recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Det digitale sendenet
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - SORT SKÆRM
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

SORT SKÆRM

 Besvar Besvar Side  <12
Forfatter
Besked
csell Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4576
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér csell Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Februar-2020 kl. 10:42
Hej.

Jeg vil gerne komme lidt ind på hvilke ting man skal vurdere, hvis man er en af dem der skal ud og købe en ny boks med DVB-T2.

Der findes to slags DVB-T2. Her vil jeg kalde dem DVB-T2 og DVB-T2 HEVC. Da DVB-T2 HEVC kun er lidt dyrere, syntes jeg at man kun bør købe DVB-T2 HEVC, da de er mere fremtids sikrede.

Mange af de Boxer brugere, der skal ud og købe en by DVB-T2 Boks har i dag en ældre boks, hvor man kan stikke et Boxer abonnements kort ind i en sprække. Sådan gør man ikke længere.
I dag findes der DVB-T2 HEVC bokse med eller uden, et eller to CI slot.
Hvis man kun ønsker at se DR, er der ingen grund til at købe en DVB-T2 Boks med CI Slot.
Hvis man ønsker at se Boxer kanaler, skal man både købe en DVB-T2 Boks med CI Slot og et løst Boxer TV Modul. Og så først stikke Boxer TV modulet ind i DVB-T2 bokses CI slot og der næst stikke Boxer abonnements kortet ind i sprækken i TV modulet.

Der findes to slags Boxer TV Moduler. De kaldes CI og CI+. Til de fleste brugere, vil jeg anbefale et CI Boxer TV modul. Kun hvis man læser en anmeldelse af en bestemt DVB-T2 boks, hvor der er beskrevet fordele ved et bestemt CI+ TV Modul, bør man overveje sådan et. 
Her vil jeg nævne, at i ET tilfælde så jeg, hvor Boxer abonnements kortet skulle vende med forsiden nedad.

Der findes også to forskellige måder at udvlkle en DVB-T2 boks på. I de helt billige fremstiller man  noget firmware, der kun passer til det hardware, man har udvalgt til dette produkt. Til mange Mellem  og Top klasse bokse, har man valgt at fremstille en firmware der er baseret på Linux. Det giver meget mere fleksibilitet.
Og DVB-T2 bokse, der er baseret på linux, kan absolut anbefales, selv om de koster noget mere.

Til sidst vil jeg nævne at jeg planlægger at skrive mere om DVB-T2 bokse, de følgende dage.

Hilsen Carsten.



Redigeret af csell - 29-Februar-2020 kl. 10:52
Til top
fltk Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem


Oprettet: 04-Februar-2004
Status: Offline
Point: 10278
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér fltk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Februar-2020 kl. 13:23
Jeg mener stadig, at dette er blæst alt for meget op. Det er jo ikke værre end da man for godt 10 år siden skiftede fra mpeg2 til mpeg4. Desuden er det ikke 150.000 enheder der bliver berørt. Der står 150.000 danskere, så antal husstande der bliver berørt kan være væsentlig lavere.

Flemming
Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix
Dune HD Realbox 4K
HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer
Thomson THA100
Til top
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Status: Offline
Point: 40543
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Radiomanden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Februar-2020 kl. 13:34
 Ja, hvis 150.000 skulle være rigtigt, så skulle der stå husstande, men mon ikke det er mere realistisk at dele med 3, det bliver jo så 50.000
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
beovox141 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 29-Maj-2009
Status: Offline
Point: 1940
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér beovox141 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Marts-2020 kl. 11:22
Oprindeligt skrevet af csell csell skrev:

Der findes to slags DVB-T2. Her vil jeg kalde dem DVB-T2 og DVB-T2 HEVC. Da DVB-T2 HEVC kun er lidt dyrere, syntes jeg at man kun bør købe DVB-T2 HEVC, da de er mere fremtids sikrede.

Det er måske værd at nævne at ser man tysk TV er HEVC et must!
Til top
Mufti Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-Marts-2010
Sted: Taastrup
Status: Offline
Point: 4898
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mufti Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Marts-2020 kl. 12:53
Jeg tror ikke der bliver solgt mange TV, der ikke understøtter HEVC.

Så skal det være en gammel model uden 4K.
Til top
csell Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4576
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér csell Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Marts-2020 kl. 11:33
Hej.

I dag vil jeg skrive noget om den fleksibilitet, man kan få ved at købe en DVB-T2 Linux TV Boks.

Jeg har en søster, som er 65 år gammel og som skulle have en ny TV Boks, i stedet for den gamle, som kun havde DVB-T tunere. Hun bruger, at se en udsendelse, mens hun optager en anden. Til hende valgte jeg en brugt 2 år gammel Dreambox DM 900 med bare et CI slot, da hun kun modtager TV2's Hovedkanal via Boxer.

Til næsten alle TV Bokse der er baseret på Linux, kan man få alternative firmware's, De såkaldte images. Hovedårsagen  til at jeg valgte en Dreambox DM 900 var både at den var billig, og at jeg ikke behøvede at skifte til et andet image. 

Man kan sige meget godt om de forskellige images, der findes til de forskellige TV Bokse, men der findes ikke gode manualer til dem. Hvis der findes, kender jeg dem ikke. Ved at bruge en boks med original firmware, kunne jeg sende min søster en god udførlig manual for Dreambox DM 900 på Tysk, samt en anden udførlig manual for Dreambox DM 820 på engelsk,  således at hendes voksne børn, vil kunne hjælpe hende ved deres besøg.
Men jeg ved godt, at I ikke alle, har dette behov for manualer?

Hvad ønsker I af fjernbetjeninger. Hvis man har et ældre TV uden DVB-T2, kan man løse problemet, ved at anskaffe sig en TV Boks med DVB-T2. Men får man så, også to fjernbetjeninger. Ikke nødvendigvis. En Dreambox DM 900 og flere andres fjernbetjeninger, er født med en god  multifjernbetjening. Således at man kan betjene både TV Boks og TV fra samme fjernbetjening.
Jeg prøvede den selv af på både et LG og Panasonic TV. Men jeg ved godt, at ikke alle ønsker en multifjernbetjening?

Jeg ved godt at ikke alle har behov for, eller ønsker at bruge favorit lister. Men min søster abonnerer kun på TV2 hovedkanal, og har derfor en masse Boxer kanaler hun ikke kan se. Dem har har gjort usynlige ved at lave en favorit liste med et PC program der hedder dreamboxEDIT og som findes til både Mac og Windows. Jeg ved godt at ikke alle ønsker at bruge  favoritlister, men dem er vi ikke i blandt.


Og her er et link til, hvor man i mit indlæg, kan finde mere om mine overvejelser, før jeg købte den brugte Dreambox DM 900 til min søster:


Hvis man ønsker at se et TV program, mens man optager et andet og abonnerer på med en et Boxer program, vil jeg foreslå at man også kigger på Dreambox DM 920, der har  plads til to CI moduler og op til 4 tunere. Her er et link:


Men ikke alle har behov for flere DVB-T2 tunere og CI slots. Her er nogle links til billigere udgaver af
billige brugte DVB-T2 Bokse med Linux. Her er først et link til en Vu+ Zero 4K DVB-C/T2 som blev solgt til EUR 74,51 den 29 februar:


Og et link til en Dreambox DM525 HD 1x DVB-C/T2 Tuner PVR ready, som nok ikke bliver solgt, da den er for dyr:

 
Han sender kun til Tyskland. men hvis man skriver og spørger pænt på Tysk, vil de fleste Tyskere, også gerne sende til Danmark.

Hilsen Carsten.



Redigeret af csell - 03-Marts-2020 kl. 11:40
Til top
orm08 Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 12-Januar-2010
Status: Offline
Point: 228
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér orm08 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Marts-2020 kl. 09:29
Uden at kende budget begrænsning, er det ikke værd at overveje et nyt TV ?

I kan få f.eks få Samsung 55RU7105 til 3.499 (43 tommer til 2.999)

Ud over T2 er der indbyggede apps til DR, Netflix, Amazon Prime, Apple Airplay osv

Sidst men ikke mindst ingen extern boks og kun en fjernbetjening - hvis budgettet er der, er det en nemmere løsning og også et rigtigt godt mid-level TV til prisen

Ovenstående Samsung, er kun et eksempel, der er andre mærker der har lignende gode tilbud


Til top
 
 Besvar Besvar Side  <12
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu