter, hvorfor kun 80hz? Jcools rum vil have udfordringer i 22,44,66,88hz på det ene led og 41 og 82hz på det andet led. Så det sted hvor 80hz tonen er kraftigst har potentielt en masse andre udfordringer i frekvenser som der ikke tages højde for. 

Hvis en enkelt sub eller højttaler spiller og du ændrer på delay vil du heller ikke opnå en forskel i SPL. Justering af delay på LCR/surrounds skal foretages ud fra den fysiske afstand for at sikre lydene ankommer samtidigt.

Delay på de to subs skal sættes ift den bedste integration mellem LCR. Det er her området omkring de 80hz (hvis delefrekvens er 80hz) bliver interessant.


Jonas, ja selvfølgelig er der andre udfordringer også på andre frekvenser. Men lad ham nu starte et´ sted af gangen, så han også for lidt indblik hvad det drejer sig om og han kan begynde og bygge op. 

Jeg har nu helt styr på hvordan man trimmer, justere og ikke mindst placere, og mest af alt, lytte lytte lytte, jeg elsker målinger men det mit øre der lytter og ikke målingerneSmile 

Og jo, hvis du spiller f.eks. lad os sige en 30Hz. tone fra din lytte position. udfra at også din sub er placeret korrekt og giver den lidt volume, og du så ændre på distance/ delay på reciveren så falder dit SPL ved din lytte position eller stiger med just i mellem de 0.30 til 24m.
 


4x JL Audio Fathom F113v2 SUBWOOFER| LG OLED 83 | OPPO |UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 3x SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Marts-2011
Status: Offline
Point: 4414
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Oktober-2019 kl. 10:17
Oprindeligt skrevet af Potter Potter skrev:

Og jo, hvis du spiller f.eks. lad os sige en 30Hz. tone fra din lytte position. udfra at også din sub er placeret korrekt og giver den lidt volume, og du så ændre på distance/ delay på reciveren så falder dit SPL ved din lytte position eller stiger med just i mellem de 0.30 til 24m.
Nej.... Hvis en enkelt enhed spiller vil delay ikke påvirke noget. (Hvis du afspiller på to subs og ændrer delay på den ene, vil dette påvirke. Men læser det du skriver som noget man gør på én sub ad gangen med alt andet slukket)

Prøv at tænke over hvad det er der giver forskelle i lydniveau: Det er interaktioner med vægge, loft, gulv, møbler og hvilken placering enhed og lytteposition har. 

Hvis du tilføjer en forsinkelse af et signal, vil du være i præcis samme situation ift. lytteposition, vægge, loft osv, men forskellen er, at signalet afspilles f.eks. 10ms senere end inden du justerede delay. Hvordan ændrer tidsaspektet på interaktionerne?

EDIT: Hvis du står samme sted i rummet, vil din stemme heller ikke ændre sig alt afhængigt af om du taler kl. 12:02:02 eller kl. 12:02:25... Samme koncept.


Redigeret af Jonas_h - 24-Oktober-2019 kl. 10:31
Til top
Potter Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3291
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Potter Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Oktober-2019 kl. 10:48
Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:

Oprindeligt skrevet af Potter Potter skrev:

Og jo, hvis du spiller f.eks. lad os sige en 30Hz. tone fra din lytte position. udfra at også din sub er placeret korrekt og giver den lidt volume, og du så ændre på distance/ delay på reciveren så falder dit SPL ved din lytte position eller stiger med just i mellem de 0.30 til 24m.
Nej.... Hvis en enkelt enhed spiller vil delay ikke påvirke noget. (Hvis du afspiller på to subs og ændrer delay på den ene, vil dette påvirke. Men læser det du skriver som noget man gør på én sub ad gangen med alt andet slukket) Jo det gør.... også med en enkel enhed.


Jonas hvis du vil diskuter kan vi gøre det et andet sted, det gavner ikke tråden og slet ikke trådstarter.Smile

4x JL Audio Fathom F113v2 SUBWOOFER| LG OLED 83 | OPPO |UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 3x SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Marts-2011
Status: Offline
Point: 4414
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Oktober-2019 kl. 10:55
Oprindeligt skrevet af Potter Potter skrev:

Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:

Oprindeligt skrevet af Potter Potter skrev:

Og jo, hvis du spiller f.eks. lad os sige en 30Hz. tone fra din lytte position. udfra at også din sub er placeret korrekt og giver den lidt volume, og du så ændre på distance/ delay på reciveren så falder dit SPL ved din lytte position eller stiger med just i mellem de 0.30 til 24m.
Nej.... Hvis en enkelt enhed spiller vil delay ikke påvirke noget. (Hvis du afspiller på to subs og ændrer delay på den ene, vil dette påvirke. Men læser det du skriver som noget man gør på én sub ad gangen med alt andet slukket) Jo det gør.... også med en enkel enhed.


Jonas hvis du vil diskuter kan vi gøre det et andet sted, det gavner ikke tråden og slet ikke trådstarter.Smile

Altid frisk på en dialog - kan jo være jeg lærer noget.

Ift. tråden synes jeg dog det er relevant at trådstarter ikke bruger et par timer af sin weekend på at justere delay til ingen verdens nytte :)
Til top
armani-thomas Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-September-2013
Status: Offline
Point: 1724
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér armani-thomas Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Oktober-2019 kl. 21:09
Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:

Oprindeligt skrevet af Potter Potter skrev:

Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:

Oprindeligt skrevet af Potter Potter skrev:

Og jo, hvis du spiller f.eks. lad os sige en 30Hz. tone fra din lytte position. udfra at også din sub er placeret korrekt og giver den lidt volume, og du så ændre på distance/ delay på reciveren så falder dit SPL ved din lytte position eller stiger med just i mellem de 0.30 til 24m.
Nej.... Hvis en enkelt enhed spiller vil delay ikke påvirke noget. (Hvis du afspiller på to subs og ændrer delay på den ene, vil dette påvirke. Men læser det du skriver som noget man gør på én sub ad gangen med alt andet slukket) Jo det gør.... også med en enkel enhed.


Jonas hvis du vil diskuter kan vi gøre det et andet sted, det gavner ikke tråden og slet ikke trådstarter.Smile

Altid frisk på en dialog - kan jo være jeg lærer noget.

Ift. tråden synes jeg dog det er relevant at trådstarter ikke bruger et par timer af sin weekend på at justere delay til ingen verdens nytte :)

Jeg vil nok være tilbøjelig til og give Jonas ret i denne sammenhæng :-) En HT eller sub har samme frekvensgang uanset hvor meget delay den får, og det er først når flere HT spiller samtidigt, at deres relative delay får betydning  for deres sum/sammenlagte frekvensgang.

Nå men til tråd starter vil jeg foreslå og købe en Umik-1 målemikrofon, samt en Minidsp 2x4 HD til subs. Og så ellers gå i gang med og studere lidt. 
Der er en rigtig dygtig Amerikaner med for meget fritid, som har oprettet en YouTube kanal, hvor han ligger mange let forståelige video'er op omkring surround kalibrering osv. Tjek det ud:



Redigeret af armani-thomas - 24-Oktober-2019 kl. 23:20
Til top
jcool Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 27-November-2010
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 129
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jcool Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Oktober-2019 kl. 21:24
@armani-thomas

For nu vil jeg dog først prøve med noget mere low tech til og starte medSmile
Kravlemetoden osv... Det er dog måske noget jeg vil undersøge engang !

Hele min oprindelige trådstart, går jo netop ud på at jeg bare ikke kan følge med med når det bliver for High Tech!!!
Og ide'en med den der Umik-1 målemikrofon er fin. men så kan jeg jo lige godt betale en prof for og gøre det for mig, for de samme pengeWink

Men youtube linket er hermed lagt som favorit Thumbs Up
Vh
jcool


Til top
jcool Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 27-November-2010
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 129
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jcool Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Oktober-2019 kl. 23:11
@armani-thomas

Nu har jeg brugt et par timer på det link du henviste til ... og jeg må sige at den mand ved nogen ting !!!

Den der "opdaterede" kravle metode skal jeg bestemt teste her i weekenden. hvis jeg eller kan finde en app til min iPhone ?
Jeg håber bare at jeg ellers kan finde ud af det
vh
jcool
Til top
armani-thomas Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-September-2013
Status: Offline
Point: 1724
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér armani-thomas Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Oktober-2019 kl. 23:32
Super håber du får gavn af hans viden. Jeg er selv meget fanatisk lyd-kalibrerings nørd, og må sige ham Steven lader til og have styr på sagerne. Og det samme har Jonas H herinde fra ogsåWinkSmile hvis du lytter til en af os, kan det ikke gå helt galt Big smile
Til top
Potter Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3291
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Potter Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Oktober-2019 kl. 07:25
Oprindeligt skrevet af armani-thomas armani-thomas skrev:

Super håber du får gavn af hans viden. Jeg er selv meget fanatisk lyd-kalibrerings nørd, og må sige ham Steven lader til og have styr på sagerne. Og det samme har Jonas H herinde fra ogsåWinkSmile hvis du lytter til en af os, kan det ikke gå helt galt Big smile
LOLLOLSmile
4x JL Audio Fathom F113v2 SUBWOOFER| LG OLED 83 | OPPO |UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 3x SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Marts-2011
Status: Offline
Point: 4414
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-November-2019 kl. 10:54
Kom du nogensinde videre? :)
Til top
jcool Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 27-November-2010
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 129
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jcool Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-November-2019 kl. 16:44
@jonas
Hej.
Ja det gjorde jeg faktisk !!! Jeg er meget selvkritisk med mine evner indenfor kalibreringen, hvilket fik mig til og tøve en rum tid. Nu er jeg nok så langt jeg kan komme uden pro.hjælpWink
Og jeg må sige at det er blevet rigtig godtClap

Jeg lavede en 8 punkts måling på min Yamaha med begge mine sub's placeret diagonalt. Det var sådan placeringen endte på mine sub's efter jeg brugte metoden med en app via ipad'en " RTA Audio " hedder den + de videos ham fra HOME THEATER GURUS har lagt op.

Dali sub'en havde et lille dyk omkring 65Hz, men der hvor jeg endte med at stille B&W'en fik jeg faktisk udlignet det. Super glad for at jeg tog mig sammen og brugte den tid det nu engang  krævede !
Jeg kan godt, høre at jeg mangler noget for og komme helt i mål, men jeg er jo ikke prof. på nogen måde men har blot brugt de simple værktøjer jeg har til rådighed !!!

Jeg var faktisk så glad for lyden nu at jeg endelig har pakket mit eksemplar af " The Pacific " ud, og endelig set den for fulde drøn på lyden. Omkring -10db.  FED FED Krigs serieThumbs Up

Før ...
En lidt bommende, upræcis, og meget rullende og rumlende bas 

Efter...
Laaaaaaangt mere præcis, kontant og dyb omsluttende bas

Jeg er burde måske ikke bruge min B&W, men den er sku for go og dyr) bare og have stående. Resultater er ganske overraskende god.
Faktisk prøvede jeg til og starte med bare og bruge min Dali ! og bagefter tilføjede jeg så min B&W. Ikke uden overdrivelse, men sikke en forskel det gav at have 2 sub's fremfor bare 1. WaauvClap
Lyden er bare ligesom blevet meeeget mere omsluttende og fuldendtBig smile og det på trods af at det er en stuebio, og IKKE en dedikeret kælderbio...
Det sidste i min lydkalibrering jeg nok mangler, er en anden Bio entusiast der kan komme og lave en lytte test hos mig. Ris og ros osv.

Næste mål i bio'en, må være en opgradering fra min Yamaha RX-A3070 til den kommende NAD778 så jeg kan få mine Dali's til og yde deres bedste, og måske nogle motor mørklægningsgardiner fra IKEA.

Tak til Jer alle der kom med gode og hjælpende råd
Vh
jcool

Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Marts-2011
Status: Offline
Point: 4414
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-November-2019 kl. 17:13
Tillykke! :) Og ja to subs kan løse rigtigt mange problemer som en EQ, kalibrering eller andet aldrig vil kunne løse. 
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 234
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu