recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Baghøjtaler 5.1
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Baghøjtaler 5.1

 Besvar Besvar Side  <12
Forfatter
Besked
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Marts-2011
Status: Offline
Point: 4414
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Januar-2020 kl. 13:07
Hvis du går efter familiehygge og ikke det perfekte bioresultat, kan du sagtens bruge bagvæggen. Du sidder meget tæt på din højre sidevæg, så dén placering er dårlig i sig selv (selvom den overholder Dolby's guidelines).

Begge ting nedenfor skal være overholdt for at det er så optimalt som muligt hvis du sætter dem på bagvæg:
 - Placeret symmetrisk ift sofa
 - Placeret så bredt som (dvs. maksimér vinklen mellem dem uden at gå på kompromis med ovenstående punkt)


Redigeret af Jonas_h - 29-Januar-2020 kl. 13:08
Til top
Supergris Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 10-December-2006
Sted: Esbjerg
Status: Offline
Point: 1464
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Supergris Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Januar-2020 kl. 15:11
Jeg kan se, I har bragt Alien(s) på banen i tråden.
Den havde jeg på Super 8 i sin tid, som jeg har set hundredvis (måske tusind) gange, dog i en stærkt redigeret udgave, som kun varede i omkring 17 - 18 min.
Min lillebror og jeg kunne de fleste replikker udenad, så den står som et kært minde fra en svunden tid, hvor film ikke blot var noget, man blev serveret på kommando...

"Ash, can you hear me?"
"Yes, I can hear you!"  :)

"Here Kitty, Kitty..."
Min hjemmebio:
Sony HW65ES, GrandView 112" lærred, Vincent LS-310 fronter, Vincent LS-112 sub, Vincent LS-206 center, B&W Solid surround, Sony DA5400ES, Primare A 30.5, Nvidia Shield TV.







Til top
noerden Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-Juli-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 522
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér noerden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-April-2020 kl. 17:14
Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:

Hvis du går efter familiehygge og ikke det perfekte bioresultat, kan du sagtens bruge bagvæggen. Du sidder meget tæt på din højre sidevæg, så dén placering er dårlig i sig selv (selvom den overholder Dolby's guidelines).

Begge ting nedenfor skal være overholdt for at det er så optimalt som muligt hvis du sætter dem på bagvæg:
 - Placeret symmetrisk ift sofa
 - Placeret så bredt som (dvs. maksimér vinklen mellem dem uden at gå på kompromis med ovenstående punkt)


Tja, jeg har genoptaget det med højtaler.
Udfordringen er det du beskriver - symmetrisk, og dermed samme afstand til lytteposition.
Kan en kalibrering tage højde for at den ene højtaler er 1m, og den anden 3m fra en lytteposition? Jeg forestiller mig det bliver noget rod, selvom man kunne få en med en god spredning.
Hvad hvis man placerede to oppe i loftet (Atmos), og de derved fik næsten samme afstand til lytteposition?
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Marts-2011
Status: Offline
Point: 4414
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-April-2020 kl. 18:32
Du kan korrigere for afstand men ikke vinkel. Og vinklerne er det vigtige når surroundeffekterne 'placeres' i lydbilledet.
Til top
noerden Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-Juli-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 522
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér noerden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-April-2020 kl. 18:41
Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:

Du kan korrigere for afstand men ikke vinkel. Og vinklerne er det vigtige når surroundeffekterne 'placeres' i lydbilledet.


Jeg tænkte nok at kunne placere højtalere i rette vinkel med nogle beslag - og så skal jeg finde mindre nogle med mellemstor spredning
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <12
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu