recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > PC hardware & software
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Setup til musik produktion via pc
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Setup til musik produktion via pc

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-August-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5570
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér claus_jac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Setup til musik produktion via pc
    Sendt: 03-December-2019 kl. 22:20
 Lyden ud er såmænd fin nok (dj's klarer sig super fint på farten med en bærbar og et par hørebøffer) men "ordentlige" højttalere - well det kan så gå hen og være en anden sag. men kig på www.thomann.de nu hvor 4sound er gået konkurs. Men hvis det på nogen måde kan lade sig gøre, så brug usb-interface, så du kan holde det digitalt så lang tid det er på vej ud af maskinen. Alternativt smid en DAC på (ifi-audio.com skulle lave nogle ret udmærkede dacs, men ellers er der audioquest) så du konverterer fra digital til analog udenfor maskinen, for at opnå så lav støj som muligt.
Studio monitors er der rigtigt mange af - har man pengene, så er Genelec ikke noget dårligt valg (ok et af de bedste valg :)), men så er budgettet også markant anderledes :-)
Til top
JørgenT Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 21-Marts-2004
Sted: 9530, DK
Status: Offline
Point: 5206
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JørgenT Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-December-2019 kl. 10:45
Oprindeligt skrevet af ChrisJJ ChrisJJ skrev:

så et sæt ordentlige aktive højtalere med usb eller en DAC fra fx audioquest
Hvilke lydudgange er der på PC - stationær eller bærbar?
Hvis bærbar er der måske Toslink (optisk) gemt i minijack headset udgang?
Test evt. PC på dit stue anlæg/surround (hvis det er muligt) inden køb af andet.
Hvor meget må det fylde, du får meget godt brugt surround pga. folk opdaterer til Atmos. Wink


Redigeret af JørgenT - 04-December-2019 kl. 11:08
Mvh. JørgenT
Til top
jacobe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-Februar-2006
Sted: Lund, Sverige
Status: Offline
Point: 1858
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jacobe Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-December-2019 kl. 11:49
Med dit lidt begrænsede budget bliver det nok ikke nogen markant forbedring, så hvis jeg var dig (jer) ville jeg kigge efter brugt. I musikproduktionsverden er der generelt en ganske frekvent udskiftning af gear, fordi man konstant stræber efter "det sidste", så der er meget godt kram til salg. I kan godt få noget rimeligt for 3 kilo, hvis I gør lidt fodarbejde. Hvad angår lydkort er jeg enig med Claus hvad angår USB interface, men extern DAC er måske lidt overkill. Gå efter et interface med bedst mulige convertere og MIDI, og sortér dem fra som kun fokuserer på deres "fantastiske" mikrofon-preamps. Steinberg er fint grej og ikke så dyrt. RME og Apogee er fantastisk godt og betydeligt dyrere, selv brugt. På monitor-fronten er jeg dog lidt blank, da jeg ikke har anvendt monitors i mange år.
Jeg vil helst ikke name-droppe for alt meget, da der er lige så mange meninger, som der er mærker, og desuden producerer jeg ikke selv musik (men andet lyd), men please, gå udenom Behringer. Og hvis I alligevel ikke kan modstå fristelsen, så fovent at udskifte igen i nær fremtid.

Så vidt jeg husker er @Kandersen på dette forum også elektronika-musiker og har sikkert fingeren mere på pulsen, måske vi kan råbe ham op?
Jeg ved hvad jeg taler om, jeg har selv læst det på nettet!
Se vores hyggelige hjemmebiograf :)
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-December-2019 kl. 14:08
Oprindeligt skrevet af ChrisJJ ChrisJJ skrev:


Tænker noget med en dedikeret lydkort og nogle aktive højtalere. Men jeg er godt nok helt på bar bund så input modtages gerne. Smile

Prismæssigt tænker jeg noget i op til 3000 kr klassen for hele det nye setup (lydkort og højtalere).


Dine tanker er den præcis rigtige retning. Et dedikeret lydkort er et absolut must. Det er muligt at DJ´s osv kan bruge et indbygget lydkort fra en bærbar/pc. Men faktum er, at de støjer alt for meget til noget ordentligt musikproduktion. 

Jeg bruger selv Steinberg UR22. Det er forholdsvis prisbilligt USB lydkort, som lyder godt. 

3000,- til monitorer og lydkort kan godt lade sig gøre. Men overvej måske noget brugt. Jeg har et ældre Steinberg CI2 liggende og flyde som ikke bliver brugt, hvis du/i går i den retning. 
Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-August-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5570
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér claus_jac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-December-2019 kl. 19:01
dem skal du i hvert fald ikke forsøge at bruge til noget som helst - andet end spdif'en, men kan anbefale at gå lidt igennem John Darko's youtube kanal. Det er perse ikke omkring elektronisk musik, men han har godt nok en hel del forskellige retninger han kigger i rent lydmæssigt, og han er da en lille smule nørdet https://www.youtube.com/channel/UCQIcXQ2n0sa-7CD0NtqnrrA/videos
Til top
madsklit Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 07-September-2010
Status: Offline
Point: 140
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér madsklit Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-December-2019 kl. 19:46
Vis dig og knægten ikke allerede har streamet den, 
Synes jeg i skulle se den her serie, 



Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Marts-2011
Status: Offline
Point: 4416
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-December-2019 kl. 20:47
Prøv at tage et kig/lyt på disse: https://www.thomann.de/dk/jbl_306p_mkii.htm

Spiller helt fantastisk til prisen - de er aktive så har indbygget forstærker. Ift. lydkort, er der nok andre der kan komme med bedre inputs end mig.
Til top
jacobe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-Februar-2006
Sted: Lund, Sverige
Status: Offline
Point: 1858
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jacobe Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-December-2019 kl. 22:11
Oprindeligt skrevet af ChrisJJ ChrisJJ skrev:

Men jeg skal lige forstå opsætningen ift Audio interface. Det er her jeg skal droppe minijack og SPDIF OUT og gå efter en med USB tilslutning?

Jep. 

Oprindeligt skrevet af ChrisJJ ChrisJJ skrev:

Hvis jeg nu vælger denne: https://www.thomann.de/dk/focusrite_scarlett_2i2_3rd_gen.htm eller den mindre https://www.thomann.de/dk/focusrite_scarlett_solo_3rd_gen.htm så tilslutter jeg pc'en via usb-c på bagsiden og så f.eks. HS5 monitorene i hhv højre og venstre line outputs også på bagsiden eller?

Jep! Thumbs Up 

Og det er ikke dumme spørgsmål!
Jeg ved hvad jeg taler om, jeg har selv læst det på nettet!
Se vores hyggelige hjemmebiograf :)
Til top
opzouten Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 15-April-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 907
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér opzouten Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-December-2019 kl. 11:14
Spørg evt inde på lydmaskinen.dk 

Det er et forum specielt til folk der laver lyd/musik etc. 
Til top
Basknudsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 02-Oktober-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1341
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Basknudsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-December-2019 kl. 11:37
KRK Rokit 5 er en ret fed monitor til billige penge.
Panasonic TX-55DX600, Toshiba HD-E1, Panasonic DMP-UB310, Marantz SR5010, ATV4K, Dali concept 6 front, Dali concept center, Dali concept 12 sub.
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu