recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Hi-Fi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Allround anlæg til forældrene
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Allround anlæg til forældrene

 Besvar Besvar Side  <1 789
Forfatter
Besked
Flippo Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 04-Januar-2018
Status: Offline
Point: 1300
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Flippo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Maj-2020 kl. 14:54
Mente også impedans.
Dynaudioens impedanskurve er nærmest en lige streg, og den har ingen store fasesving, så nej, den kræver ikke en voldsom forstærker. Du kan ikke læse noget som helst ud af en producents impedansiopgivelse.
Til top
friediger Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-Februar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 557
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér friediger Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Maj-2020 kl. 15:33
det må komme an på en prøve. Nu er de købt for 5000kr uden standerne. Glæder mig til at sætte dem til mine forældres anlæg og forhåbentlig høre forskel :)
Til top
Brixen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 19-Juni-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 6626
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Brixen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Maj-2020 kl. 15:35
Oprindeligt skrevet af friediger friediger skrev:

er det ikke synd at bruge en masse penge (relativt I know) på de dynaudio højtalere hvis de ikke er helt spot om på ohm på den forstærker der nu er valgt og ikke helt er lavet til reol heller?

Ved nogle Dynaudio er der skumgummipropper med til basporten, hvis højttalerne står for tæt på væggen.
Venlig hilsen
KB
Til top
Flippo Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 04-Januar-2018
Status: Offline
Point: 1300
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Flippo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Maj-2020 kl. 15:37
Oprindeligt skrevet af friediger friediger skrev:

det må komme an på en prøve. Nu er de købt for 5000kr uden standerne. Glæder mig til at sætte dem til mine forældres anlæg og forhåbentlig høre forskel :)

Jeg er overbevist om, at de vil gøre en (positiv) forskel. Thumbs Up
Til top
Flippo Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 04-Januar-2018
Status: Offline
Point: 1300
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Flippo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Maj-2020 kl. 15:38
Oprindeligt skrevet af Brixen Brixen skrev:

Oprindeligt skrevet af friediger friediger skrev:

er det ikke synd at bruge en masse penge (relativt I know) på de dynaudio højtalere hvis de ikke er helt spot om på ohm på den forstærker der nu er valgt og ikke helt er lavet til reol heller?

Ved nogle Dynaudio er der skumgummipropper med til basporten, hvis højttalerne står for tæt på væggen.

Nemmerli'. Og er de ikke med, kan man let lave nogen, v.h.a. et par gamle strømper.
Til top
Brixen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 19-Juni-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 6626
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Brixen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Maj-2020 kl. 15:43
Oprindeligt skrevet af friediger friediger skrev:

det må komme an på en prøve. Nu er de købt for 5000kr uden standerne. Glæder mig til at sætte dem til mine forældres anlæg og forhåbentlig høre forskel :)

Godt køb, er jeg sikker på. Og Dynaudio skriver de godt kan stå i en reol.



Venlig hilsen
KB
Til top
jensgk Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 27-April-2020
Sted: Helsinge
Status: Offline
Point: 48
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jensgk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Maj-2020 kl. 17:02
Oprindeligt skrevet af friediger friediger skrev:

det må komme an på en prøve. Nu er de købt for 5000kr uden standerne. Glæder mig til at sætte dem til mine forældres anlæg og forhåbentlig høre forskel :)

Var det Dynaudio Excite X18, som du købte?  Det er nogle gode højtalere, - dem bliver dine forældre glade for.

Nu er det ikke højtalerne, der er det svage led. Jeg er nemlig stadig i tvivl om forstærkeren er god nok:

Dynaudio X18 højtalerne er rated til at kunne klare 175W, og Dynaudio anbefaler en forstærker på minimum 20%*175W= 35W (i 4 Ohm):

Every Dynaudio speaker has a power-rating specification, and we always suggest using this for guidance on maximum amplifier power. As a rough guide we suggest a minimum amplifier power of around 20% of a speaker’s power rating per channel to ensure the amp can drive hard without producing potentially speaker-damaging distortion. Your Dynaudio retailer will always be able to offer advice on suitable amplifiers for your speakers.

The golden rule is to reduce the volume if ever the sound becomes distorted. Distortion is a sure sign that damage to either speakers or amplifier is likely.
(Fra: 
https://www.dynaudio.com/discontinued-models/excite/x18/support/manual/en/using-caring)

Det er selvfølgelig en "rough guide" fra deres side, men for lille effekt fra forstærkeren kan også give distortion.



Til top
friediger Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-Februar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 557
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér friediger Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Maj-2020 kl. 20:04
der fulgte skumdutter med som kom om i bassen, de lyder rigtig godt i mine forældres stue og de var glade særligt for at de nu kunne mærke bassen meget bedre. Forstærkeren arter sig også pænt så alt er godt

Tak for alle indlæggene og forslagene til løsninger, super fedt med kvalificeret og engageret hjælp!
Til top
Flippo Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 04-Januar-2018
Status: Offline
Point: 1300
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Flippo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Maj-2020 kl. 20:27
Tillykke med dem. Jeg er sikker på, at dine forældre nok skal få mange timers fornøjelse ud af dem. 
Til top
jensgk Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 27-April-2020
Sted: Helsinge
Status: Offline
Point: 48
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jensgk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Maj-2020 kl. 10:33
Godt anlæg du har købt, og godt at de blev glade.

God tråd, med mange spændende forslag og meninger.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 789
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu