recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Streaming media
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Stor undskyldning
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Stor undskyldning

 Besvar Besvar Side  <12
Forfatter
Besked
lunddal Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 09-Februar-2006
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 8556
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér lunddal Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Maj-2020 kl. 22:09
Oprindeligt skrevet af Deschain Deschain skrev:

Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:

Oprindeligt skrevet af jacobe jacobe skrev:

Respekt ... kunne mange lære af Thumbs Up

Nu vi er ved emnet ... du skriver: "den udpakning af lyden til PCM så man mister Dolby ThrueHD og DTS HD MA metadata, som lyden er afhængig af da den er mixet i dette format."
Du mistede mig lige dér. Kan du forklare, hvad du mener?
jeg kan prøve. Hver af de to formater forskellige metadata som lyden er afhængig at den afspilles som lydstudiet har tænk sig. Og de data kommer ikke med i PCM udpakningen. Dolby har bl.a deres dialnorm, for at nævne den vi fleste kender. Men studierne har brugt tid på at pusle om lyden i det format de bruger. De informationer ligger jo i metadataen. Jeg blev ret forbavset over så stor forskel der var mellem det var matrix jeg bl.a leget med og den 4. Jurassic Park film som jeg har både på Apple tv og som bluray Rip. Hvor jeg testet begge udgaver på Apple tv og så tog jeg shielden hvor den laver passthrough. Og fik mine ældste pige til en blind test, da hendes hørelse, er næsten bedre end en hunds(overdrivelsen fremmer forståelsen) hun var ikke skyggen af tvivl


Hvilke metadata er der i DTS-HD Master som ikke kommer med over i PCM?


Vel ingenting, hvis decoderen er god nok. Om det er f.eks. Infuse på ATV eller forstærker, der decoder lyden, kan i teorien resultere i samme lyd, men det er så ikke altid tilfældet.
Til top
jacobe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-Februar-2006
Sted: Lund, Sverige
Status: Offline
Point: 1858
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jacobe Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Maj-2020 kl. 22:14
TBC1, super interessant forklaring - tak!
Jeg ved hvad jeg taler om, jeg har selv læst det på nettet!
Se vores hyggelige hjemmebiograf :)
Til top
TBC1 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-Februar-2009
Status: Offline
Point: 1972
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér TBC1 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Maj-2020 kl. 22:19
Oprindeligt skrevet af jacobe jacobe skrev:

TBC1, super interessant forklaring - tak!
Jeg ved ikke om det er forklariengEN - Selv betragter jeg det mere som overvejelser, da jeg som sagt ikke ved hvad der præcist sker med waveform og/eller mangler under konverteringen til PCM ud over at metadata i hvert fald "smides" ud. Men det er vel i hvert fald ting der måske kunne spille ind og måske bringe en spekulativt på sporet af hvorfor der i praksis kan opleves og erfares så betydende kvalitative forskelle på bitstreaming og PCM (i hvert fald på afspillere og revievere uden MAT 2.0 hvor jeg omvendt sagtens kunne forstille mig at forskellen ikke var til stede da metadata jo så kan overføres)


Redigeret af TBC1 - 08-Maj-2020 kl. 22:51
PC:7800X3D,RTX4090 GB-Gaming OC,32GB DDR5@6K-CL30,LG CX
Stue:JVC N7,StudioTek 130,Denon AVR4308,Bladelius Ymer,B&W 803D,SVS PB16-Ultra,DMR-UBC80,Shield 2019
Sovevær.:KD-65AF8,HTP-075,ATV4K
Til top
T-Duck Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 15-Januar-2012
Sted: Vålse Danmark
Status: Offline
Point: 3954
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér T-Duck Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Maj-2020 kl. 23:16
Oprindeligt skrevet af lunddal lunddal skrev:

Oprindeligt skrevet af Deschain Deschain skrev:

Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:

Oprindeligt skrevet af jacobe jacobe skrev:

Respekt ... kunne mange lære af Thumbs Up

Nu vi er ved emnet ... du skriver: "den udpakning af lyden til PCM så man mister Dolby ThrueHD og DTS HD MA metadata, som lyden er afhængig af da den er mixet i dette format."
Du mistede mig lige dér. Kan du forklare, hvad du mener?
jeg kan prøve. Hver af de to formater forskellige metadata som lyden er afhængig at den afspilles som lydstudiet har tænk sig. Og de data kommer ikke med i PCM udpakningen. Dolby har bl.a deres dialnorm, for at nævne den vi fleste kender. Men studierne har brugt tid på at pusle om lyden i det format de bruger. De informationer ligger jo i metadataen. Jeg blev ret forbavset over så stor forskel der var mellem det var matrix jeg bl.a leget med og den 4. Jurassic Park film som jeg har både på Apple tv og som bluray Rip. Hvor jeg testet begge udgaver på Apple tv og så tog jeg shielden hvor den laver passthrough. Og fik mine ældste pige til en blind test, da hendes hørelse, er næsten bedre end en hunds(overdrivelsen fremmer forståelsen) hun var ikke skyggen af tvivl


Hvilke metadata er der i DTS-HD Master som ikke kommer med over i PCM?


Vel ingenting, hvis decoderen er god nok. Om det er f.eks. Infuse på ATV eller forstærker, der decoder lyden, kan i teorien resultere i samme lyd, men det er så ikke altid tilfældet.
nej desværre, det fandt jeg godt nok ud af.
Til top
Deschain Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-August-2017
Sted: San Junipero
Status: Offline
Point: 960
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Deschain Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Maj-2020 kl. 10:33
Tak, men Dialnorm bruges i praksis ikke sammen med DTS. Der er lavet nogle enkelte "forsøg" med det, men det blev aldrig rigtigt indført.

Det vil også kun være en kæmpe fordel at det ikke kommer med i PCM, da det ødelægger lydniveauerne.

DRC er bare noget som aldrig skulle være opfundet...
Til top
Potter Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3291
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Potter Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Maj-2020 kl. 10:46
Jeg oplever væsenlig forringet lydkvalitet med kanske alm. CD filer som er i 1:1 16bit 2 kanals 44,100 Hz PCM streamet i gennem ATV 4K "HDMI" vs Airplay funktion i receiver/ samt en trejde parts preamp/ streamer. 

Der er jo ikke noget DIAL NORM her, mig bekendt....


4x JL Audio Fathom F113v2 SUBWOOFER| LG OLED 83 | OPPO |UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 3x SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |
Til top
Potter Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3291
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Potter Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Maj-2020 kl. 10:59
Oprindeligt skrevet af Deschain Deschain skrev:

Tak, men Dialnorm bruges i praksis ikke sammen med DTS. Der er lavet nogle enkelte "forsøg" med det, men det blev aldrig rigtigt indført.

Det vil også kun være en kæmpe fordel at det ikke kommer med i PCM, da det ødelægger lydniveauerne.

DRC er bare noget som aldrig skulle være opfundet...
Jeg er nu ret sikker på at jeg har ind til flere af de alm. blå BD'ere med DTS som benytter DIAL NORM.

Jeg også en del af dem med hvor lyden i ren ukomprimeret lyd 5.1 PCM
4x JL Audio Fathom F113v2 SUBWOOFER| LG OLED 83 | OPPO |UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 3x SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |
Til top
T-Duck Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 15-Januar-2012
Sted: Vålse Danmark
Status: Offline
Point: 3954
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér T-Duck Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Maj-2020 kl. 11:18
Oprindeligt skrevet af Potter Potter skrev:

Jeg oplever væsenlig forringet lydkvalitet med kanske alm. CD filer som er i 1:1 16bit 2 kanals 44,100 Hz PCM streamet i gennem ATV 4K "HDMI" vs Airplay funktion i receiver/ samt en trejde parts preamp/ streamer. 

Der er jo ikke noget DIAL NORM her, mig bekendt....


helt enig ingen dialnorm på rent stereo lyd fra cd'er. Men jeg ved så ikke hvad Apple tv laver med lyden siden den bliver forringet både med DTS HD master dolby true HD. og lossless stereo CD. Hvis jeg får tid i dag, kan jeg lige tjekke ren PCM spor, for har et par film med ren PCM
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Marts-2011
Status: Offline
Point: 4420
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Maj-2020 kl. 14:01
Oprindeligt skrevet af Deschain Deschain skrev:

Tak, men Dialnorm bruges i praksis ikke sammen med DTS. Der er lavet nogle enkelte "forsøg" med det, men det blev aldrig rigtigt indført.

Det vil også kun være en kæmpe fordel at det ikke kommer med i PCM, da det ødelægger lydniveauerne.

DRC er bare noget som aldrig skulle være opfundet...
Dial norm ændrer jo kun på volume der afspilles på. Det laver ingen dynamisk kompression eller lignende. 

Så eneste forskel i lyden med og uden dial norm er, at man muligvis skal justere lidt på volume for at få det samme lydniveauet mellem de to. Intet andet er ændret. 
Til top
Potter Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3291
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Potter Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Maj-2020 kl. 14:51
Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:

Oprindeligt skrevet af Deschain Deschain skrev:

Tak, men Dialnorm bruges i praksis ikke sammen med DTS. Der er lavet nogle enkelte "forsøg" med det, men det blev aldrig rigtigt indført.

Det vil også kun være en kæmpe fordel at det ikke kommer med i PCM, da det ødelægger lydniveauerne.

DRC er bare noget som aldrig skulle være opfundet...
Dial norm ændrer jo kun på volume der afspilles på. Det laver ingen dynamisk kompression eller lignende. 

Så eneste forskel i lyden med og uden dial norm er, at man muligvis skal justere lidt på volume for at få det samme lydniveauet mellem de to. Intet andet er ændret. 
Lige præcis.

Og der heller ingen DIAL NORM på PCM

Men det ændre ikke ved at lyden er ringere i gennem ATV 4K med alm. cd wave filer 16bit 44.1 PCM vs f.eks her mit tilfælde Airplay funktion i receiveren eller en trejdepart preamp der kan hente/streame direkte fra server.


Redigeret af Potter - 09-Maj-2020 kl. 14:53
4x JL Audio Fathom F113v2 SUBWOOFER| LG OLED 83 | OPPO |UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 3x SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <12
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu