recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV > OLED TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - LG Oled B6V grønt skær
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

LG Oled B6V grønt skær

 Besvar Besvar Side  <123
Forfatter
Besked
csell Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4576
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér csell Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Februar-2021 kl. 14:00
Oprindeligt skrevet af Rasmus Larsen Rasmus Larsen skrev:

  Panasonic taler rigtig nok om bedre varmeafledning i panelet, der sidder i GZ2000 og HZ2000. 

Hej.

Kan problemet i LG's 2016-2017 modeller være manglende varmeafledning i den meget tynde øverste del af kabinettet?
Og ikke så meget strålevarme fra elektronikboksen. For så har jeg måske en ide.

For et par år siden tog jeg tit min private 17" laptop med på sommerferie, for at se TV Avisen på en 17" skærm. Men i varme lande blev den ofte meget varm. Det blev løst ved af købe en 

'Portable Mute USB PC Laptop Computer Heat Dissipation Cooler Dual Cooling Fan'


Når jeg satte min 17" laptop på sådan en, blev temperaturen meget lavere.


Så mit spørgsmål er om i tror, at en enkelt 5 volt 120 eller 140mm fan klistret mit på bagsiden af vores OLED TV og strøm forsynet fra USB porten, vil forsinke ældnings processen?

Eller vil det bare give andre problemer?

Hilsen Carsten.

Til top
hansie Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 01-Juli-2004
Sted: Køge egnen
Status: Offline
Point: 6965
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér hansie Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Februar-2021 kl. 15:55
ideen er måske ikke helt dum

desværre går der nok et par år før du ser om det giver fornuftigt resultat

Til top
Axlon Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 26-Maj-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1378
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Axlon Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Februar-2021 kl. 17:57
Oprindeligt skrevet af Rasmus Larsen Rasmus Larsen skrev:

Jeg fik engang at vide af en japansk ingeniør, at over 80% - eller også var det over 90% - af lyset fra LED-baglysningen i et top LCD TV blev filtreret fra før det kom ud af skærmen til seeren. Pga. LCD-panelets lag, et lag til at gøre betragtningsvinklerne bredere, plus det løse. Og det er før man regner på effektivitetsgraden isoleret for lysdioderne. De flydende krystaller i et LCD-panel opererer faktisk hurtigere, når de er varme, så det er da positivt, men LED-bagbelysningen taber også lysstyrke med tiden.
LED-baglyset skal først igennem et polariseringsfilter, her ryger halvdelen. Igennem RGB-filter, der ryger 2/3 af lyset.
0,5x0,33 =0,165 (16,5% lys tilbage) og så er tabet i selve LCD ikke engang med, så 90% er nok ikke helt ved siden af.
Mvh Jesper
Til top
kennethbrdk Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-August-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1192
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér kennethbrdk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Februar-2021 kl. 21:03
Det lyder da ikke synderligt opmuntrende med de LG OLED Ouch
Til top
dr_schlemer Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 21-Marts-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1023
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér dr_schlemer Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Februar-2021 kl. 21:37
Gad vide om der er mindre risiko ved SDR fremfor HDR brug?
LG C7 65” OLED * NAD T577 * NAD C658 * NAD C298 * Sanyo Q60 plus pladespiller * Apple TV4K * Dali Rubicon 6 * QNAP TS431+
Til top
Peter.C Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 16-Januar-2012
Status: Offline
Point: 139
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Peter.C Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Februar-2021 kl. 21:40
Jeg har et B7, lidt over 3 år gammelt. Det har også et lidt specielt mønster. Det står fint i midten, men til højre er det lidt svagere. Ses mest på rød, men på blå og grøn kan det ses svagt. Jeg ser det kun i reklamer, f.eks en McD med helt rød skærm.

Er det uens ældning eller er det burn-in?


Til top
Rasmus Larsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
FlatpanelsDK

Oprettet: 23-Januar-2010
Sted: Danmark
Status: Online
Point: 4426
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rasmus Larsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Februar-2021 kl. 12:09
Skærmen ser ud til at have tabt lidt lysintensitet omkring firkanten i midten.

Men netop firkanten er faktisk interessant i den forstand, at det ligner det målefelt, som bruges, når skærmene gennemmåles og kalibreres på fabrikken. På Flatpanels havde vi senest et eksempel med et Panasonic OLED TV, der havde været målt igennem før vi fik det til test. Og vi kunne se omridset af firkanten, da vi modtog skærmen. Netop disse målefelter er en "defekt" ved levering og det synes jeg godt, at du kan holde fast i, hvis du går videre med en klagesag. Der var vist nogle publicerede sager om det i USA - du kan måske finde det på Google.
Til top
digitalt.tv Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 27-November-2005
Status: Offline
Point: 717
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér digitalt.tv Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Februar-2021 kl. 12:27
Oprindeligt skrevet af dr_schlemer dr_schlemer skrev:

Gad vide om der er mindre risiko ved SDR fremfor HDR brug?

Størstedelen af det jeg har set gennem de snart tre år på mit har ikke været HDR, så tror ikke det er afgørende.
Til top
hansie Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 01-Juli-2004
Sted: Køge egnen
Status: Offline
Point: 6965
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér hansie Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Februar-2021 kl. 07:04
Tænker de fleste TV viser mest SDR    så timetal på HDR må være få procent af levetiden
Til top
csell Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4576
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér csell Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Februar-2021 kl. 10:47
Oprindeligt skrevet af dr_schlemer dr_schlemer skrev:

Gad vide om der er mindre risiko ved SDR fremfor HDR brug?

Hej.

Citat mpetech: 'Just be careful, HDR ages OELD displays faster in our experience.
Burn-ins and color shifts at a much faster rate compared with displaying SDR images.'


Men hvad ud over HDR forringer et OLED panels levetid?

Hvad med tændte timer?
Vil det gå mere ud over et OLED panel, at være tændt både dag og aften, frem for kun aften?

Hvad med vores eget LG OLED55B6, som kun bruges i ca 6 mdr om året, da vi er meget i sommerhuset de andre 6 mdr. Vil det kunne holde dobbelt så mange år?

Hilsen Carsten.

Til top
 
 Besvar Besvar Side  <123
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu