recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Projektorer
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Spængt pære
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Spængt pære

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Bromberg Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 18-Februar-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 292
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bromberg Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Spængt pære
    Sendt: 15-Januar-2020 kl. 07:57
Hej!
Som nogen har oplevet, springer en pære i en projektor ikke bare som en almindelig pære, men den eksploderer bogstavelig talt. Det sender jo en masse skidt ud i projektoren.

Jeg var så heldig at pæreren i min HW65es sprang her den anden dag. Meget irriterende.

I forhold til at starte den op igen, er der da noget jeg skal være opmærksom på?

Den er rengjort med støvsuger, og tørret af på de dele der har med billedet at gøre.
Skal den blæses igennem med tryk luft, kan man tørre panelet af uden at ridse det. Eller andet?

Forslag modtages gerne.

MVH
Til top
jacobe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-Februar-2006
Sted: Lund, Sverige
Status: Offline
Point: 1858
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jacobe Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Januar-2020 kl. 12:39
Oprindeligt skrevet af Bromberg Bromberg skrev:

Skal den blæses igennem med tryk luft ...

NEJ!!! Gør for guds skyld ikke det. Der er stor risiko for at du blot blæser støv ind i linsemaskineriet, som du så igen skal skille hele lortet ad for at kunne fjerne. Jeg ved ikke hvor mange historier jeg efterhånden har læst på diverse fora om, hvordan folk har gjort støvproblemer værre ved at blæse mere støv ind med trykluft.
Jeg ved hvad jeg taler om, jeg har selv læst det på nettet!
Se vores hyggelige hjemmebiograf :)
Til top
Bromberg Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 18-Februar-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 292
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bromberg Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Januar-2020 kl. 12:43
Så var det godt jeg spurgte inden jeg gjorde det, tak for advarslen.
Når du så har læst så meget om det, har du da nogen gode råd til hvad jeg ellers bør gøre?
Til top
jacobe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-Februar-2006
Sted: Lund, Sverige
Status: Offline
Point: 1858
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jacobe Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Januar-2020 kl. 13:05
Mnarh, det er nu ikke fordi jeg har læst specielt meget om netop rens efter sprængte pærer. Men jeg har haft store problemer med støv i en tidligere projektor og gjorde en del research i dén sammenhæng, og læste derfor adskillige historier om folk som havde haft samme problem og gjort det endnu værre ved at bruge trykluft.

Omvendt, så har jeg også læst om folk, som har blæst ind i deres maskiner uden problemer. Så det kan sagtens komme an på, hvilken slags/mærke projektor man har.

Har desværre ikke umiddelbart andre gode råd, da jeg - 7, 9, 13 - ikke har prøvet at sprænge en pære endnu. Men baseret på, hvad jeg har læst, ville jeg personligt aldrig bruge trykluft i en projektor.

Håber det løser sig.
Jeg ved hvad jeg taler om, jeg har selv læst det på nettet!
Se vores hyggelige hjemmebiograf :)
Til top
Bromberg Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 18-Februar-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 292
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bromberg Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Januar-2020 kl. 14:28
Mange tak for input!

Ja, jeg krydser også fingre for det.
Til top
Supergris Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 10-December-2006
Sted: Esbjerg
Status: Offline
Point: 1464
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Supergris Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Januar-2020 kl. 21:01
Det håber jeg så ikke sker for mig; jeg har samme projektor som dig, og pæren har kørt over 9500 timer, så har længe gået og overvejet at skifte den, inden det evt. går galt.
Hvor længe kørte din, og hvor plejer du at købe pærer?

EDIT.
Så skete det, efter små 3 år, uden den en eneste gang har slået en forkert prut, afgik pæren ved døden; heldigvis uden stort drama, andet end den lukkede ned og efterfølgende blinkede 3 gange rødt...


Redigeret af Supergris - 17-Januar-2020 kl. 07:08
Min hjemmebio:
Sony HW65ES, GrandView 112" lærred, Vincent LS-310 fronter, Vincent LS-112 sub, Vincent LS-206 center, B&W Solid surround, Sony DA5400ES, Primare A 30.5, Nvidia Shield TV.







Til top
Bromberg Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 18-Februar-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 292
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bromberg Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Januar-2020 kl. 08:47
Jeg læste godt dit indlæg om de 9000 timer i en anden tråd, og det tog toppen af min bekymring, da min kun havde kørt lige under 4500 timer. Men så mandag aften sagde det knald.

Jeg købte min pære hos projektorpaerer.dk og de er meget flinke og venlige, men svenske. Der står de sender med dhl Express men det var altså UPS. Og hvis der er et selskab jeg ikke kan døje, så er det dem. De fatter ikke at levere en pakke, og 50% af gangene er indholdet stjålet.
Men pæren jeg fik, er af samme mærke som den der sad i, Philips mener jeg, uden at kunne huske det. Så påstanden om at det er en originalpære med uoriginalt hus virker til at være sand.
Pæren lyser rigtig fint i min optik, no pun
Til top
Supergris Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 10-December-2006
Sted: Esbjerg
Status: Offline
Point: 1464
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Supergris Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Januar-2020 kl. 12:48
Ok, ja det er også der, jeg har købt flere gange tidligere, til mine venner og mig selv.
Det lader til at være et enkeltmandsfirma, han kører som sidegesjæft, hvor der ikke altid er styr på at sende ordrebekræftelse mm., men pæren er kommet frem i alle tilfælde, og som du nævner, ligner pæren til forveksling den originale med samme stempel på.
Min lillebrors (Sony HW55) holdt kun 1700 timer, men det er ikke helt samme pære...

Min hjemmebio:
Sony HW65ES, GrandView 112" lærred, Vincent LS-310 fronter, Vincent LS-112 sub, Vincent LS-206 center, B&W Solid surround, Sony DA5400ES, Primare A 30.5, Nvidia Shield TV.







Til top
Mefisto Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-August-2016
Status: Offline
Point: 1608
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mefisto Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Januar-2020 kl. 17:54
Jeg har haft en lampe der eksploderede. Det gav en masse små glasskår. Jeg lavede en smalt mundstykke til støvsugeren af et stykke pap og sugede det op. Projektoren virkede fint igen med en ny lampe som jeg fik epson til at betale. De kan godt betale sig at reklamere, selvom man unden for garnati.
Til top
Supergris Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 10-December-2006
Sted: Esbjerg
Status: Offline
Point: 1464
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Supergris Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Januar-2020 kl. 18:37
Hvorfor i alverden dækkede de det?
Det er vel ikke nogen hemmelighed, at det kan ske, og kan ikke se nogen grund til, det burde være dækket, efter garantien er ophørt, men fedt for dig...
Min hjemmebio:
Sony HW65ES, GrandView 112" lærred, Vincent LS-310 fronter, Vincent LS-112 sub, Vincent LS-206 center, B&W Solid surround, Sony DA5400ES, Primare A 30.5, Nvidia Shield TV.







Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu