recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > PC hardware & software
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - MacBook Pro 16-inch GFX always on?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

MacBook Pro 16-inch GFX always on?

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
SEOMaster Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 29-Januar-2020
Status: Offline
Point: 97
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér SEOMaster Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: MacBook Pro 16-inch GFX always on?
    Sendt: 01-Marts-2020 kl. 01:13
Hvad gør I af jer, der har en 15"/16"MacBook Pro med et ekstra grafikkort såsom et AMD Radeon eller NVIDIA kort?

Har I det altid aktiveret, eller har I det på auto, sådan den selv registrerer, hvornår den skal slå grafikkortets ydeevne til?

Jeg synes, at de mest normale hjemmesider fx godt kan hakke lidt på den her MacBook Pro 16-inch og få siden til at køre dårligere end en MacBook Air fra 2011/12 ConfusedConfusedConfused og det tænker jeg umiddelbart ikke kan være rigtigt?
Men omvendt er det måske dumt, at aktivere det store grafikkort til at køre hele tiden?

Hvad gør I?
Til top
Potter Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3291
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Potter Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Marts-2020 kl. 09:05
Der har længe været lidt problemer med auto switching af grafikkortene, dog mest for dem der gamer som oplever f.eks. pixeleringer eller micro stutter/ lags. 
Jeg høre fra flere som køre på Mac Book Pro 16" og måske er det er særligt udbredt for denne model med micro stutter/ lags? problemet ophøre dog hvis auto er slået fra.

På mine book'er er auto slået fra.

Din Mac Book Air har enten Intel HD 3000 eller HD 4000 afhængig om det er en årgang 11 eller 12 og ikke noget dedikeret grafikkort og auto er derfor ikke muligt og laver ingen ballade. 




Redigeret af Potter - 01-Marts-2020 kl. 09:08
4x JL Audio Fathom F113v2 SUBWOOFER| LG OLED 83 | OPPO |UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 3x SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |
Til top
SEOMaster Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 29-Januar-2020
Status: Offline
Point: 97
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér SEOMaster Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Marts-2020 kl. 09:21
Hej Potter

Jeg tænkte nok, at det var noget omkring dette. Men går jeg fx ind på den her side, som jeg bruger til at definerer dybdeskarphed med for mine objektiver: https://dofsimulator.net/en/ så hakker grafikken vildt meget på min MacBook Pro 16" men på min MacBook Air med Intel HD Graphics 4000 1536 MB kører hjemmesiden ganske flydende, og det er virkelig mærkeligt når der er 8 års forskel på computerne.

Selvom Auto ikke rigtig kan finde ud af det, så burde det interne Intel GFX for min MacBook Pro 16" da vel stadig være bedre end det fra MacBook Air 13" Mid-2012?

Har du slået det auto fra, fordi du også oplevede nogle små lags ved fx alm. hjemmesider? Det tager jo nok lidt på batteritiden, men hellere en smooth oplevelse.
Til top
Potter Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3291
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Potter Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Marts-2020 kl. 10:10
Hvis du kunne force din maskine til KUN at benytte Intel UHD 630 så vil du heller ikke opleve dine issue.

Men du kan ikke force din maskine til kun at benytte UHD 630 med et klik, som du f.eks. gør ved at fjerne fluenet for at få maks. grafik performes.

Men du kan godt med noget snilde tvinge dit maskine til kun at benytte grafik kortet som er indbygget i din intel CPU med din Terminal, men pas på her.........

Jeg ved enlig ikke om gfxcard status kan benyttes under Mojave/Catalina eller maskiner med t2 chip, hmmmmm interessant.

Prøv at google gfx card status.




Redigeret af Potter - 01-Marts-2020 kl. 10:15
4x JL Audio Fathom F113v2 SUBWOOFER| LG OLED 83 | OPPO |UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 3x SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |
Til top
SEOMaster Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 29-Januar-2020
Status: Offline
Point: 97
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér SEOMaster Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Marts-2020 kl. 10:19
Oprindeligt skrevet af Potter Potter skrev:

Hvis du kunne force din maskine til KUN at benytte Intel UHD 630 så vil du heller ikke opleve dine issue.

Men du kan ikke force din maskine til kun at benytte UHD 630 med et klik, som du f.eks. gør ved at fjerne fluenet for at få maks. grafik performes.

Ok så det er selv det at skifte frem og tilbage mellem gfx kortene den ikke kan finde ud af? Og derfor opstår der grafikproblemer selvom man bare trækker på det lille Intel kort?

Nu er det heller ikke fordi jeg ønsker at skal ud i nogle avancerede løsning. For hvis jeg bare kan tvinge min maskine til altid at bruge det store grafikkort ved at slå "auto switching" fra så den altid kører på det store kort, så er det jo godt nok.

Dog så undre jeg mig over, at de ikke kan finde ud af at lave det rigtigt? For det giver jo OK logisk mening, at MacBook Pro kun anvender Intel gfx ved fx websurfing, Word osv. men når det ikke virker korrekt, så er det jo ikke sjovt - mon det er noget de fikser i en kommende software hotfix?

Det der GFX Card Status viser det ikke hvilke apps der bruger det store grafikkort? Er det ikke også det man kan se inde i Aktivitetsovervågningen?


Redigeret af SEOMaster - 01-Marts-2020 kl. 10:20
Til top
Potter Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3291
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Potter Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Marts-2020 kl. 10:33
Oprindeligt skrevet af SEOMaster SEOMaster skrev:

Oprindeligt skrevet af Potter Potter skrev:

Hvis du kunne force din maskine til KUN at benytte Intel UHD 630 så vil du heller ikke opleve dine issue.

Men du kan ikke force din maskine til kun at benytte UHD 630 med et klik, som du f.eks. gør ved at fjerne fluenet for at få maks. grafik performes.

Ok så det er selv det at skifte frem og tilbage mellem gfx kortene den ikke kan finde ud af? Og derfor opstår der grafikproblemer selvom man bare trækker på det lille Intel kort?

Nu er det heller ikke fordi jeg ønsker at skal ud i nogle avancerede løsning. For hvis jeg bare kan tvinge min maskine til altid at bruge det store grafikkort ved at slå "auto switching" fra så den altid kører på det store kort, så er det jo godt nok.

Dog så undre jeg mig over, at de ikke kan finde ud af at lave det rigtigt? For det giver jo OK logisk mening, at MacBook Pro kun anvender Intel gfx ved fx websurfing, Word osv. men når det ikke virker korrekt, så er det jo ikke sjovt - mon det er noget de fikser i en kommende software hotfix?

Det der GFX Card Status viser det ikke hvilke apps der bruger det store grafikkort? Er det ikke også det man kan se inde i Aktivitetsovervågningen?
Man kan skifte i mellem kun integreret - kun dedikeret eller auto.

Eller din terminal med noget sudo pmset -c gpuswitch 2

F.eks. denne del af nogle kommandoer sudo pmset -b gpuswitch 0 Dette tvinger din maskine til det integreret intel 630 når den køre på batteri.

Pas nu på her.... benyt f.eks. google til at søge informationer når terminal benyttes. i f.eks. med afvikling af scripts.





Redigeret af Potter - 01-Marts-2020 kl. 10:42
4x JL Audio Fathom F113v2 SUBWOOFER| LG OLED 83 | OPPO |UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 3x SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |
Til top
SEOMaster Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 29-Januar-2020
Status: Offline
Point: 97
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér SEOMaster Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Marts-2020 kl. 11:04
Potter:

I alt respekt, så stop bare her, for jeg forstår absolut INTET af hvad du skriver Big smile Men du har så fint svaret på det med, hvorfor MacBook Pro kører underligt dårligt på hjemmesider med små lagspikes osv. Det kan jeg forstå skyldes, at den (specielt 16" modellen) ikke kan finde ud af, at skifte ordentligt mellem integreret Intel gfx og Radeon Pro kortet, og andre melder også om det problem.

Jeg forstår dog bare ikke, at de (Apple) ikke løser dette problem, da det er vildt underligt, at den kører så "dårligt" når auto-funktionen har registreret og bestemt, at nu skal den køre på Intel gfx.

At man så kan vælge KUN at køre på det store Radeon kort er så ganske fint, men det går så nok lidt ud over batteri levetiden. Det må man jo så bare leve med.

Jeg skal ikke til at rode med noget i Terminal og force maskinen til at køre på Intel kortet. Bare rolig

Men igen, så undrer jeg mig over, at den auto-funktion ikke fungerer korrekt.

Potter: Hvorfor kører du med auto slået fra? Har du oplevet samme problem som jeg har oplevet med min 16"?


Redigeret af SEOMaster - 01-Marts-2020 kl. 11:05
Til top
Potter Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3291
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Potter Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Marts-2020 kl. 11:21
Jeg undre mig også over at der ikke er fundet en løsning på netop det problem, da det har været kendt længe.Confused

Jeg arbejder primært med video/ billederedigering etc. så her skal der være maks. performes derfor er auto altid slået fra.

Man skal have respekt for at benytte terminalen, men med lidt læsning og lidt teknisk snilde så er det faktisk ikke så slemt. Der er rigtige mange nørder der ude som kan scripte og skrive koder til fingerspidserne.
4x JL Audio Fathom F113v2 SUBWOOFER| LG OLED 83 | OPPO |UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 3x SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |
Til top
elendil Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 20-Juni-2010
Sted: Lille skensved
Status: Offline
Point: 466
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér elendil Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Marts-2020 kl. 13:01
Citér Jeg forstår dog bare ikke, at de (Apple) ikke løser dette problem


Du kan jo ikke få det hele. Hvis der skal være tid til at udgive nye releases med nye emojis, kan Apple ikke rende og fikse bugs hele tiden.
Til top
SEOMaster Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 29-Januar-2020
Status: Offline
Point: 97
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér SEOMaster Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Marts-2020 kl. 13:07
Oprindeligt skrevet af elendil elendil skrev:

Citér Jeg forstår dog bare ikke, at de (Apple) ikke løser dette problem


Du kan jo ikke få det hele. Hvis der skal være tid til at udgive nye releases med nye emojis, kan Apple ikke rende og fikse bugs hele tiden.


Hvis ikke du har noget fornuftigt at bidrage med, så behøver du ikke rode rundt i denne tråd.

God dag.
Til top
Kallespears Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 07-April-2011
Sted: Esbjerg Danmark
Status: Offline
Point: 416
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kallespears Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Marts-2020 kl. 00:08
Oprindeligt skrevet af SEOMaster SEOMaster skrev:

Oprindeligt skrevet af elendil elendil skrev:

Citér Jeg forstår dog bare ikke, at de (Apple) ikke løser dette problem


Du kan jo ikke få det hele. Hvis der skal være tid til at udgive nye releases med nye emojis, kan Apple ikke rende og fikse bugs hele tiden.


Hvis ikke du har noget fornuftigt at bidrage med, så behøver du ikke rode rundt i denne tråd.

God dag.

Beer
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu