recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Teknik & Teori
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Kabelsko med "modhager" - hvad er tricket?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Kabelsko med "modhager" - hvad er tricket?

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
jacobe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-Februar-2006
Sted: Lund, Sverige
Status: Offline
Point: 1858
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jacobe Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Kabelsko med "modhager" - hvad er tricket?
    Sendt: 25-Februar-2020 kl. 11:56
Jeg er i gang med at recappe mine højttalere og skal i den forbindelse afmontere en hel del fladstik/kabelsko. De har alle sådan en lille "modhager" som gør, at de sidder bedre fast, men de er så også pissesvære at afmontere! Jeg ved at mange ødelægger terminalerne i forsøget på at afmontere stikkene - det vil jeg helst undgå! Så, hvad fanden er tricket til nemt at tage de stik af terminalen??




Redigeret af jacobe - 25-Februar-2020 kl. 14:13
Jeg ved hvad jeg taler om, jeg har selv læst det på nettet!
Se vores hyggelige hjemmebiograf :)
Til top
Prasmus Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 28-December-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 537
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Prasmus Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Februar-2020 kl. 14:00
Hvis det er den normale type, dem som jeg tænker på, så skal du i stedet for at bare at trække til bare vrikke fra side til side samtidig med at der trækkes. Der er lidt slør i fæstningen som gør at der kan vrikkes.

Jeg ved ikke om der er bedre måder eller om det faktisk er den type du har gang i.
Til top
noerden Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-Juli-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 522
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér noerden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Februar-2020 kl. 14:01
Oprindeligt skrevet af jacobe jacobe skrev:

Jeg er i gang med at recappe mine højttalere og skal i den forbindelse afmontere en hel del fladstik/kabelsko. De har alle sådan en lille "modhager" som gør, at de sidder bedre fast, men de er så også pissesvære at afmontere! Jeg ved at mange ødelægger terminalerne i forsøget på at afmontere stikkene - det vil jeg helst undgå! Så, hvad fanden er tricket til nemt at tage de stik af terminalen??


Hejsa
har du mulighed for at lægge et billede op af dem?
Til top
jacobe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-Februar-2006
Sted: Lund, Sverige
Status: Offline
Point: 1858
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jacobe Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Februar-2020 kl. 14:14
Oprindeligt skrevet af noerden noerden skrev:

Oprindeligt skrevet af jacobe jacobe skrev:

Jeg er i gang med at recappe mine højttalere og skal i den forbindelse afmontere en hel del fladstik/kabelsko.
Hejsa
har du mulighed for at lægge et billede op af dem?

Første indlæg opdateret med fotoSmile
Jeg ved hvad jeg taler om, jeg har selv læst det på nettet!
Se vores hyggelige hjemmebiograf :)
Til top
noerden Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-Juli-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 522
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér noerden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Februar-2020 kl. 16:43
En spids bidetang?

Skal du genbruge stikkene? - ellers ville jeg bare klippe dem af. Der skal vel også "frisk" ikke-oxideret kobber i de nye stik?
Til top
JørgenT Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 21-Marts-2004
Sted: 9530, DK
Status: Offline
Point: 5196
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JørgenT Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Februar-2020 kl. 16:45
Oprindeligt skrevet af jacobe jacobe skrev:

Jeg er i gang med at recappe mine højttalere og skal i den forbindelse afmontere en hel del fladstik/kabelsko. De har alle sådan en lille "modhager" som gør, at de sidder bedre fast, men de er så også pissesvære at afmontere! Jeg ved at mange ødelægger terminalerne i forsøget på at afmontere stikkene - det vil jeg helst undgå! Så, hvad fanden er tricket til nemt at tage de stik af terminalen??
Jeg har også bandet over den type, det var vist en gammel mikrobølgeovn jeg ophuggede. Smile

Normalt er der kun en lille "bule" der trykker ind mod fordybning. Her var der en flig/tap vinkelret ind i hul i modpart, og de sidder meget fast (sandsynligvis stærkstrøm sikkerheds krav i mikrobølgeovn)
Fidus er at trykke på tap med spids genstand, samtidig med man trækker/vrider modpart fri.
Men det kræver plads til den operation. Dead
Mvh. JørgenT
Til top
jacobe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-Februar-2006
Sted: Lund, Sverige
Status: Offline
Point: 1858
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jacobe Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Februar-2020 kl. 22:23
Tak for alle tip. Jeg fandt ud af, at det mest effektive var at presse en syl ind dér, hvor der ligesom er to "tunneler", hvilket får skoen løsnet. Det trick kan man dog også kun bruge i de situationer hvor der er plads nok til/mulighed for at komme ind bag stikket, og når skoen skal på igen skal den lige strammes ind igen, ellers er den for løs. Så sikkert ikke bedste løsning, men det virkede da. Og højttalerne spiller i øvrigt fint igen Smile
Jeg ved hvad jeg taler om, jeg har selv læst det på nettet!
Se vores hyggelige hjemmebiograf :)
Til top
jacobe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-Februar-2006
Sted: Lund, Sverige
Status: Offline
Point: 1858
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jacobe Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Februar-2020 kl. 22:26
Oprindeligt skrevet af noerden noerden skrev:

Skal du genbruge stikkene? - ellers ville jeg bare klippe dem af.

Øh, de skal jo stadig afmonteres fra terminalerne, så det er jo ikke rigtigt en løsning.
Jeg ved hvad jeg taler om, jeg har selv læst det på nettet!
Se vores hyggelige hjemmebiograf :)
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu