recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV > Indstillinger af TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - LG C9 og Apple TV 4k
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

LG C9 og Apple TV 4k

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
elendil Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 20-Juni-2010
Sted: Lille skensved
Status: Offline
Point: 466
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér elendil Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: LG C9 og Apple TV 4k
    Sendt: 16-December-2019 kl. 09:23
Jeg har nu fået et LG C9 og straks hober alle spørgsmålene sig op. Jeg skal udelukkende bruge C9 som monitor (og gudskelov for det).

De C9-specifikke:
C1) Kan man finde ud af hvilken firmware-version der er den nyeste, hente den og installere den uden at koble skærmen til internet? Jeg går altid med sølvpapirshat og er ikke særlig forhippet på at lukke LG ind i varmen.
C2) Kan man få info om hvad TV’et viser? Ting som framerate, HDR10/DV/SDR osv., så man kan se om formatet faktisk er det man tror det er?
C3) Kan man få C9 til at gå i standby efter kort tid (e.g. 5 mins) uden input?
C4) Man kan vælge HD Deep colour og Game mode (hedder de vist) på en HDMI-kanal. Hvorfor vil man nogensinde IKKE vælge det? What’s the catch?
C5) Flatpanels skriver at ISF expert og Technicolour begge er rimeligt præcise profiler. På mit C9 har jeg ISF Expert Dark, ISF Expert Bright og Technicolour. Jeg gider ikke skifte profiler, hvis jeg kan undgå det. Skal jeg blot gå med technicolour så? Der står i FPs test, at den er præcis til HDR også.
C6) Jeg har svært ved at finde indstillingspunktet for HDMI-styring, hvor man kan vælge hvad der skal styres hvordan, og evt. kan navngive en HDMI-indgang. Kan man overhovedet det?
C7) Jeg regner med blot at køre FP-indstillinger. Er der noget særligt man derudover bør gøre for burn-in osv.? Jeg lader det ikke stå flere dage og vise et statisk billede, men jeg gider omvendt heller ikke ikke bruge TVet.
C8) Hvor finder man simple “test-billeder” eller lignende for at se hvor godt panelet er? Jeg overvejede selv, blot at smide nogle ensfarvede billeder på en USB-pind. Hvad gør man normalt?

Kombinationen med Apple-TV:
A1) ATV popper straks op og foreslår at man slår Dolby Vision til. Når man gør det, kører den også DV i menuerne. Jeg forestiller mig ikke det er godt for burn-in. Skal det være på?
A2) Er der kun DV-support, hvis man har valgt 4k HDR som menu-opløsning, eller vælges det stadig, når man har valgt match hdr og framerate?
A3) Jeg bruger Infuse, som vist nok ikke rigtigt understøtter DV endnu. Hvordan ved man hvad inFuse spytter ud? Det henfører måske nok mest til C2-spørgsmålet.
A4) Jeg kører ATV4k og alt andet gennem receiver, før det når TVet. LGs remote er ringe, og det kunne være fedt hvis TVet kunne tænde og slukke sammen med receiver (bedst med ATV eller PS4, men receiver er OK), men at TVet samtidig IKKE styrer receiver. Dvs. at receiveren bestemt ikke skal slukke hvis TVet slukker. Fx, hvis jeg bruger receiveren til at høre musik fra. Kan man det? Det henfører nok til spørgsmål C6.

Thank you.
Til top
Rasmus Larsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
FlatpanelsDK

Oprettet: 23-Januar-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 4426
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rasmus Larsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-December-2019 kl. 13:59
C1: Kan findes her: https://www.lg.com/dk/support/support-product/lg-OLED55C9PLA

C2: Man skal trykke på fjernbetjenings Info-knap. Desværre er den forbeholdt LGs dyrere fjernbetjeninger. Måske den kan findes i 'quick' menuen på skærmen? Altså den med yderligere knapper

C3: Det skulle den da allerede gerne gøre?

C4: Med Game mode omgår man de fleste af TV'ets kredsløb. De fleste bør alligevel deaktiveres, men generelt man mister man tit visse muligheder for at opnå bedst mulig farvepræcision.

C5: Ja

C6: Det er muligt. Kan desværre ikke huske hvor. LG kalder sin HDMI CEC-styring for SimpLink

C7: Undlad at se TV-kanaler med et kraftigt logo. Slå HUD fra i spil, hvor man kan

C8: Hvad savner du? Jeg har meget liggende og det meste kan jeg også dele :-) Der findes også siden: http://4kmedia.org

A1: Det har intet at sige for burn-in faren. Apple har designet sin brugerflade til både HDR og Dolby Vision, men uden at bruge voldsomt højlys. Faktisk er brugerfladen overordnet en tand mørkere i Dolby Vision end SDR. Dette vidner strømforbruget om. Se eventuelt tabellen 'Strømbrug' i testen Apple TV 4K her: https://www.flatpanels.dk/test.php?subaction=showfull&id=1507031430#4

Grunden til at du ikke bør vælge Dolby Vision er, at nogle apps med egenudviklede videoafspiller ikke kan finde ud af at sætte korrekt flag på deres indhold. Derfor skiftes der ikke tilbage til SDR og indholdet forceres således til Dolby Vision. Du bør sætte boksen til 4K50 SDR som udgangspunkt. Så sikres du bedst billedkvalitet på tværs af tjenesterne.

A2: Det vælges stadig når du har match funktionen fra. Det er netop det unikke ved Apples match-funktioner. Ingen andre TV-platforme kan dette.

A3: Dit TV vil indikere om det slår over i 'HDR' (HDR10) eller 'Dolby Vision'. Det gør det automatisk, hvis indholdet findes i disse formater. Igen, du skal dog sætte output på selve Apple-boksen til 4K50 SDR.

A4: Det kræver, at din receiver har HDMI CEC-styring samt disse muligheder. Jeg tror ikke, at du får held med at opsætte HDMI CEC styring på tværs af så mange led. Så går det typisk galt et sted i kæden. En mulighed kan være at sætte dine HDMI-stik direkte til LG C9 og så outputte lyden via HDMI eARC ned til receiver. Det er idéen med eARC, at man således kan omgå receiveren. Hvis du looper alt igennem din receiver så skal den i øvrigt også have 4K, HDR10 og Dolby Vision passthrough. Ellers klippes det fra før det når TV. Har receiveren det? I næste fase får du desuden problemer med HDMI VRR, hvilket receivere pt. ikke understøtter. Eller med andre ord. Man bør bruge eARC på den længere bane. Smile



Redigeret af Rasmus Larsen - 16-December-2019 kl. 14:01
Til top
elendil Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 20-Juni-2010
Sted: Lille skensved
Status: Offline
Point: 466
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér elendil Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-December-2019 kl. 18:34
Du er sgu en knag!

C1) Mange tak. Jeg ved ikke hvordan de navngiver versioner, men vi er på 4.70 nu, og jeg har 3.60, så jeg må hellere få opdateret.

C2) Naturligvis. Bah! Jeg tjekker lige om jeg kan finde en quick-menu.

C3) Ja, jeg har faktisk ikke prøvet, fordi jeg ikke kunne finde noget relevant menupunkt at slå det til med. Jeg prøver at lade det stå.

C4: Alright. Gør det nogen forskel i det aktuelle tilfælde med C9 og FPs anbefalede indstillinger? Hvis jeg kunne slippe for at ændre i TVets menu hver gang jeg skifter mellem ATV og PS4 ville det være godt.

C8: Well, jeg vil jo egentlig bare sikre mig at panelet ikke er noget lort, inden returfristen udløber. Jeg har ingen specifikke ting i tankerne. Jeg vil bare gerne have at min sne er hvid og ikke gul og den slags. Det er mere for at se om det specifikke panel er ringe, ikke om C9 generelt er godt.

A3: Det indikerer DV, når man sætter ATV til DV, men HDR har jeg ikke set, selvom jeg ville formode det var aktivt. Jeg roder lidt videre.

A4: Suk. Ja, det tænkte jeg nok. Min receiver har ikke eARC, men dog pass-through af HDR og DV. Når PS5 kommer, bliver jeg nok nødt til at opgradere den, men lige nu har jeg ikke behovet. Altså til andet end eARC.

Igen, mange tak for svar. Det er meget værdsat.
Til top
Rasmus Larsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
FlatpanelsDK

Oprettet: 23-Januar-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 4426
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rasmus Larsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-December-2019 kl. 05:46
C1: Ja 4.7 er nyere.

C4: Ahh yes, jeg forstår nu. Det er fordi du kører det hele igennem receiver og så har et enkelt HDMI-kabel fra receiver op til TV, ikke sandt? Fordelen ved at køre HDMI-kabler direkte i TV og så lyden retur til receiver via eARC er, at man derved også kan have forskellige billedprofiler tilknyttet hver HDMI-indgang. Så f.eks. din PS4 altid kører i Spil-tilstand. Der findes i PS4 et system, som automatisk signalerer, at det er en spilkonsol, og jeg mener, at C9 automatisk skulle kunne skifte til spil-profil, når den læser dette signal. Det er dog muligt, at det klippes fra i passthrough via receiver. Prøv eventuelt lige at tjek menuerne vedr. 'Game' på LG C9.

C8: Hvis du vil køre runden, så bør du tjekke med fuldskærmsbilleder/video af hvid, lysegrå, et par forskellige toner af mørkegrå samt de forskellige primær (rød, grøn, blå) og sekundær farver. Man kan eventuelt åbne et billedprogram på PC og så lave nogle jpeg-filer i 3840x2160 med disse farver. De kan vises via USB-nøgler. Jeg har også nogle testvideo med disse farver. Jeg deler dem gerne, men ikke offentligt her på forum. Skriv gerne en mail ( rasmus at flatpanels dk ), hvis det bliver nødvendigt.

A3: Så skulle det virke :)

A4: Ja ingen grund til at opdatere receiver før PS5. Der er ingen receivere med HDMI 2.1 nu. Hele møllen med passthrough hovedpinerne når nye højder, når vi overgår til HDMI 2.1, der også har VRR, QMS mv. Så det er nok smart lige at se tiden an, da de nye spilkonsoller alligevel først kommer i slutningen af 2020.
Til top
elendil Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 20-Juni-2010
Sted: Lille skensved
Status: Offline
Point: 466
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér elendil Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-December-2019 kl. 18:22
LG skal da have at deres update var let og smertefri.

C4: Ja, præcis. Min receiver (Yamaha RX-A870) har 2xHDMI out, så jeg tænkte kortvarigt, at jeg kunne lave noget smart, men det går helt ad helvede til. Den kan semi-huske hvilket HDMI-output der hører til hvilken "scene", men ikke helt alligevel, og så gætter den og... ja, så er det noget lort. Slår man HDMI control til, går det helt agurk med ting der tænder og slukker i en pærevælling. Det kunne være man skulle arbejde lidt med den del inden for standarden, så det rent faktisk bliver til at sætte op.

Jeg går tilbage til eet HDMI-kabel fra receiveren, tror jeg, og så må jeg køre "game mode" altid. Det går nok.

C8: Yes, thank you. Jeg skriver dig en mail.

Jeg tror kun jeg har eet spørgsmål tilbage nu. I ATV 4k settings kan man vælge colur mode (mener jeg det hed). Der kan man vælge YGBGBRBGGBRGRBRBG (ca.) eller RGB High eller RGB low. Hvad bør jeg vælge der?
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu