recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Smart TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Youtube HDR på Apple TV 4K
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Youtube HDR på Apple TV 4K

 Besvar Besvar Side  <1 234
Forfatter
Besked
Rasmus Larsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
FlatpanelsDK

Oprettet: 23-Januar-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 4426
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rasmus Larsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Februar-2020 kl. 09:49
Oprindeligt skrevet af Lars N Lars N skrev:

Hvordan kan man egenlig vide om man ser HDR på et nyere TV? Et TV skriver sjældent hvilket format det afspiller ligesom en projektor f.eks gør.
På mit TV synes jeg at der er markant forskel på Netflix SDR og HDR, men fornemmer lidt at Youtube HDR afspilles som SDR, men det jo svært at se eller bevise...Confused

Flere TV-producenter angiver, om signalet er slået over i HDR, med et lille HDR eller Dolby Vision logo oppe i hjørnet af TV'ets billede. På TV fra producenter, som ikke gør dette, kan man typisk trykke på info-knappen på fjernbetjeningen eller gå ind i TV'ets billedmenu og se om der er detekteret et HDR-signal (indstillingerne vil så være anderledes og der angives typisk HDR et sted øverst i menuen). Sidstnævnte er f.eks. tilfældet for Sony TV.

Nogle afspillere, herunder Apple TV, har en fantastisk debug-funktion, hvis man vil nørde. Debug-funktionen viser kildens format, bitrate mv. Det er den som er brugt til at lave denne oversigt over billed/lydkvalitet på diverse danske og internationale streamingtjenester: https://www.flatpanels.dk/flatforum/viewtopic.php?p=277294#p277294
Til top
csell Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4576
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér csell Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Februar-2020 kl. 11:21
Oprindeligt skrevet af Rasmus Larsen Rasmus Larsen skrev:

Det er ikke noget jeg ved med sikkerhed (ift. YouTube), men jeg vil tro, at idet boksen er baseret på mobil-Android - ikke Android TV - så vil den identificere sig som en mobilenhed overfor YouTube. Da der ingen grund er til at sende 4K til en mobilenhed -men HDR stadig kan give et løft - så er det sikkert streamingserveren. der afgør, at der højest skal sendes 1080p HDR igennem.

Hej.

Mange tak for det gode svar Rasmus. 

Jeg har hidtil overvejet om det kunne have noget at gøre med begrænsninger i HDMI forbindelsen at gøre?
Jeg ved ikke hvilken Bit Bredde og Color Sub Samling YouTube sender 4K HDR i. Men her er et link, som påstår, at ikke alle kombinationer af  Bit Bredde og Color Sub Samling er mulige via HMDI?


Kan der være noget om det således, at det er nemt at vise Youtube i 4K HDR på et TV, men ikke at sende det fra en boks og til et TV via HDMI?

Hilsen Carsten.

Til top
Lars N Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 08-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 307
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Lars N Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Februar-2020 kl. 12:01
Oprindeligt skrevet af csell csell skrev:


Kan der være noget om det således, at det er nemt at vise Youtube i 4K HDR på et TV, men ikke at sende det fra en boks og til et TV via HDMI?

Hilsen Carsten.



Man kan se hvad der kræves af HDMI hastighed på denne oversigt:


Redigeret af Lars N - 21-Februar-2020 kl. 12:06
Til top
Rasmus Larsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
FlatpanelsDK

Oprettet: 23-Januar-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 4426
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rasmus Larsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Februar-2020 kl. 12:32
YouTubes 4K HDR streames mig bekendt i 10-bit og 4:2:0, så her løber man ikke ind i begrænsninger ved HDMI 2.0.

Det er først i 4K ved RGB (4:4:4) og 10-bit, at man løber ind i begrænsningerne på HDMI 2.0 og skal over på HDMI 2.1. RGB bruges dog ikke til distribution i videoverdenen. Det forbeholdes i dag PC'er, som dog omvendt ikke rigtig er trådt ind i HDR-universet (hvorfor man i praksis stort set altid snakker RGB 8-bit på PC).
Til top
csell Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4576
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér csell Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Februar-2020 kl. 13:36
Oprindeligt skrevet af Lars N Lars N skrev:

  Jeg benytter en Apple TV 4K som kilde til min projektor. 


Hej.

Jeg har kigget mere i mine egne første links på side 1.


Som ShawnDex skrev for 12 mdr siden:
QUOTE:  'Like you said 4k hdr is supported on Mi Box S using Smart YouTube'

Her er et link med både download af apk og mere information til Smart YouTube:


( Du kan evt bruge Google translate til at oversætte, nogle af alle de Rusiske bruger kommentarer.)

Og efter linket skriver ShawnDex QOUTE: 'you run this on Android TV device in this case Mi Box S.'

Så med ovenstående information, må en Mi Box S være et bud, på en løsning for YouTube 4K HDR på din projektor.

Hilsen Carsten.



Redigeret af csell - 21-Februar-2020 kl. 13:36
Til top
TBC1 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-Februar-2009
Status: Offline
Point: 1970
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér TBC1 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Februar-2020 kl. 16:39
Oprindeligt skrevet af Rasmus Larsen Rasmus Larsen skrev:

Jeg tror ikke, at AV1-dekodere bliver bagudkompatible med VP9. En HEVC-dekoder er heller ikke bagudkompatibel med MPEG4. Det er en anden teknologi- og rettighedspulje.


Det er helt sikkert en anden rettighedspulje, ja. Og nye codecs introducerer ikke alene nye teknologier, men udbygger og forfiner også på de eksisterende i de ældre/forudgående codecs. Så mange af teknikkerne går altså igen og udvides i de nyere formater og der bliver som reglen lagt nye og mere komplekse lag ovenpå de eksisterende teknikker med de nyere formater, plus de får tilført ekstra teknikker der slet ikke var til stede i det ældre format. Også HEVC og AVC, benytter sig af mange fælles teknikker, HEVC blot langt mere fleksibelt og der er også bredere [end nedenstående] vifte af teknikker der er gået igen fra AVC til HEVC og udvidet i HEVC. HEVC er reelt en udvidelse af koncepterne i MPEG-4 AVC. Og det samme vil være tilfældet med VP10 vs VP9. Så har man hardware understøttelse for alle de nye udvidelser (foruden de direkte nye tilføjede teknologier) vil vejen være meget kort og ligetil for hardwareunderstøttelsen af de ældre mindre udbyggede versioner og det ville være direkte mærkeligt at se en chip blive produceret med hardware understøttelse implementeret for det nyere men ikke det ældre format i serien.

"The primary changes for HEVC [over AVC] include the expansion of the pattern comparison and difference-coding areas from 16×16 pixel to sizes up to 64×64, improved variable-block-size segmentation, improved "intra" prediction within the same picture, improved motion vector prediction and motion region merging, improved motion compensation filtering, and an additional filtering step called sample-adaptive offset filtering. Effective use of these improvements requires much more signal processing capability for compressing the video" - https://en.wikipedia.org/wiki/High_Efficiency_Video_Coding#Concept

Tilsvarende med AV1: "It was developed as a successor to VP9 by the Alliance for Open Media" [..]  "Building on the codebase of VP9, AV1 incorporates additional techniques" [..] "Based on Google's VP9 AV1 incorporates additional techniques that mainly give encoders more coding options to enable better adaption to different types of input." https://en.wikipedia.org/wiki/AV1

...Pointen er at hvis man har en chip med HECV understøttelse vil det i praksis, selv trods royalty implikationerne, nærmest være utænkeligt, at den ikke også samtidigt havde indbygget AVC hardwareunderstøttelse, selv om det at 'the end of the day' er at betegne som 'en anden [ny] teknologi [bygget oven på den ældre] - og en [helt anden] rettighedspulje'. Selve tidsperspektivet, hvornår chippen er designet, spiller så en helt afgørende faktor og forklarer hvorfor det kun er nyere TV fra ca 2016 og frem der har VP profile 2 i deres chips da profile 2 er nyere end profile 0 og 1 og hvorfor vi kan regne med VP9 [og AVC og HEVC] hardware understøttelse i nye chips med AV1 hardware understøttelse. En AV1 hardware understøttende chip uden VP9 understøttelse ville virkeligt være en helt uforståelig kuriositet, særligt i betragtning af at der er tale om et royalty-frit format. 

Oprindeligt skrevet af Rasmus Larsen Rasmus Larsen skrev:

Så hvis vi skal have YouTube's 4K HDR streaming på enheder med AV1 (men uden VP9-2), så skal YouTube med al sandsynlighed også reenkode sine videoer i AV1.
Jeg håber virkeligt at Google kan udtænke en funktion hvor de kan nøjes med en ny container med nye identfiers, så AV1 ecoderen fortsår hvad det er den skal se og decode, eller alternativ bare beholder det som VP9 - Jeg tror teoretisk set ikke at de strengt nødvendigvis behøver et full-blown reencode af alle elementer, men at meget i encodets elementer kan genbruges og fungere som en mindre effektiv og mere primitivt encoded AV1 stream, hvis streamen nyfortolkes/ompakkes til AV1 identifikation og AV1 entropi - Så det ville ikke undre mig hvis transcodingen til AV1 ville kunne gøres uden tab af kvalitet modsat et regulært full-blown pak-ud-og-komprimer-igen reencode.

Men fraset denne spekulation, så tænker jeg som sagt alligevel, at det ville være særdeles overraskende hvis vi ser en chip udkomme med AV1 hardwareunderstøttelse der ikke også samtidig indeholder VP9 [og HEVC og AVC] hardware understøttelse - Så spørgsmålet er om Google overhovedet behøver røre en finger.

En anden snak er om Google stadig har alle originalfilerne de har encodet fra? Når jeg som uploader til YouTube er det gerne et lossless arbejds format (FFV1, Lagarith, UT-Video, 'crf 0' AVC eller '-lossless' x265 - Ja, de 2 sidstnævnte normalt lossy encodere har inbygget mulighed for lossless encoding) der fylder til tider flere hundrede GB for bare 10 minutter og som så ender laaangt under 1 GB når Googles servere har tygget dem færdigt. Og endnu flere uploader vel også deres videoer som near-lossless MP4 i de anbefalede 63-68 mbps for at sikre det bedste encode. Har YouTube virkelig kapacitet til at bevare alle disse store originale uploads? Hvis de har er det jo ligetil at lave et måske endog ligefrem bedre AV1 encode. Men med tanke på de mange gamle videoer der ligger på YouTube i rædderlig encode kvalitet er der jo ikke noget der tyder på en praksis med at opgradere encodet som nye standarder og kvalitetsparametre er blevet bedre på tjenesten over tid. De gamle klip ligger der jo stadig i direkte rædsomme encodes.

Oprindeligt skrevet af Rasmus Larsen Rasmus Larsen skrev:

Foruden VP10, så indeholder AV1 er også komponenter fra Mozillas Daala and Ciscos Thor formater. Og er naturligvis dækket ind af en masse patenter, som puljen af selskaber bag AV1 ejer eller hævder at eje. Organisationen er smart opbygget på den måde, at alle aktører som støtter op om AV1 samtidig fraskriver sig krav på senere at kræve patentbetaling for teknologi brugt i AV1. Det tegner godt ift. endelig at få et videoformat, som ikke er sovset ind i patenter og rettigheder, og som samtidig er frit at bruge i praksis.


Ja, det er en god ting Smile


Redigeret af TBC1 - 21-Februar-2020 kl. 18:31
PC:7800X3D,RTX4090 GB-Gaming OC,32GB DDR5@6K-CL30,LG CX
Stue:JVC N7,StudioTek 130,Denon AVR4308,Bladelius Ymer,B&W 803D,SVS PB16-Ultra,DMR-UBC80,Shield 2019
Sovevær.:KD-65AF8,HTP-075,ATV4K
Til top
csell Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4576
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér csell Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Februar-2020 kl. 19:51
Hej.

Der findes et alternativ til Smart YouTube. Det hedder YouTube Vanced.
Her har man mulighed for ar 'Force VP9 or HDR and vice versa' samt at 'Override Maximal Resolution'.

Her er flere links med yderlig information:




Og her er et link til Download af de forskellige udgaver:


Hilsen Carsten.

Til top
Nagash Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 24-Oktober-2007
Sted: Hillerød, DK
Status: Offline
Point: 6048
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Nagash Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Februar-2020 kl. 16:26
Oprindeligt skrevet af csell csell skrev:

Hej.

Der findes et alternativ til Smart YouTube. Det hedder YouTube Vanced.
Her har man mulighed for ar 'Force VP9 or HDR and vice versa' samt at 'Override Maximal Resolution'.

Her er flere links med yderlig information:




Og her er et link til Download af de forskellige udgaver:


Hilsen Carsten.


Men virker YouTube Vanced og eller Smart YouTube så på en Android TV boks, når de styres med remote. Det er jo ikke så fikst med en touch app på sådan en boks.

Og fint nok man kan tvinge VP9 og HDR, men vil det så virke uden hak eller problemer på hardware der ikke er lavet til det?


EDIT: Dit forslag til YouTube Vanced er noget bras til TV. Den ser kun ud til at være touch styret.
Smart YouTube er derimod netop lavet til TV og ikke touch.

Redigeret af Nagash - 22-Februar-2020 kl. 16:30
Til top
csell Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4576
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér csell Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Februar-2020 kl. 18:18
Tak Nagash.

Du har ret. YouTube Vanced blev nævnt af ShawnDex, i den samme tråd som Smart Youtube.
Overskriften var 'Mi box YouTube hdr' men jeg var IKKE opmærksom på at det er for en Android mobil.

Så jeg ved ikke om det evt virker med en Fly Mouse som Logitech K400 Plus eller lignende?

Eller med Cetus Play som jeg allerede bruger til at styre min meget billige Android Boks, fra min
Android Mobil eller min Android Tablet. Der er dog en enkelt Key, som virker på min Remote, men ikke
via Cetus Play.


Så jeg plejer at bruge Cetus Play sammen med en trådløs USB Mus, forbundet direkte til Android boksens USB 2.0 indgang.

Men jeg er næsten sikker på at YouTube Vanced vil virke på min gamle Lenove Android Tablet med mini HDMI Ud. Men det er ikke HDMI 2.0

Men du har ret i, at Smart YouTube er lavet til TV, og derfor må være første valg.

Hilsen Carsten.

Til top
Nagash Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 24-Oktober-2007
Sted: Hillerød, DK
Status: Offline
Point: 6048
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Nagash Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Februar-2020 kl. 04:30
Alt der ikke kan styres med en almindelig fjernbetjening, kommer ikke ind i mit system. Der findes bare ikke noget der skriger mere bebumset jomfru med neckbeard, end når der er keyboard og mus i en hjemmebiograf. Jeg har for meget respekt for mig selv til at bringe sådan noget ind i stuen LOL

Redigeret af Nagash - 23-Februar-2020 kl. 04:36
Til top
Rasmus Larsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
FlatpanelsDK

Oprettet: 23-Januar-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 4426
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rasmus Larsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Februar-2020 kl. 08:15
TBC1:
Jeg kender skam historikken bag både HEVC og AV1. Min pointe var, hvad der i praksis er gældende, hvilket jo er det relevante for seerne. Implementering af HEVC i et forbrugerprodukt dikterer ikke, at samme skal håndtere MPEG4 og MPEG2. HEVC-chippen kan i sig selv heller ikke per automatik. I praksis sikrer de fleste aktører dog alligevel implementering af tidligere formater, såfremt de stadig er aktuelle. Det vigtige her er dog, at man som køber ikke er sikret bagudkompatibilitet og man kan derfor ikke gå ud fra, at det er tilfældet. Mig bekendt dikterer AV1 heller ikke bagudkompatibilitet med VP9.

Jeg husker, at YouTube i de tidlige dage for 4K-video kun tilbød  videoer, som var uploadet efter implementering af VP9, i VP9. 4K-video, som var uploadet før, lå i MPEG4 (og kunne kun ses på PC - ligesom YouTubes 8K i dag). Jeg ved ikke om de senere gik tilbage og reenkodede kataloget, men det har de da formentlig gjort. Måske har de en masterfil liggende i en periode på serverne, sikkert ikke i fuld kvalitet, men sikkert bedre end de streams, som de tilbyder. Hvis ikke, så tror jeg dog ikke, der er nogen som bemærker, at de reenkoder til AV1 fra en lossy version. YouTube er jo trods alt mest en kilde til brugergenereret indhold :-)


Redigeret af Rasmus Larsen - 24-Februar-2020 kl. 08:15
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 234
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu