recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Ny receiver
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Ny receiver

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
noerden Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-Juli-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 522
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér noerden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Ny receiver
    Sendt: 13-December-2019 kl. 00:04
Hej
Jeg lurer lidt på en ny receiver.
Jeg har kig på Marantz NR1710, eller måske SR5014 når den er tilgængelig.
Modellerne har HDCP 2.3 og eARC, som er et krav. Jeg har kun et 5.0 setup, forhåbentlig snart også en sub.
Jeg har en gammel stereoforstærker jeg gerne vil have koblet mine fronter på - for bedre lyd på musik delen. Det er et par super gode (gamle) standerhøjtalere (Heybrook)
Jeg tror godt det kan lade sig gøre med min forstærker (se billede 1) - den har en kobling mellem pre out og main in.
Har jeg ret i den antagelse?

Så er der receiveren - den har noget pre-out til fronter (billede 2).
Men jeg kan ikke læse mig frem til det i manualen.

Er der nogen der har erfaring med at koble en stereoforstærker på fronterne?


Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19184
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-December-2019 kl. 06:00
Det kan godt lade sig gøre, men så kan du ikke bruge forforstærkeren i din gamle AMC forstærker længere.
Og så skal du huske at slukke og tænde den (manuelt), hver gang du skal bruge den.


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
noerden Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-Juli-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 522
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér noerden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-December-2019 kl. 08:03
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Det kan godt lade sig gøre, men så kan du ikke bruge forforstærkeren i din gamle AMC forstærker længere.
Og så skal du huske at slukke og tænde den (manuelt), hver gang du skal bruge den.


Klaus


Ja, forforstærkeren medvirker også til at præge lydbilledet.

Hvis det var teknisk muligt kunne det være fedt om højtalerne kunne kobles til både gammel forstærker (for hifi, cd mm) og receiver (surround+tv). Men det vil nok være lidt risky at udnytte højtalerens stik på den måde.
Men det ville være en fed løsning

Det med at tænde og slukke er en mindre udfordring
Til top
Nagash Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 24-Oktober-2007
Sted: Hillerød, DK
Status: Offline
Point: 6048
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Nagash Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-December-2019 kl. 09:23
Det med sluk/tænd af den gamle forstærker kan klares med to intelligente stikpropper. Sæt den nye receiver i den ende og fortæl den stikprop, at den skal tænde den anden, når den mærker et load på over et bestemt antal watt.

Men hvis du ønsker at køre dine afspillere direkte i den gamle forstærker, så, kan det såmænd lade sig gøre. Det kræver dog at du skal indstille volume hver gang du vil se film. Og så tilslutte pre-out til en almindelig phono indgang. 
Til top
noerden Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-Juli-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 522
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér noerden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-December-2019 kl. 10:37
Oprindeligt skrevet af Nagash Nagash skrev:

Det med sluk/tænd af den gamle forstærker kan klares med to intelligente stikpropper. Sæt den nye receiver i den ende og fortæl den stikprop, at den skal tænde den anden, når den mærker et load på over et bestemt antal watt.

Men hvis du ønsker at køre dine afspillere direkte i den gamle forstærker, så, kan det såmænd lade sig gøre. Det kræver dog at du skal indstille volume hver gang du vil se film. Og så tilslutte pre-out til en almindelig phono indgang. 


Strømmen er det mindste problem. Det kan også være den bare forbliver trændt, hvis strømforbrug over nogle år er lavere end udgiften til diverse HUE kontakter.

Det bliver nok for upraktisk at skifte kabel.
Det skal både være børnesikkert og have høj WAF.
Vi styrer i forvejen vores udstyr med en Logitech Harmony, kun med fysiske knapper => det virker bare.

Jeg tænkte så hvor meget lydkvalitet der forsvinder, når også den gamle forstærkers forforstærker erstattes med den fra receiveren. Hvor stor en del af lydkvaliteten ligger hos for- kontra effektforstærker.
Til top
Nagash Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 24-Oktober-2007
Sted: Hillerød, DK
Status: Offline
Point: 6048
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Nagash Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-December-2019 kl. 14:10
Er din gamle forstærker ikke fjernbetjent? 
Til top
noerden Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-Juli-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 522
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér noerden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-December-2019 kl. 14:41
Jo, nu du siger det - men kun på lyden. Resten er mekaniske knapper.
Til top
Nagash Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 24-Oktober-2007
Sted: Hillerød, DK
Status: Offline
Point: 6048
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Nagash Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-December-2019 kl. 15:04
Ahh, øv. For ellers kunne du jo bare have den med i dine aktiviteter på din Harmony, så den ville tænde sammen med receiveren. Men det hjælper selvfølgelig ikke noget, hvis den ikke kan gå i standby fra en fjernbetjening.
Til top
noerden Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-Juli-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 522
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér noerden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-December-2019 kl. 12:07
Nu har jeg fået kigget lidt flere anmeldelser igennem.

Sony STR-DN1080 får mange gode anmeldelser. Den har også eARC, men ikke HDCP 2.3 ej heller pre out.
Min anden mulighed er:
Marantz NR1710, som både har eARC, HDCP 2.3 og pre-out.
Den er ikke så kraftig, men får gode anmeldelser for lyden.
Vi har i huset ikke behov for kæmpestore lydbrag, men har dog en stue på knap 40m2.

Jeg hælder mest til Marantz'en. Har kigget på den storebror SR6014, samt fætrene hos Denon (som også får gode anmeldelser).
Men jeg har ikke behov for mere end 5.1 setup, eller kæmpebrag.
Til top
noerden Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-Juli-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 522
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér noerden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Februar-2020 kl. 13:24
Nu har jeg fået læst endnu mere, tiden løber med børn....

Er der nogen her der har købt receiver for nylig? Hvad har jeres overvejelser været, når I ikke har kigget på diverse Atmos muligheder (som jeg ikke skal/kan have)?

Mine overvejelser er nu:
  • Denon AVR-X3600
    • Får gode anmeldelse
    • Har spotify connect
    • Tunein radio - et krav
    • eARC
    • HDCP 2.3? nogen fordel, hvis enheder sættes til fjernsyn og lyd via eARC til receiver?
    • Har ikke 4k120 passthrough, kan det firmware opgraderes?
    • har ikke chromecast (mindre problem)
    • Flere pre out muligheder (ikke så relevant pt.)
    • Blutooth - begge veje. Dvs. at bruge trådløst headset til at høre lyd fra TV. Rigtig smart, til når familien er gået i seng...
    • HEOS multirum. Er det godt?
  • Sony DTS-DN1080
    • Billig
    • eARC via firmware
    • Spotify
    • Chromecast
    • ikke Tunein radio (øv)
    • God lydkvalitet (ifølge test)
    • Kun preout til subwoofer
  • Marantz
    • Kan ikke købes i DK pt (nyeste modeller)
  • Pioneer/Onkyo
    • Ikke mange modeller med eARC
    • Stort udvalg
    • Indbygget Chromecast
    • Tunein
    • Spotify
    • Sonos forbindelse (ikke relevant pt)
  • Yamaha
    • Lidt det samme som Pioneer/Onkyo
    • Har ikke helt styr på resten
Jeg kunne være fristet af den billige Sony, men jeg bruger faktisk Tunein radio en hel del, nye via en Squeezebox classic.

Er der nogen der ved om en receiver der i standby lytter på om der kommer noget via Spotify? Det kunne være smart, fremfor at skulle finde fjernbetjeningen frem.
Jeg har en velfungerende Harmony remote, så det er ikke det store problem.
Til top
noerden Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-Juli-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 522
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér noerden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-April-2020 kl. 16:38
Hej
Vil bare lige lukke tråden med at det blev en Denon AVR-X3600h.
Ganske fin opsætning, og den fungerer godt i det daglige, men jeg har heller ikke afprøvet så meget endnu.
To ting:
1. Lyden er markant bedre en min gamle Pioneer SC1223 - mere behagelig, bedre mellemtone og bund. Men det kan også skyldes at Denon'en har en bedre kalibrering.

2. Opsætning. Fungerer egentlig fint. Men jeg kan f.eks. ikke definere at jeg ikke har sidehøjtalere, men kun baghøjtalere. Men det går jeg så ud fra at kalibreringen har fundet ud af. "Den" fortalte mig også at jeg have byttet rundt på et højtalerkabel.
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu