recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Netværk
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - cat5 vs cat6 kabler
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

cat5 vs cat6 kabler

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
pianomartin Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 13-August-2005
Status: Offline
Point: 385
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér pianomartin Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: cat5 vs cat6 kabler
    Sendt: 12-Marts-2020 kl. 15:27
På denne dag, hvor hele Danmark lukkede ned, fik jeg besøg af en installatør, og har nu 100/100 mb fibernet. Så da jeg alligevel ikke kan komme på arbejde er jeg ved at kable om..

Er der nogen gevinst ved at købe en stak cat6 kabler i stedet for mine nuværende cat5(e) kabler.

Lidt om setuppet:
Eniigs Fiberbox -> gigabitswitch. (cisco se2800)
Fra denne er der trukket ethernetkabel til:
1) Computer
2) printer
3) Apple Time Capsule, som leverer husets trådløse WIFI.

Fra Time Capsulen's tre ethernet-udgange er der trukket kabel til:
1) Sonos
2) NAS-harddisk
3) AppleTV - via et langt kabel, der går ind i stuen.
(Det er praktisk p.g.a. kabelføring, at ovenstående 3 er trukket fra Time Capsule i stedet for direkte i cisco-switchen.)

Men altså: Er der nogen gevinst ved at udskifte kablerne til CAT6 - jeg synes jo det kører fint hurtigt, men gider egentlig ikke at kablet skal være en flaskehals...
Til top
0leDK Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-Januar-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1213
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér 0leDK Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Marts-2020 kl. 16:09
Nej det er det ikke. cat 5e kører fint 1000mbit, og faktisk også 2500mbit/5000mbit
Til top
pianomartin Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 13-August-2005
Status: Offline
Point: 385
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér pianomartin Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Marts-2020 kl. 16:37
ok tak!

Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu