recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - nyt Tv  minimum 84"
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

nyt Tv minimum 84"

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
jannikmariager Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 21-Februar-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 184
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jannikmariager Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: nyt Tv minimum 84"
    Sendt: 20-November-2019 kl. 15:26
Hej

Har et knap 2 år gammelt LG OLED B7V 65" som jeg synes er begynd at blive lidt småt størrelsen.

Vil gerne op i minimum 80" og ha et godt billede - har fundet ud af at OLED ikke er et must, men ganske nydeligt, men er de gode LeDér ikke stort set 90% af et OLED - altså ville jeg miste meget på at vælge LED frem for OLED ? 

nogle bud på nyt tv - der er squ så mange muligheder - helst LG da vi er glade for det samt gerne med den nye HDMI 2.1?


Jannik


Redigeret af jannikmariager - 20-November-2019 kl. 15:34
Til top
T-Duck Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 15-Januar-2012
Sted: Vålse Danmark
Status: Offline
Point: 3954
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér T-Duck Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-November-2019 kl. 16:42
Af de test jeg har set. Så halter LCD stadig bagefter. Tcl nye flagskib der er på vej får stor ros. Pga. Den har 800 zoner. Men igen det slår ikke oled, hvis vi taler om side om side vurdering
Til top
Munch Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-Juni-2018
Sted: Vejle
Status: Offline
Point: 4246
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Munch Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-November-2019 kl. 16:50
Når du ser et stort LCD med knald på farverne og sammenligner med Oled, ser det ud til der ikke er forskel. Lige så snart der kommer billeder med skygger, falder LCD helt igennem. Skyggerne vises i en grålig suppedas oplyst af zonestyret baglys. Af den grund er det er ikke til at holde ud at se film på et LCD TV.
Til top
jannikmariager Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 21-Februar-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 184
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jannikmariager Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-November-2019 kl. 16:52
LED og LCD er to forskellige teknologier ? eller to navne for samme ?

og hvad med QLED ? 

så rangeringen er 

OLED
QLED
LED ?
Til top
jake51 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 02-Januar-2005
Sted: Randers
Status: Offline
Point: 6069
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jake51 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-November-2019 kl. 17:29
OLED fås ikke større end 77" (ikke til menneskepenge)
Behold din OLED og køb en projektor til films
Vi started' ud med ingenting og har det meste tilbage
Mikael Simpson
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19209
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-November-2019 kl. 18:31
 
Oprindeligt skrevet af jannikmariager jannikmariager skrev:

LED og LCD er to forskellige teknologier ? eller to navne for samme ?

og hvad med QLED ? 

LCD er en panelteknologi, hvor en lyskilde er placeret bag et panel. Dette panel indeholder krystaller der kan åbnes og lukkes for, så der slipper lys igennem. For hvert krystal, kan der være et farvefilter, så lyset der slipper igennem er en af grundfarverne der bruges til at danne et billede.

I de første LCD tv var belysningen bag panelet lysstofrør. Når der bar brug for meget lys, skruede man op for det samlede lys på hele panelet, hvilket gjorde at sort blev grå.

Senere satte man LED belysning ind bag panelet i stedet for lysstofrør.
For at kunne skille sig ud, blev det så til LED tv, hvilket er lidt af en tilsnigelse, idet det kun er lyskilden der er LED og ikke selve panelet der består af LEDs.

Næste trin er et baggrundsbelysningen blev inddelt i mindre felter (zoner) så det nu er muligt at have høj lysstyrke i et felt, mens der næsten er slukket for baggrundsbelysningen i det næste.
Jo flere zoner, jo bedre kan man styre lysmængden rundt omkring på panelet.

For at gøre fjernsynet tyndere, flytter man LED ud i kanten og leder lyset ind bag panelet med lysledere. Den teknik har ulemper med hensyn til spredningen af lyset fra LED og over til panelet. Det set tydeligt som ujævnhed i lyset på paneler.

QLED er så næste trin, hvor der (groft sagt) placeres to paneler bag hinanden, så der bedre kan lukkes af for lyset (og booste farver). QLED er Samsungs forsøg på at få kunderne til at tro at de køber quantum dot paneler (endnu en panelteknologi).

OLED er paneler der består af små lysende punkter man kan tænde og slukke for og pt den teknologi der på konsummarkedet har mulighed for at give det bedste billede.

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
jannikmariager Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 21-Februar-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 184
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jannikmariager Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-November-2019 kl. 19:50

så skal man over 77" så er QLED bedste alternativ ?
Til top
lahan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-September-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 9325
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér lahan Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-November-2019 kl. 20:01
ja de har fx et 98” tv i qled

2019 98" Q950R 8K UHD Smart QLED TV

https://www.samsung.com/dk/tvs/qled-2019/

Super meget salgsgas, men det er stort.


Redigeret af lahan - 20-November-2019 kl. 20:03
Til top
jake51 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 02-Januar-2005
Sted: Randers
Status: Offline
Point: 6069
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jake51 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-November-2019 kl. 21:06
Og den koster endda under en halv million

Edit: En så stor fladskærm i rimelig kvalitet bliver meget dyr
Køb projektor og 100-120 tommer lærred til under 30K

Redigeret af jake51 - 20-November-2019 kl. 21:32
Vi started' ud med ingenting og har det meste tilbage
Mikael Simpson
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19209
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-November-2019 kl. 22:06
Oprindeligt skrevet af jannikmariager jannikmariager skrev:

så skal man over 77" så er QLED bedste alternativ ?


Ja, hvis man kan leve med billedkvaliteten.

Personligt ville jeg hellere rykke tættere på en mindre OLED, så billedet virker større.


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Rasmus Larsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
FlatpanelsDK

Oprettet: 23-Januar-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 4434
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rasmus Larsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-November-2019 kl. 07:29
Jeg synes, at et 77" OLED og så lidt kortere siddeafstand vil være en bedre løsning. Jeg tror, at du vil opleve skiftet til LCD som en nedgradering fra dit OLED TV på trods af det større format. Og jeg tror, at du vil blive ked af løsningen, når du har det referencepunkt, som du har.

Hvis du vil have HDMI 2.1 med i pakken, så er 2019 LG OLED pt. eneste mulighed. Ingen af konkurrenterne har HDMI 2.1 på nuværende tidspunkt.

Til top
SuperBilleN Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 12-Juni-2006
Sted: Galten, Danmark
Status: Offline
Point: 541
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér SuperBilleN Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-November-2019 kl. 14:38
GEAR:
Bowers & Wilkins 805 Diamond
NAD C388
SVS NSD 12
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu