recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Netværk
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Godt access point - set and forget?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Godt access point - set and forget?

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Ras_K Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 01-Juni-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 77
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Ras_K Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Godt access point - set and forget?
    Sendt: 24-November-2019 kl. 20:45
Vi har overvejelser om så småt at bedre husets Wi-Fi med et godt access point, som ad åre nok skal suppleres med flere. Der er trukket kabler til formålet. Havde først kig på Ubiquiti UniFi UAP-AC-LR, men er usikker på controller-delen. Jeg vil gerne nørde en smule med den primære opsætning, men jeg er ikke vild med, at der tilsyneladende løbende skal køre separat controller-software på PC eller NAS for at holde AP godt kørende med firmware updates mm. Eller er der noget jeg har misforstået?

En mindre nørdet ”set and forget” løsning kunne være TP-Link EAP245 V3, som man kan tilgå direkte via et Web interface. Det lyder umiddelbart mere fristende.

Erfaringer? Gode råd?

Boligen er er rektangulært hus i 2 planer med grundplan på 160 m2. Murstensvægge forneden og gipsvægge foroven. Aktuelt er vi lidt insufficient dækket ind med hhv. ADSL-modem/router fra YouSee (Kaon DG3420TD) og en gammel router, som er sat op som access point (ASUS RT-N12E). Begge står i stueetagen. Sidstnævnte står på et godt sted på skab i køkkenet lige midt i huset.

Til top
jacobask Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 10-Februar-2011
Sted: DK, Langå
Status: Offline
Point: 1201
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jacobask Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-November-2019 kl. 08:03
Jeg har ikke en controller kørende til mit Ubiquity setup. Det kan godt være at der er enkelte muligheder jeg går glip af, men det har kørt klippestabilt siden opsætningen engang for snart 2 år siden. Faktisk har jeg ikke oplevet net der har været så stabilt og ligetil.
Til top
kim.t Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 26-Juli-2004
Sted: Silkeborg
Status: Offline
Point: 3834
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér kim.t Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-November-2019 kl. 10:37
Ubiquiti kan konfigureres via App, så det er kun hvis du ønsker detaljeret statistik at du har brug for en controller, ellers drop du bare alle tanker om den.

Til top
Ras_K Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 01-Juni-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 77
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Ras_K Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-November-2019 kl. 12:19
Tak for svar begge to. Så lyder det alligevel lovende med Ubiquiti. Deres model er også kønnere end modellen fra TP-link. Måske skulle jeg starte med at placere et AP på hver etage midt i bygningen.

Kan nogen bekræfte, at Long Range modellen er egnet til dette? Jeg synes, at jeg tidligere har læst nogen anbefale UniFi AP AC Lite fremfor Long Range med det argument, at Long Range "støjer for meget"?


Til top
hedberg Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2911
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér hedberg Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Januar-2020 kl. 10:35
Jeg ville købe deres nyere modeller som f.eks. nanohd. Selvom Ubiquiti er rigtigt gode til at understøtte deres produkter med opdateringer i mange år, så vil en nyere model formodentlig modtage opdateringer væsentligt længere.

Det er dog også lidt dyrere.
Med venlig hilsen,
Thomas
Til top
lahan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-September-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 9321
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér lahan Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Januar-2020 kl. 13:39
jeg ville vælge et ap det understøtter wifi6
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu