recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Hi-Fi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Til byg-selv højttaler-eksperterne ...
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Til byg-selv højttaler-eksperterne ...

 Besvar Besvar Side  <123
Forfatter
Besked
jacobe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-Februar-2006
Sted: Lund, Sverige
Status: Offline
Point: 1858
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jacobe Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Januar-2020 kl. 09:10
Tak for yderligere info - jeg går ud fra, at "E12-rækken" du nævner er årsagen til, at jeg alle steder finder 3,9 og 4,7, men ikke 4,3 uF?

Jeg har faktisk fundet en 4,3 et sted, men de er med radial monteringsben, ikke axial - kan det ikke potentielt give monteringsproblemer, eller er det ikke noget problem?

Jeg var godt klar over det med at parallelkoble, jeg vil dog helst undgå det, da det er præcis 30 år siden at jeg sidst loddede på et printkort, så det skal helst være så simpelt som muligt Embarrassed
Jeg ved hvad jeg taler om, jeg har selv læst det på nettet!
Se vores hyggelige hjemmebiograf :)
Til top
JørgenT Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 21-Marts-2004
Sted: 9530, DK
Status: Offline
Point: 5196
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JørgenT Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Januar-2020 kl. 10:22
Oprindeligt skrevet af jacobe jacobe skrev:

... men jeg har allerede REW, og anskaffer mig sgu nok også snart sådan en skide UMIK-1, så jeg kan se, hvad jeg laver!
Slemme dreng, nu fik du mig fristet til at købe:
som jeg længe har overvejet. LOL
Mvh. JørgenT
Til top
fredvej Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 28-August-2010
Sted: Esbjerg
Status: Offline
Point: 91
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér fredvej Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Januar-2020 kl. 10:51
Hvis du synes at delefrekvensen er for lav, og når en mindre kondensator vil øge delefrekvensen, og det er svært at finde en kondensator med samme værdi som den gamle, er det så værd at prøve en kondensator med den nærmeste mindre værdi i E12-rækken?

Det var mit umiddelbare indfald, for jeg er aldeles uvidende om elektronik Embarrassed
Til top
jacobe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-Februar-2006
Sted: Lund, Sverige
Status: Offline
Point: 1858
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jacobe Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Januar-2020 kl. 13:11
Jeg synes jo egentlig at 3.3 kHz er mellemtone, men jo mere jeg læser om højttalere, delefiltre osv. jo mere virker det som en helt normal delefrekvens ... årsagen til min undren er nok primært, at højttaleren lige nu lyder ad helvede til, men det skyldes formodentlig, at de originale kondensatorer er rådne; jeg tvivler skam ikke på at Infinity-folkene havde styr på deres lort dengang de designede dem. Derfor vil jeg helst holde mig til de oprindelige specs.
Jeg ved hvad jeg taler om, jeg har selv læst det på nettet!
Se vores hyggelige hjemmebiograf :)
Til top
Prasmus Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 28-December-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 537
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Prasmus Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Januar-2020 kl. 13:28
Oprindeligt skrevet af jacobe jacobe skrev:

jeg går ud fra, at "E12-rækken" du nævner er årsagen til, at jeg alle steder finder 3,9 og 4,7, men ikke 4,3 uF?
Ja, E12-rækken har følgende spring 10 12 15 18 22 27 33 39 47 56 68 82. Dem kan du så dele eller gange med 10 op til flere gange, så du både kan få 0,47uF eller 470uF. Samme række blev også brugt til f.eks. modstande, men de findes i langt flere rækker. Der hvor jeg først arbejde brugte vi E96.
E12 står for der er 12 værdier i en dekade, E96 tja... gæt selv :-)
Oprindeligt skrevet af jacobe jacobe skrev:


Jeg har faktisk fundet en 4,3 et sted, men de er med radial monteringsben, ikke axial - kan det ikke potentielt give monteringsproblemer, eller er det ikke noget problem?

Radial er hvor benene kommer ud i den ene ende, typisk ret tæt på hinanden. Hvis deres ben er lange nok, så kan man bukke dem så de pege ud til hver side hvis de skal erstatte en axial. Dog skal man være opmærksom på at de er lige så høje som en axial kondensator er lang, så der kan også være et plads problem.

Oprindeligt skrevet af jacobe jacobe skrev:

Jeg var godt klar over det med at parallelkoble, jeg vil dog helst undgå det, da det er præcis 30 år siden at jeg sidst loddede på et printkort, så det skal helst være så simpelt som muligt Embarrassed
Er der plads, kan man bare lodde den en på printet og derefter så sætte den anden oven på og lodde benene sammen. Her går jeg ud fra vi snakker axial montage.
Til top
Prasmus Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 28-December-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 537
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Prasmus Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Januar-2020 kl. 13:46
Jeg ville nok sige at diskant starter omkring 2kHz, men der er næppe en endelig definition. I en højtaler er det mere bestemt af hvor man vælger de forskellige enheder skal tage over for hinanden.

En producent kunne teoretisk have en rigtig god mellemtone enhed som nærmest kunne bruges som fuldtone enhed, men hvor en bas og en diskant enhed som kun lige tager det sidste gør højtaleren langt bedre. En anden producent kan have en mellemtone som kun er god op til 1kHz og så må diskanten klare det over 1kHz.

Nu har jeg ikke ret meget viden om højtalere, så ovenstående er blot mit gæt.
Til top
bphhm Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 28-Marts-2006
Status: Online
Point: 1140
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bphhm Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Januar-2020 kl. 15:43
Kommer lidt sent ind i denne tråd, men bygger selv højttalere og kan anbefale et setup med REW og Umik-1 til at foretage kontrol målinger. Til forudgående simuleringer bruger jeg selv Passive crossover designer af Jeff Bagby og alternativt er xsim godt til delefilter simulering.

Jeg går selv efter at delefrekvens for en given enhed skal ligge ca. 1 oktav fra hvor den ruller af, og f.eks. på min seneste PC højttaler med en Viawave GRT145 bånd diskant anbefaler de delefrekvens fra 1800 Hz. Jeg valgte ca. 3 KHz i samspil med den Scan speak enhed jeg bruger.

I simuleringsværktøjer kan man arbejde meget med at optimere selv små nuancer i frekvensgangen og være meget nøjagtig i delefilter design for at kompensere for diverse ting.

Men virkeligheden er blot at faktiske målinger i et hverdagsmiljø vil vise en hel del refleksioner og udfasninger der gør at man ikke får den meget nøjagtige frekvensgang man kan simulere sig til.

Min pointe er at jeg ikke mener det gør nogen forskel om du vælger 4,3 uF eller 4,7 uF kvalitets kondensator fra Jantzen som erstatning for en potentielt udtørret elektrolyt :-)




Redigeret af bphhm - 31-Januar-2020 kl. 15:47
Til top
jacobe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-Februar-2006
Sted: Lund, Sverige
Status: Offline
Point: 1858
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jacobe Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Januar-2020 kl. 16:26
Oprindeligt skrevet af bphhm bphhm skrev:

Min pointe er at jeg ikke mener det gør nogen forskel om du vælger 4,3 uF eller 4,7 uF kvalitets kondensator fra Jantzen som erstatning for en potentielt udtørret elektrolyt :-)

... hvilket så også var omtrent det eneste jeg forstod af dit indlæg, men det var vel også det væsenligste, så mange tak! Gør projektet noget nemmere.
Jeg ved hvad jeg taler om, jeg har selv læst det på nettet!
Se vores hyggelige hjemmebiograf :)
Til top
BlueFox Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 17-December-2015
Sted: København
Status: Offline
Point: 536
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér BlueFox Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Februar-2020 kl. 14:20
Hvis det er de 4,3 uF der er et stort problem, så kan en 3,3 uF i parallel med en god ikke-elektrolyt på 1 uF give et vældig god resultat.

Billige komponenter:
Bedre men stadig nogenlunde billige:

Gode komponenter:

mvh
MichaelS
Recordere.dk medlem siden 11-Marts-2004 kl. 22:33
Til top
jacobe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-Februar-2006
Sted: Lund, Sverige
Status: Offline
Point: 1858
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jacobe Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Februar-2020 kl. 17:26
"BlueFox", mange tak for info og links, det hjalp mig til at finde de kondensatorer jeg skal bruge en del billigere! Thumbs Up
Jeg ved hvad jeg taler om, jeg har selv læst det på nettet!
Se vores hyggelige hjemmebiograf :)
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <123
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu