recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Spillekonsoller > Xbox One
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Xbox One S - en slags mini-anmeldelse
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Xbox One S - en slags mini-anmeldelse

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
jacobe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-Februar-2006
Sted: Lund, Sverige
Status: Offline
Point: 1858
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jacobe Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Xbox One S - en slags mini-anmeldelse
    Sendt: 07-Maj-2020 kl. 01:47
Efter i lang tid at have overvejet, om en evt. opgradering af vores PS3 skulle være en PS4 eller Xbox One S, var det et ualmindeligt godt tilbud på en brugt One S som gjorde udslaget: 700,- kroner for en 500 GB model med to controllere.

Dette er "en slags" anmeldelse. Jeg skriver den mest ud fra min erfaring med at gå fra PS3 til Xbox One, og skal absolut ikke betragtes som nogen dybdegående anmeldelse! Tongue

Jeg har været PS-spiller siden 1'eren sidst i 90'erne og har aldrig spillet på en Xbox før, så controlleren krævede lidt tilvænning, men nu er jeg faktisk helt pjattet med den! Ift. en Dualshock 3 føles den tung, gedigen og meget mere solid, og når man først har vænnet sig til den "skæve" placering af den venstre stick tænker man faktisk ikke over det. Har dog indset at et par gode, genopladelige batterier bliver et must, og så kunne jeg da godt tænke mig at spørge det fjols, som syntes at en hvid LED-lampe på controlleren som lyser dig lige op i fjæset var en skidefed idé, hvad fanden han lige tænkte på dér!! Jeg har måttet klippe et lille stykke sort el-tape og sætte på knappen! LOL

Brugermenuen er ret anderledes ift. PS3, og det skal man også lige vænne sig til, men det skulle man vist også med PS4, har jeg hørt. Der er meget "lort" på forsiden, og jeg synes personligt ikke om, at alt nu kaldes "apps" og ligger kastet sammen og flyttes rundt, når nye ting kommer til. Jeg synes ikke den føles særlig intuitiv. Og så er det mig fuldstændigt ubegribeligt, at Microsoft og HBO åbenbart ikke kan være i stue sammen, for du kan ikke få en HBO Nordic-app til Xbox One. WTF??! Det faktum alene er nok til at vi lader PS3'eren stå i biografen lidt endnu.

Hastighed og grafik er svært at sammenligne uden at kunne spille de samme spil på begge konsoller, men det kommer jo også an på de enkelte spil - et spil som "Rise of the Tomb Raider" føles rasende hurtigt, og med meget korte loading-tider, hvorimod "Star Wars Battlefront" er en prøvelse i tålmodighed hvad angår loading. Jeg synes ikke umiddelbart at jeg oplever nogen decideret "wow-effekt" mht. forskellen i grafik mellem PS3 og One S, hvilket egentlig er et tip med hatten til PS3'eren, men det hænger selvfølgelig også i høj grad sammen med, at vi endnu ikke kan udnytte 4K-grafikken, da vi ikke har noget 4K-TV eller projektor. Af samme årsag kan vi heller ikke anvende Xboxen som UHD-afspiller. Vi satser dog på at det ændrer sig i en ikke al for uoverskuelig fremtid, og så bliver det jo væsentligt sjovere!

One S har dog nogle (svjv) unikke features, som vi allerede har lært at sætte stor pris på:

Den ene er en HDMI indgang. Jep, en indgang
Lige umiddelbart kunne jeg ikke se hvad jeg nogensinde skulle bruge den til, men netop pga. af Xbox som nævnt ikke har nogen HBO-app er vi nødt til at bruge PS3 til dette (hvilket er lidt bizart - vi har også en Sony BD-afspiller stående, og den har heller ikke en HBO-app!). Men det giver os en lille udfordring, for vores ældgamle receiver har kun to HDMI 1.3-inputs og blot et enkelt output, så vi kører kun lyd igennem den via et separat HDMI-ouput fra BD-afspilleren samt optisk fra Xbox; billledet kører vi direkte til projektorens to HDMI-inputs. Det betyder jo så, at vi ikke har nogen HDMI-indgang at sætte PS3'eren til! Men halløjsa, den smider vi bare i røven af Xboxen, som har HDMI 1.4 pass-through. Det er fandme smart! Bevares, alle nyere receivere har masser af HDMI-inputs, hvilket jo løser problemet, men i vores situation er det lidt af en life-saver. 

Den anden er det såkaldte "Co-Pilot Mode".
Min forlovede og jeg spiller helst spil vi kan være sammen om. Altså ikke spil, hvor vi spiller mod hinanden, men adventure-spil vi kan spille sammen, som f.eks. Tomb Raider, Assasins Creed og den slags, og hidtil har det været sådan, at den ene styrer og den anden hjælper, og så bytter vi engang imellem.
Sidst vi spillede Tomb Raider (2013 reboot) på PS3 snakkede vi om, at det kunne være smart hvis begge spillere kunne styre, med hver sin controller, og dermed supplere hinanden f.eks. i situationer som kræver hurtige kombinationer - det er præcis dét som "co-pilot" gør, og efter at have spillet "Rise of the Tomb Raider" i co-pilot mode kan vi slet ikke forstå hvordan vi har kunnet leve uden - det er genialt! Det kræver naturligvis nogle faste aftaler, men når de er på plads er det en helt ny spiloplevelse, som jeg varmt kan anbefale.

Var en One S det rigtige valg? Tja ...  ved sgu ikke. Det irriterer os gevaldigt at den ikke har HBO, og så irriterer det mig desuden som ind i helvede, at "Voice Commands" i Formel 1-spillene kun fungerer med Kinect, som Microsoft i øvrigt har faset ud Angry. Men så har den til gengæld nogle andre fordele samt lidt fremtidssikring som gør, at den til 700,- føles som et helt okay køb!

PS (pun not intended): skulle der på forummet være nogle Xbox F1-gamere, så sig til hvis I har lyst til at race online!
Jeg ved hvad jeg taler om, jeg har selv læst det på nettet!
Se vores hyggelige hjemmebiograf :)
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu