recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - HDCP 2.2 -> gammelt tv/Denon 3600
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

HDCP 2.2 -> gammelt tv/Denon 3600

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
noerden Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-Juli-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 522
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér noerden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: HDCP 2.2 -> gammelt tv/Denon 3600
    Sendt: 17-Marts-2020 kl. 22:53
Hej

Jeg var i HiFi klubben i går, lige inden "lukketid", og købte efter lang tids undersøgelser en Denon AVR-X3600.
Et stort cirkus er det at montere sådan en, samtidig med at man underholde,r og er lærer for to børn herhjemme. Men det går nu nok.

Jeg er stødt på et problem med HDCP 2.2.

Jeg har et Samsung plasma fra 2011
En Yousee 4k boks
Mi Tv box (4k)
mm.

  1. Inden min gamle receiver mistede billedforbindelse, havde jeg alle bokse mm. tilsluttet den, som derefter sendte billedet til TV. Det fungerede super.
  2. Efter den mistede billedet, så havde jeg koblet Yousee boksen til fjernsynet, derefter optisk kabel til receiveren. Det fungerede fint
  3. Efter installation af de nye receiver:
    1. Yousee boksen kun tilsluttet receiver.
    2. Mi box kun tilsluttet receiver.
Receiveren sender fint billede fra Mi box til fjernsyn, og lyd styrer den selv.

Men den melder om fejl med fjernsynet, da det ikke understøtter HDCP 2.2 - og vil derfor ikke sende billede - den prøver mange gange, men der kommer kun små glimt.

Jeg forstår bare ikke, hvorfor receiveren nu "skal spille politibetjent" og være på tværs, når det fungerede fint inden.
Jeg har ikke læste manualen fuldstændigt igennem endnu, så jeg håber på en løsning i indstillingerne.
Jeg har kunnet google mig frem til noget med at receiveren ikke skal konvertere signalet, men indstillingerne er ikke så tydlig mht. pass through/direct.

Er der nogen her med erfaring indenfor det?

Jeg håber at finde en løsning, elternativt kan jeg evt. sætte en EDID manager ind mellem Yousee boksen, og receiveren (https://www.amazon.de/Ligawo-6518763-Manager-Audio-Steuerung/dp/B00TRWBSTE?th=1) - sådan en har jeg liggende et sted.

Jeg kan se på Yousees forum, at flere har haft problemet: https://forum.yousee.dk/kabel-tv-coax-8/4k-tv-boks-fejl-og-mangler-101493
Løsningen er her at bruge en HDMI mini splitter mellem boksen og receiveren. Det skyldes at boksen nu kan se en HDCP receiver, så sendes der HDCP 2.2 videre, men det kan receiveren ikke sende til fjernsynet.
Da boksen førhen var tilsluttet HDCP pre 2.2, så blev der ikke sendt 2.2 videre, og ergo virkede det med det gamle udstyr.

Så løsningerne mål være:
  1. bruge en splitter/EDID ting
  2. Findet et sted i boksen at slå HDCP 2.2 fra
  3. Findes et sted i receiveren at slå det fra, eller udgive sig for at være 2.0 (nok ikke sandsynligt)
  4. Sætte boksens hdmi til tv, og optisk kabel til receiver.
    1. Her er jeg så gået metaltræt, og kan ikke lige greje indstillingen (hvilken kanal/input skal vælges) i receiveren.
Nå, der bliver mere tid i morgen...

PS.
  • Har også leget med ARC på fjernsynet - men det er bare bøvlet. Derudover skal det helst først udskiftes til efteråret, når der er kommet nogle flere HDMI 2.1 tv, og en anden verdenssituation...
  • Alle HDMI kabler er highspeed/ethernet.
Til top
Nagash Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 24-Oktober-2007
Sted: Hillerød, DK
Status: Offline
Point: 6048
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Nagash Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Marts-2020 kl. 04:21
Det må være en indstilling i enten Mi Box eller forstærker som tvinger Mi Box til 4K. Kan du få OSD fra forstærkeren op på TV'et? Du må på en eller anden måde kunne få tvunget 1080p frem, hvor HDCP 2.2 ikke er et krav.

Kan huske jeg bøvlede med det samme på min ATV og Marantz receiver, da jeg stadig havde 1080p skærm. Sort skærm men masser af lyd. Måtte pille en del frem og tilbage, før det endelig lykkedes mig. 
Til top
svenlind Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 26-September-2009
Status: Offline
Point: 107
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér svenlind Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Marts-2020 kl. 14:49
Jeg håber jeg har forstået dit problem korrekt, men mon ikke det er en HDCP 2.2 til HDCP 1.4 konverter du mangler.
Jeg har googlet "hdcp 2.2 hdcp 1.4" og et resultat kommer her:

Panasonic TX-65GZ950. Denon AVR3600H. MKSoundsystem 750 som 5.1.2.
Panasonic UB 820 4K. Apple TV4K. Harmony 900. Intel "Next
Til top
noerden Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-Juli-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 522
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér noerden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Marts-2020 kl. 15:45
Oprindeligt skrevet af Nagash Nagash skrev:

Det må være en indstilling i enten Mi Box eller forstærker som tvinger Mi Box til 4K. Kan du få OSD fra forstærkeren op på TV'et? Du må på en eller anden måde kunne få tvunget 1080p frem, hvor HDCP 2.2 ikke er et krav.

Kan huske jeg bøvlede med det samme på min ATV og Marantz receiver, da jeg stadig havde 1080p skærm. Sort skærm men masser af lyd. Måtte pille en del frem og tilbage, før det endelig lykkedes mig. 


Hej
Nu var det Yousee boksen, der var problemet.

Den er nu koblet til tv på billedsiden, og der kan jeg se at i indstillinger (YS boksen) at den er sat til 1080.

Af gode grunde kan jeg ikke se om den selv skifter til 4k, når den er koblet til receiveren.

Jeg må rode lidt mere med tingene, selvom jeg mest tror på at YS boksen, skifter automatisk afhængig af modtager. Men det skal jeg lige høre YS support om.
Til top
noerden Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-Juli-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 522
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér noerden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Marts-2020 kl. 15:55
Oprindeligt skrevet af svenlind svenlind skrev:

Jeg håber jeg har forstået dit problem korrekt, men mon ikke det er en HDCP 2.2 til HDCP 1.4 konverter du mangler.
Jeg har googlet "hdcp 2.2 hdcp 1.4" og et resultat kommer her:


Det kan være det er det. Hvis ikke min EDID ting, eller indstilling i YS boks/Receiver kan ændres, så vil jeg bibeholde opsætningen med billed til tv, og lyd via optisk udgang fra YS boksen til receiver.
Med det setup er der surround fra YS boksen.
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu