recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Brugergrupper > Bruger til bruger
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Corona: For tidligt med delvis åbning?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Corona: For tidligt med delvis åbning?

 Besvar Besvar Side  <1 345
Forfatter
Besked
PerW Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-Marts-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4109
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér PerW Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-April-2020 kl. 18:22
Oprindeligt skrevet af Hajsa Hajsa skrev:

Oprindeligt skrevet af mnielsen mnielsen skrev:

Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Oprindeligt skrevet af Hajsa Hajsa skrev:

Det handler kort og godt om, at ChrisJJ kommer bragende ind og brokker sig over, der bliver debatteret corona og han så på en meget arrogant måde spørger til de deltagendes profession,

Sjovt, jep opfatter ikke ChrisJJ kommer bragende og jeg finder ham ikke arrogant, når han spørger om profession.


Klaus

Samme her... Og hvad er problemet? Man kan jo bare undlade at svare, hvis man ikke lyster!! Men det ser ud til at han har forladt skuden...

Ja han er over alle bjerge

Synd.

For din kommentar var da så nedladendeAngryAngry
Til top
Brian M Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 28-Oktober-2007
Status: Offline
Point: 37
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Brian M Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-April-2020 kl. 18:39
Hvis nogen gerne vil ha' noget at diskutere stødte jeg på denne debatkommentar andet steds på nettet. Den er skevet af en person som, hvis jeg googlede rigtigt, tidligere har forsket på Rigshospitalet.

"Corona virus er bare en af mange RNA vira, og alle her har været smittet med dem mange gange, fordi det er dem, der giver jer forkølelser og forskellige maveproblemer inkl. roskildesyge. De har alle stort set samme biologi og den samme livscyklus. og de giver forskellige sygdomme fordi de rammer forskellige celletyper og derved forskellige organer. Men de har to ting til fælles: Ingen af dem kan behandles og der findes ikke vacciner mod nogen af dem! At de ikke kan behandles er ikke overraskende, den eneste virus sygdom vi kan behandle er HIV (der giver AIDS), men alle ved vist, at behandlingen kræver, at man tager store doser medicin hver dag resten af livet. Alle de behandlinger "vi har mod andre vira, forsøger bare at mildne symptomerne, de gør ikke noget ved virussen!

Det betyder, at vi aldrig slipper af med denne version af coronavirus! Den eneste måde at slippe billigere om ved den, er at "overleve" en infektion med den. For selv om den muterer igen (det gør alle RNA vira!), så betyder immuniteten, man opnår ved have haft den, at de nye mutanter af den "bare" vil give noget, der ligner en normal forkølelse.

Hvis jeg skal sige det simpelt, så gælder det desværre om at blive inficeret af den, for så slipper man nemmere næste gang. Og hvis jeg skal gå meget langt, så vil jeg tilføje, at man måske skal overveje at få smittet dem der er nærmest, mens hele samfundet er gearet til at give optimal behandling, for så slipper de også nemmere næste gang! Der er ingen der slipper for den!"

Til top
Brian M Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 28-Oktober-2007
Status: Offline
Point: 37
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Brian M Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-April-2020 kl. 13:32
Shit, tænk hvis man stoppe virussen lige så effektivt som debatten åbenbart døde i denne tråd. Det her er ellers også et interessant indspark. Big smile


Til top
Hother Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

hummelmose

Oprettet: 12-Juli-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 23899
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Hother Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-April-2020 kl. 14:37
Oprindeligt skrevet af Brian M Brian M skrev:

Shit, tænk hvis man stoppe virussen lige så effektivt som debatten åbenbart døde i denne tråd. Det her er ellers også et interessant indspark. Big smile


Jamen jeg tænkte såmænd grundigt over dit forrige indlæg, og nåede frem til at adskillige hundrede tusinder i risikogruppen skal slås ihjel. Jeg håber da at myndighederne er bevist om den sag. Og da jeg selv i den grad befinder mig i den gruppe, så besluttede jeg mig for, at jeg i stedet vil satse på en vaccine ud i fremtiden.  

Og gøre det jeg er bedst til, at nyde naturen.




Redigeret af Hother - 10-April-2020 kl. 14:46
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.
Til top
Brian M Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 28-Oktober-2007
Status: Offline
Point: 37
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Brian M Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-April-2020 kl. 15:44
Oprindeligt skrevet af Hother Hother skrev:

så besluttede jeg mig for, at jeg i stedet vil satse på en vaccine ud i fremtiden.  
Hvis jeg ikke er helt forkert på den er et af problemerne med coronavirus at den høre til den slags der mutere, så en vaccine vil være lidt som når en hund forsøger at fange sin egen hale. Virus findes i forskellige varianter og en vaccine mod dem giver af samme grund der for heller ikke nødvendigtvis samme virkning. Det er vel af samme grund vi kan få et enkelt stik for noget og være sikret resten af livet, mens f.eks vaccinen mod influenza kun virker i en periode og langt fra giver 100% sikkerhed mod at blive syg af influenza. 

Teksten i mit første indlæg var i øvrigt skrevet af Henrik Leffers, som i følge Linkedin blandt andre ting,  også har lavet forskning i forbindelse med vaccine. 
Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-August-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5570
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér claus_jac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-April-2020 kl. 23:06
nej - ikke vacciner specifikt. https://research.regionh.dk/rigshospitalet/da/persons/henrik-leffers(c791f525-050c-4e80-b9a2-ac29753b7307)/publications.html
Men han har været med i rigtig meget kræftforskning blandt andet. Og ellers ting som genom identifikationer, og sjovt nok er der rigtigt meget arbejde omkring østrogen/brystkræft/sperm/testikelkræft, hvilket nok giver mening da han arbejder på afdelingen for vækst og reproduktion på Riget.

Og ja det er desværre en del af RNAvira's natur at mutere. Det er også derfor der ikke er nogen vaccine der virker konsekvent på forkølelser. De muterer og der opstår nye udgaver, som angriber andre markører på raske celler, hæfter sig på andre molekyler og dermed skaber en "anderledes sygdom" hver gang. Vira i sig selv har også markører (kemiske grupper) som man derfor kan identificere og dermed skabe en vaccine. Problemet er selvfølgelig at når markøren skifter så er man lige vidt med den gamle vaccine, og der skal udvikles en ny for hver gang. - Det er så også her den dyre del af forskningen ligger. For det kræver faktisk rigtigt meget at finde den korrekte markør, så man ikke risikerer at blokere for noget i kroppen som er livsvigtigt. Det er også derfor man går så benhårdt efter at identificere antistofferne (uaktive virusmolekyler) fra raskmeldte personer. Det er markant hurtigere end at starte fra bunden af.

Så han har helt sikker basisviden i orden omkring hvad det her går ud på. (og glem alt om Linkedin - forsker artikler står sjældent på linkedin. Men det gør de på hjemmesiden for den forskningsinstitution de arbejder for. I det her tilfælde er det riget.)

Til top
Brian M Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 28-Oktober-2007
Status: Offline
Point: 37
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Brian M Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-April-2020 kl. 11:20
Oprindeligt skrevet af claus_jac claus_jac skrev:

Så han har helt sikker basisviden i orden omkring hvad det her går ud på. (og glem alt om Linkedin ....
nu var Linkedin et at de steder jeg lige huritgt kikkede for at se hvor meget viden der rent faktsik låg bag kommentaren. Der står der i øvrigt netop at han tidligere har arbejdet med vacciner på Århus Universitet.

Men jeg synes faktisk det var noget af det mere informative jeg har læst i bjerget af al virus snakken. En privat kommentar fra en som har den faglige viden og som ikke ligger under for politiske strategier, spindoktorer, økonomi osv.

Essensen er vel at man sikkert kan udvikle noget medicin som kan et eller andet, men folks tro på at de snart kan smutte til lægen og få et stik som gør dem 100% immune for den her virus i al fremtid, kommer til at kræver et mindre mirakel. Men på den anden siden har vi jo i årtier levet fredeligt med at influenza slår flere hundrede tusind mennesker ihjel hvert år. Vi har heller ikke forbudt køretøjer selv om de kræver dødsfald og masser af tilskadekommene hvert år. Hvis folk begyndte at tænke på alle de andre farlige ting de møder i deres hverdag, sådan som de i øjeblikket frygter Covid-19, ville de næppe turde stå ud af sengen. På den anden side dør de fleste mennesker jo vist liggende i en seng.... 


Redigeret af Brian M - 11-April-2020 kl. 11:25
Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-August-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5570
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér claus_jac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-April-2020 kl. 16:27
ahhh - Det er måske lige så meget sagt. Han ligger i høj grad under for både politiske, økonomiske og etiske retningslinjer. Normalt går man ikke ud som privatperson og blander sig i en offentlig debat når man rent teknisk sidder lige midt i suppedasen rent fagligt. Rent lægeetisk går det vist ikke.

Og der er ingen "vaccine" artikler for de seneste små 20 år på hjemmesiden på riget - med mindre man mener at al sygdomsbehandling er vaccine.
Til top
Brian M Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 28-Oktober-2007
Status: Offline
Point: 37
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Brian M Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-April-2020 kl. 20:21
Oprindeligt skrevet af claus_jac claus_jac skrev:

Han ligger i høj grad under for ...
Næppe som f.eks dem vi ser til tidens pressemøder. De skal overvejer alt viden de deler og hvordan det formuleres. Der skal "trædes" meget lidt ved siden af, før det kan skabe en meget uhensigtsmæssigt reaktion, måske ligefrem panikagtige situationer ude i samfundet. 

At fortælle hvordan det med virus og vaccine reelt fungere, er næppe ligefrem hemmelig lægeviden, men er blandt det folk lystigt debaterer i øjeblikket. De fleste meninger man ser på nettet er helt tydeligt ikke baseret på nogen som helst reel viden og en del er åbenbart kammet helt over i noget der ligner panisk angst for den alt dræbende virus. Det var vist lidt den katagori som Schøt i ovenstående video prøvede at få jordisk forbindelse med. 
Til top
slumbert Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 05-November-2009
Status: Offline
Point: 1977
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér slumbert Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-April-2020 kl. 17:11
Vi bliver vel nødt toil at stole på at der bliver handet fornuftigt fra politikernes side. De har trods alt adgang til dem der siddermed størst viden på det her område.

Samfundet skal åbners og smitten skal sprede, så der opnås flokimmunitet. Det skal ikke gøre så hurtigt at vi mister tilliden til hele systemet og det sker hvis vi kommer dertil, hvor der mangler respiratorer, krematorierne ikke kan følge med og der laves massegrave. Sundhedspersonalet skal heller ikke belastes for meget.

Når hele det her er overstået, så skal der stadig være tillid til samfundets centrale institutioner og herunder selvfølgelig også sundhedsvæsenet. Det er svært, hvis ikke umuligt for os almindelige borgere at prissætte omkostningerne for et tillidsbrud til de offentlige systemer

Der er en masse data som jeg ved at følge medierne på gennemsnitlig vis ikke har adgang til. Jeg er helt sikker på at der senere vil komme en efterrationalisering, da det ikke kun handler om antal døde, men lige så meget om de døde i overvejende grad alligevel stod med den ene fod i graven. Spørgsmålet bør vel nærmere være hvor mange antal leveår man har reddet.

Efterrationaliseringen må jo så være om man med en kortere nedlukning kunne have sparet penge som vi i sidste ende kunne have reddet flere flere leveår med, i et lidt længere perspektiv.

Rusland, USA og andre lande har været mere træge til at lukke ned, men nu har de jo så alligevel gjort det. Igen synes jeg det er umuligt at bedømme om det i sidste ende fører til en længere nedlukning at de lande har været langsomme til at komme i gang. 

Samtidigt er det svært at sammenligne lande da demografi og sundhedstilstand er forskellige. Langt den største del af dem der dør at Covid19 har allerede mindst en anden alvorlig lidelse. Jeg kan forestille mig at mange af dem der i DK er i risikogruppen, pga af andre alvorlige sygdomme, slet ikke vil være i live nu, hvis de eksempelvis havde levet i Rusland eller eller Brasilien.
endnu en hifi-flygtning

Kabeldiskussioner - Dumhed i metermål

Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19209
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-April-2020 kl. 17:58
Oprindeligt skrevet af slumbert slumbert skrev:

Samfundet skal åbners og smitten skal sprede, så der opnås flokimmunitet.


Det er ikke det man sigter på.
Man ved at smitten er undgåelig for de fleste, så man "glatter ud", så ikke for mange er syge samtidig. Det har ikke så meget med antallet af dem der dør at gøre (mange af de hårdest udsatte ville snart dø alligevel), men derimod plads på sygehusene til dem der bliver så syge at de kræver ekstra pleje (læs: indlæggelse).

Flokimuniteten er der man når til, hvis ikke der kommer vaccination.


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
slumbert Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 05-November-2009
Status: Offline
Point: 1977
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér slumbert Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-April-2020 kl. 19:07
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Oprindeligt skrevet af slumbert slumbert skrev:

Samfundet skal åbners og smitten skal sprede, så der opnås flokimmunitet.


Det er ikke det man sigter på.
Man ved at smitten er undgåelig for de fleste, så man "glatter ud", så ikke for mange er syge samtidig. Det har ikke så meget med antallet af dem der dør at gøre (mange af de hårdest udsatte ville snart dø alligevel), men derimod plads på sygehusene til dem der bliver så syge at de kræver ekstra pleje (læs: indlæggelse).

Flokimuniteten er der man når til, hvis ikke der kommer vaccination.


Klaus
Fik du læst hele mit indlæg for du kommenterede? Du skriver jo langt hen af vejen det samme som mig.

Selvfølgelig sigter man efter flokmmunitet og det ideelle vil selvfølgelig være at vi kunne komme dertil via vaccination, men hvornår vaccinen kommer ved vi jo ikke med sikkerhed. Indtil da er målet, så vidt jeg forstår det, at der åbnes op, men kun så meget at sundhedssystemet  kan følge med. 

jeg mener at der, for Covid19, er flokimmunitet når 60% (er det en anden procentsats, så husker jeg forkert) af befolkningen er immune. Om de bliver immune via smitte eller via vaccination er sådan set ligegyldigt.
endnu en hifi-flygtning

Kabeldiskussioner - Dumhed i metermål

Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 345
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu