recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Surround til indbygning og nem Tv lyd
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Surround til indbygning og nem Tv lyd

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Epsi Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 25-Januar-2007
Status: Offline
Point: 291
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Epsi Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Surround til indbygning og nem Tv lyd
    Sendt: 18-December-2019 kl. 09:52
Hej
Jeg skal til at renovere min stue, og har samtidig mulighed for at indbygge tv og højttalere ind i væggen. Det synes jeg lyder meget tiltalende. Jeg har i forvejen KEF T205 surround højttalere som jeg typisk bruger når jeg skal se film. Disse er jeg glade for. 
Til alm tv, bruger jeg lyden fra fjernsynet, da det er mere diskret, og jeg ikke gider høre nyheder eller sport i surround. Jeg har overvejet en soundbar, men tv lyd har været ok. 
Til musik, afspiller jeg via Sonos, da det er nemmere, og jeg synes lyden fra SONOS er god. 

Den fremtidige løsning skal også gerne være nem. Jeg har overvejet at investere i SONOS til indbygning, men de har ikke en soundbar til indbygning, og jeg er rimelig hooked på at anvende en soundbar da lyden fra fjernsynet selv kommer ud fra via denne. Jeg synes det er for bøvlet at skulle tænde flere devices bare for at se tv. 
Jeg har så overvejet deres indbygningshøjttelere, men deres AMP kan ikke tilsluttes alle højttalere. 

Jeg har derfor brug for jeres hjælp. 

Hvad vil I anbefale til indbygning hvor kravet er:

  • Fornuftig lyd fra tv via stereo eller mindre (eksempelvis soundbar eller lignende)
  • Mulighed for at spille musik på en nem måde. Gerne via Sonos. 
  • Mulighed for god surround

Jeg håber mine behov er nogenlunde til at forstå. 

På forhånd tak
Til top
KevinL Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 14-August-2014
Sted: Esbjerg
Status: Offline
Point: 364
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KevinL Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-December-2019 kl. 17:08
Hej Epsi

Jeg står selv i lidt lign. Situation, og jeg følger lige med i dit opslag for at se om der dukker noget op jeg kan bruge :)

Synes virkeligt at det er svært at finde noget info. Jeg har dog fået af vide i den lokale B&O butik at, siden de er "nye" i indbygnings højtalere, så kunne de måske være behjælpelige i et eller andet omfang.

Jeg har selv lavet et opslag, dog uden at modtage noget brugbart konstruktivt kristik
Til top
Monsterslam Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 12-Juni-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 556
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Monsterslam Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-December-2019 kl. 09:45
Din receiver skulle jo gerne sørge for at lyden kommer fra dine fronter når du ser nyheder, sport etc. da det bliver sendt ud i stereo. Så hvis du får lyd i alle højtalere, når du ikke ser film er der noget galt med din opsætning. Jeg ville aldrig bruge TV'ets højtalere, da de er alt for ringe med mindre du har et B&O tv.

Synes det giver god mening at finde indbygningshøjtalere hvis det er det man er til, men TV'et ville jeg nu lade hænge på væggen, da det nok skiftes ud oftere. 

Så jeg ville tage ud at høre forskellige indbygningshøjtalere i butikkerne (hifiklubben, tapeconnection etc). Ellers skal du bruge en receiver til 5.1 eller flere kanaler hvis du er ude i det. Du kan evt sætte en sonos port til, så har du sonos på dit surround setup også. Det vil også klare TV lyden, da receiver vil spille i de korrekte højtalere.

Go' jul
Til top
Meier Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 09-Juli-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 195
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Meier Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-December-2019 kl. 10:52
Oprindeligt skrevet af Epsi Epsi skrev:

Jeg har overvejet at investere i SONOS til indbygning, men de har ikke en soundbar til indbygning, og jeg er rimelig hooked på at anvende en soundbar da lyden fra fjernsynet selv kommer ud fra via denne. Jeg synes det er for bøvlet at skulle tænde flere devices bare for at se tv. 
Jeg har så overvejet deres indbygningshøjttelere, men deres AMP kan ikke tilsluttes alle højttalere.

Hvorfor skulle AMP ikke kunne tilsluttes en indbygningshøjttaler?
Bøvlet med Sonos ervel mere, at de ikke understøtter f.eks 5.1, men hvis du bruger en Conect til en surround reciever, så kan du få både Sonos lyd og TV lyd ind recieveren og så tilslutte de indbygningshøjttalere du ønsker? 
Til top
Epsi Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 25-Januar-2007
Status: Offline
Point: 291
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Epsi Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Januar-2020 kl. 20:11
Okay, så skal jeg lige opsummere for at forstå det. 

Jeg køber en Sonos Port (erstatning for Connect) til at håndtere Sonos lyd, som den så sender ud på min 5 højttalere? Den tilsluttes min eksisterende recevier, som er en Yamaho RXA820. Skal jeg så tænde min receiver inden, eller kan det gøres automatisk?

Tv lyd føres til receiver via line in og styres med Logitech Harmony

Surroundlyd køres via receiver
Til top
Monsterslam Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 12-Juni-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 556
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Monsterslam Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Januar-2020 kl. 13:55
Din receiver samt tv har vel ARC. Så hdmi fra receiver til tv og alt andet gøjl sætter du til receiveren. Sonos port sætte du ligeledes til receiver med phono stik og et jackstik kabel mellem begge. På porten skulle den gerne have en 12V trigger. Den sætter du til i receiverens trigger in. Så starter receiver når du afspiller fra fx mobil til sonos port.
Til top
Epsi Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 25-Januar-2007
Status: Offline
Point: 291
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Epsi Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Januar-2020 kl. 14:53
Okay tak, det forstår jeg. 
Jeg kan dog se at min receiver ikke har 12v trigger in. Generelt synes jeg det er svært finde en surround receiver med det? 
Kender I nogle som kan gøre det? Kunne jeg evt. anvende dette i stedet? 

AUDIOPHONICS Trigger 12V 230V Slave Power Supply Device

Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu